frallorna

Alla inlägg under januari 2021

Av Lena - 16 januari 2021 14:15


Vad gör vi idag då? tjaaa... bara är, inga måsten, ingen frukost för den blev brunch   för mej blev den...


  ... såhär med ett glas vatten till mmmmm



Idag har vi bara runt minus 5 , ska masa mej ut & ta en promenad innan mörkret, för en stund sedan brummade 15 skotrar förbi på väg till Romme Alpin kan jag tänka, huuuur mysigt & roligt hade inte dom  å vad jag skulle önska mej en scoter, ja inte att köra själv, men att sitta bakpå & ta sej ut i skogen om vintrarna, men så blir det inte



Såg en strimma av solen en stund, men den blev inte långlivad...



... får vara glad åt iskristaller istället  



Tror vi drack lite bubbel på Juldagen, annars har jag inte druckit vin sedan november, & nu när yrseln är på bättringen, så ville jag såååå gärna smaka lite, valde detta som jag gillar, Naturvin  sipprade på ett litet glas i över 1 timme   & mina ljustakar som betyder sp mycket, stenen min bror plockade på vägen till Städjan   & dom 2 svarvade i stål som min systerson gjort i skolan   



Jo jag är bra på att göra paj, denna blev till gubben, & som han tar som mat idag åxå, själv ska jag göra en växtfärssås med spagetti till mej, känner redan hur jag börjar dreggla bara av att tänka på den      



Alltså huuuur glad blev jag inte för denna fantastiska Jutgärngryta som jag fick i Julklapp av sönerna m familj!   & vilket fint serveringslock extra & underlägget, så fin den blir att servera i! har redan planer  & såg ni på Rene´s brygga? då Sven Wolter bjöd på sin fiskgryta? & att den serverades ur just en sån här! 



Ja så fick vi glögg...



... & farfar detta kort att ha i verkstan, en redan fingerflink kille som älskar allt med hjul, månne han bli en Bilmekaniker?  



... jag fick detta, taget den 20 juni 2020 & just hemkommen från dagis & ledig tills slutet av augusti & firades med en favoritglass hur gulligt  


Ja ni, denna pandemin, den har tack & lov inte alls berört mej egentligen, föräldrarna har vi träffat på avstånd & vi pratar med varandra dagligen i lelefonen, syster & Mona  likaså med fler & inte minst messenger & sms.  Ja det har vart många veckor hemma nu, både i karantän & med min kristallsjuka, men jag är så nöjd med ensamheten, den stör mej inte alls, blir mer & mer likt min farmor, som föddes vid foten av Fulufjället, farfar ko åxå därifrån & dom bodde många år i norr men flyttade såsmåningom ner hit, men farfar byggde en fjällstuga däruppe som dom båda älskade & även farmor trivdes i i sin ensahet, hur hon vistades där ensam både innan farfar dog & efter, hur hon bara kunde sitta & blicka ut från fönstret, dagar & veckor... Ja jag känner hur jag mer & mer liknar henne, så nöjd med min ensamhet & tv:n! ha ha ha  skulle mer än gärna ha en stuga, ett torp däruppe runt Särna, men så blir det nog aldrig, för då måste Lottoraden jag aldrig tippar först ge lite utdelning  Såklart betyder ju familjen allt!   men det bästa av 2 världar, det skulle vara härligt, att få sitta där ensam i en koja med fjällets topp utanför, vore grejer de, skulle kunna tänka mej att se någon människa ibland, en vandringsled några hundra meter bort vore önskvärt  


Drömma är åxå så skönt, & jag kan drömma mej bort i timmar... alltid nått  


Men nu ska jag sluta drömma & se hur det går på Skidskyttet! & tja sedan en sparktur genom vår fina by & sedan gosa med gubben & Malte, ta ett liiitet glas vin till & slurpa i mej lite spaggetti alla vegansk glutenfritt moffo gott! ha ha ha   


Men i mitt liv finns åxå en sorg så stor... en sorg som alltid är... & alltid kommer att vara...


     Kram på er mina fina som kikar in igen!    

Av Lena - 15 januari 2021 16:52

 


Slog upp ögonen & tittade upp, där sov Nubbe skönt på soffan...



... jag & Ungen på golvet...



... & Kurre tittade ut... Deras husse messade sent igårkvällst när det blev kallare & kallare & Kurre hade smitit ut i kylan när han åkte på nattjobb, jag öppnade dörren & behövde inte ens ropa på honom, han satt utanför i hörnet i lilla skyddet som finns där,  då hade vi -18   gick bra att ha dom båda här, denne Kurre är en så försynt, snäll & försiktig misse, så mild & rar  Nubbe tar för sej i livet, vill kramas & inte blyg för något! fräser lite åt Ungen men inget bråk   & våran Ungen är åxå så försiktig & magiskt snäll åt alla katter, därför sover jag i köket så jag har lite uppsikt & då Malte inte gillar katter   & Ungen vill ligga som en boll tätt tätt inpå mej på armen & nosen mot min hals 

 


Fixade ett glutenfritt nyttobröd till mej innan Malte & jag tog en kall promenad, alltså vilket sparkföre!!  





  


Så otroligt vackert väder  & så älskar jag spåren från skotern!   & mins när sonen var ung & hade en & alla kompisar åxå, hur kul dom hade & som tur bidde inga olyckor




Gubben hemma & fredagsfikat klart, veden inburen & elden igång



Matar dom bevingade, har börjat baka matbröd till dom...




... flera fat & jag mår så bra i hjärtat när dom blir mätta  



Sam var här igår efter förskolan & käkade pankisar & bjöd även Nubbe  


Besöket vid sjukgymnasten gick strålande!! finns bara några frågor, då mina olika symtom kan tyda på allt från kristallsjuka, till virus på balansnerven till mineres...  bara det inte är det sista... fått flera övningar jag gör var dag, utsätter balansnerven, & det har blivit en stor förbättring! återbesök på måndag igen


Ikväll väntar bara vara, tv, mat till mej 2 skivor av brödet med grönsaker på, så gott så jag dreglar redan, till gubben en lax/västerbottenpaj + sallad & Malte får såklart gottis han åxå! ja så ska vi kura ner oss & gubben kommer somna alldeles för tidigt    Ungen är fortfarande ute & inget blir ok innan han är inne i värmen, -11 nu, & Kurre & Nubbe är inne där dom bor  


         Kram på er mina fina Bloggläsare  


 

Av Lena - 12 januari 2021 16:44


Ja så har flera dagar gått sedan jag nu är här igen, händer inte så mycket då huvudet snurrar, men i lördags kom söner med familj hit för en försenad Jul, vi gjorde det enkelt för oss & bjöd på pizzabuffe från nya pizzerian en bit bort, fantastiska pizzor & annat, vi bara gapade över hur mycket mat man fick! hade räckt till minst 5 till! wow & 10 stjärnor av 10 möjliga & min vegan/glutenfria var jättegod!  & den glutenfria bottnen var god fast inte liiika god som den andra pizzerian som är nära fast åt andra hållet, å andra sidan har inte dom veganska.



Sam & Malte öppnade paket Tomten lämnat...



... det han önskat sej en -Bilbana- så glad han blev & den börjades sätta ihop...




... & så blev det tårta med tillbehör i lekrummet, gott tyckte Malte 



Sam sov kvar & vi ringde hit Oskar & fick låna i honom 7 timmar  här gick vi upp till boden för att...



... hämta fram en spark till mej, som vart farmors  



Det sprack upp på middan & solen tittade fram & barnen på med overaller & lek i snön!







... så kom traktorn & plogade upp lite snöhögar...




... efter nästan 2 timmars lek i snön så var dom lite möra & fick glass & kollade på en film...



... & kylan kom med den vackra himlen



Måndag & Grannkatten Nubbe kom på besök, vädrade lite & då hoppade han in, han är en otroligt för sej katt, nyfiken & ser sej omkring som om ingenting! vår Ungen är ju en otroligt mild & snäll kisse, & Nubbe var snäll & avaktande emot honom...



... hade en pläd på bordet nu när blommorna plockades bort i lördags för middagen, gillades av honom...




Han är så mysig  & har det gansla lyxit med 2 hem, hans brorsa ligger bara hemma  numer & vill inte gå ut, men Nubbe han vill hit, katter är verkligen speciella individer  & såååå älskvärda  han gick dock hem & sov   



Ja då inga katter var ute & kunnde komma in på gården så fick Malte vara lös...




... & springa runt i snövädret



... & som det snöade igår hela dagen



Idag vaknade vi till minus 11 & det vackraste vinterlandskap!





Mina 2 fina Grönkålsträd står så fint på altanen & minusgrader bekymrar dom inte, bara att plocka sina blad när man vill, ekologiska från Wålsteds i Dala Floda 



Så fick jag se solen! som en liten kula på himlen orkade den upp ovanför grantopparna, fortfarande kallt men vi satte på oss & tog en vända runt byn...



.... ett sagolikt härligt sparkföre, vågar ju fortfarande inte gå utan sparken...






Lunch, egna bär med havregrynsgröt, såååå gott  



Igår fick skatorna massa Winerbröd & bullar, idag fick jag börja baka till dom, men gjorde så även gubben fick av samma & även ekologiska, bidde väldigt porösa frallor med massa gott i & mina älskade bevingade som fick 1,5 plåt med färska & varma endra + ost i kylan blev nog väldigt nöjda & glada   



I morrn har jag fått tid hos en sjukgymnast som är duktig på just Kristallsjukan, det har vlivit sämre igen, anfallen kommer både nu & då & ögonen slår... hoppas hon kan hjälpa mej, för detta börjar bli väldigt jobbigt...


Ungen har vart inne över ett dygn & ville ut på middan idag, han ligger sedan dess i sin Igloo & vill inte in ännu, trots att kylan blir än bistrare, istället kom Nubbe in & ligger på köksoffan & sover, brukar bli så att jag får bära in Ungen til slut   tänk om jag inte hade mina 4 benta att pyssla med, så tomt det vore...


Huvudvärk mest hela dagen, avtog lite efter tablett nr 2, men disk & än mer disk står snällt kvar  


                  Kram till dej som kikar in   


 

Av Lena - 7 januari 2021 21:35

 







 


Bilder från januari 2011 Malte nyinflyttad bebis & så omhuldad av båda Märta & Petrus  


Dagarna består mest av innetid, & just i detta nu kom jag på att jag glömde be gubben hämta ner sparken, då hade jag ju i alla fall nått att stödja mej på & kanske våga mej på en vända runt byn...


Vinglat på & stökat undan lite visna blomblad, dvs högar då nässlorna är endra riktiga skräpfior!  & några blommor som dött... alltså det är ju inte så bra detta att inte kunna röra sej alls, känner nästan hur jag förtvinar & om jag haft någon kondis? ja då är den då ett minne blott...


Känner dock att det går åt rätt håll & att det är just såhär, att vinglet kan släpa med länge...


Nog om det & i övrigt händer noll, men på lördag kommer i alla fall båda sönerna, den ena med familj hit, en försenar Julafton, fixar inte att ordna med mat utan vi tar pizza från en nyöppnad pizzeria i en by bortanför oss, händigt & den erbjuder både glutenfri botten & 2 olika alternativ vegansk pizza!!   hoppas verkligen att bottnen är god, för det är den oftast inte... 


Kollar just Darins fantastiska show! en så gullig kille & verkar så snäll & ödmjuk & sjunger som en gud  & ja så fantastiska Miss Li då som kommer från stan här  


                     Kram kram  




 

Av Lena - 4 januari 2021 17:38

 

 


Grattis finaste Elsa på din 16 årsdag! hon föddes på min födelsedag   så sedan dess har vi alltid delat 4 januari även om jag vill vara i bakgrunden av hennes stora dag!  


I år blir inget stort kalas som brukligt hos familjen pga Covid såklart, fast vi -gubben & jag har ju antikroppar  men istället har ju jag då fått snurrsjukan i huvudet 



Ungen ja...  i morse, ligga på min mage & sova...



... men helst ligga med sitt ansikte mot mitt, så nära det någonsin går 



Nyss fikat  



LYX! = att ta upp olika egenplockade bär ur frysen &...



... koka havregrynsgröt, för min del rör jag gärna i både nötter & frön, cocos & ibland lite nötspreed, så gott! & man står sej flera timmar  


Idag har jag pratat med Vårdcentralen, hon trodde som jag att det är kristallsjukan, fortsätta ta mina piller mot illamående & träna på, det slutade jag ju med efter 3 dagar & tänkte att resten skulle ordna sej, nu har jag börja igen & ev ta kontakt med en sjukgymnast jag fick tel nr till

Så jag fortsätter slinga på å mest vila...   


                      Gokväll!    

Av Lena - 1 januari 2021 22:56

 


Nyår gick i sängläge & lugn, blivit stadigare på benen men det tar på krafterna & helst går jag som en robot för att slippa vrida på huvudet vänder jag istället hela mej, & böjer mej helst inte ner, fortsatt obehagligt vinglig i huvudet, men ändå långtifrån så dålig som månd & tisd var


Malte är ju den han alltid varit, älskar oss över allt, men ack vad han saknar det som vart, den som virvlade upp huset -Märta! hon hördes hon syntes hon bossade & hon lekte som ingen annan & hon äääälskade Malte, tvättade honom & pysslade om honom  & fortfarande efter snart 2 månader är han så lugn... jag brukar undra vem han varit om han flyttat in som ensamhund här? & inte blivit styrd & omhändertagen av Märta & Petrus?...

Det svaret får vi aldrig & livet fortsätter framåt...


I minst 6-7 år har Malte haft jobbigt vid Sista april & Nyår då smällar hörs överallt, ett Sista april år åkte vi iväg med husbilen till Västkusten, där smälldes inget & ett år till Axmar, där var åxå lungt.

I år skulle jag bädda i duchkabinen som alltid vart hans fristad & trygghet under smällarnas tid, i går bara låg han i vardagsummet, brydde sej inte alls, det sköts i byn på kissvändor men han reagerade inte ens, inte heller inne fast det höres högt, åldersdöv är han inte, bara som om "det värsta har redan hänt" ...

Tittar på honom & letar fel, söker efter svar, kissar han för mycket har han diabetes? är det därför hsan är lugn? ska ta honom till en fantastisk veterinär för en hälsoundersökning & lite prover, så mammahjärtat får ro  Gubben, ja han tycker jag fladdrar iväg väldigt långt i mina tankar som saknar både rim & reson...


Idag har vart en lugn dag, mycket pga att jag inte kan göra så mycket & allra helst inte promenera eller åka bil, men gubben & Malte har gått en promenad, annars kan jag ju inte skryta med så mycket uteliv på länge pga regn & annat, Malte fick ett tuggben han gillade & tampades med länge    ja så kramar & pysslar vi ju med honom hela dagarna sedan den 15 när vi blev satta i karantän & hemma dygnet runt tills nu & flera dagar framåt  


Ungen sitter utanför & vill inte in ännu, ibland bara rusar han in ibland trögare, men kommer han in vill han heller inte ut igen förens tidigast 12 i morrn   han är vaken flera gånger om natten för att äta & pussa mej brutalt hårt & ska kela & ligga med huvudet på min kind eller haka & jag ska kila bakom öronen & fast han väcker mej så känner jag bara hans djupa kärlek, & den kan inte störa  


Nu ska jag göra ett fösök till  -kom nu Uuuungen!


              Kramiz mina fina läsare  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards