frallorna

Alla inlägg under oktober 2020

Av Lena - 3 oktober 2020 22:05


Nej jag köpte inga potatisar hos Wålsteds ekologiska fantastiska odling igår, men massor av deras andra grönsaker som dessa med fler som åxå blev gårkvällens ungsrostade pytt med vitlökskräm   

 



Lånad bild, jag köpte en överlastad kundkorg & ändå flera påsar i handen & ett tort stenungsbakat surdegsbröd till gubben & notan slutade på bara 300 kr! så tungt att bära så armarna blev för långa  vet inte hur många kg av absolut finaste grönsaker det blev, WOW säger jag 


 


Så tog vi skogsvägen från Dala Floda till Lingonskogen! & den levererade med RÅGE! ja det har den gjort var gång men denna var mer än makalös, blev 5 liter till innan eftermiddags dunklet kom & vi gav upp & tog en fika istället...





Mamma & moster där i snåret & denna gång väckte vi några hjortflugor åxå 

 



Fika...




... mitt fika glutenfritt/veganskt    ...




... mammas burk med hembakat till dom 





Hemma vid 17.30 & satte igång med kvällsmaten, skalade & fejjade medans gubben fixde med firman, pratade & skrattade & lyssnade på musik & Malte tog en powernap



I morse blev det lång sovmorron...




... innan vi foriväg till skogen för att jag skulle kolla Trattar, hade inga stora förhoppningar...




... svamp fanns förvisso i massor av dessa vackra...





... vi traskade jag & Malte i den fina mjuka skogen...


 



... hittade en hel del gulingar innan dom plötsligt bara satt där -Trattarna!!! gösses vilken lycka & ...





... många var dom & STORA! men jag tog bara det runt denna hjord men var sååå glad för det! det andra som säkert finns får bli en annan gång 

 


Traskade upp till dessa väntande, eller Märta & gubben, Malte han sprang hit & dit hela tiden



Gubben fick ett skrattanfall åt mej som inte fattade en sak han försökte förklara   snygg är han åxå   



Märta var både i skogen & på vägen...




Ser inte så mycket ut men de är de  



Märta var skeptisk 

 


Så fick hon rullsjukan i mjuka gräset...





... innan hon kom & ställde sej så fint & pousade för mej, sötfia  


Ja så har jag fixat med mer mat & i morrn får det bli svamp & lingonrensning, blev för sent för det när vi var hemma igen, får bli i morrn när det ändå bara ska regna & regnar gör det nu åxå


           Kram kram  



Av Lena - 1 oktober 2020 17:43


Ja så for Eva & jag till skogen i jakt på lingon, dom lyste med sin frånvaro, eller Eva fick ihop ca 3 liter & fick en fylld plockare av mej då jag testade nya/gammla plockaren, den var bra!...



... hoppas myrorna är nöjda med "sampmiddag"  



Blåbären var fasta stora & ljuvligt goda ännu, plockade bara & åt där



Vi är inte bredvid varandra precis he he då jag har så lätt för mej att nyfiket gå längre & längre in i skogen, men så gick vi till bilen ungefär samtidigt...



... hade min nät-tröja på mej, & när jag skulle äta blåbären jag plockade, gapade & in med näven... ha ha ha som jag skrattade, glömde dra upp dragkjedjan, så dumt det måste sett ut, men lyckades fånga upp dom som ramlade bredvid  men vid fikat vi tog vid bilen igen så drog jag upp dragkjedjan i alla fall 



Efter fikat gick jag en snabbis ner till "träsket" där jag alltid hittat stora fina trattar, trumpeter & tranbär, nu var träslet väldigt torrt & inte ett spå av svamp! inte heller tranbär.... mer regn mer regn tack 



Hem & en vända runt byn, träffade trevliga bybor...



... & en såååå gullig ekorre som kom springande med ett stort rött äpple i munnen & upp i tallen med sitt fynd  alltså jag ser honom på bilden, svårt för er, men alltså mitt hjärta dog av hur gulligt det var 



Malte fick följa med mej in till stan på ett ärende & fick en promenad i kyrkparken, som inte är den vackra den en gång var, innan Riksvägen byggdes om & ut, då försvann en fin väg där...



... kollla molnen, ser ut som vågor, eller att dom rullar in...




... precis lika såg den ut hemma åxå 



Gullungen igårkvällst, men han har svårt att förstå lek, han har klor värre än värst, nu har jag ändå lärt mej att läsa av honom & se hans kroppspråk & hinner oftast undan med handen, men det är på hundradelen   ho ho & -aj attans Ungeeeen ibland  men han är ändå bara fullkomligt underbar  Vi har alltid godistime på kvällen & han äääälskar godis & har en favvo sort 



Gjorde en lingonsmotie med mandelmjölk till lunch & fröknäcke med mosad avocado & furikake, smotien var magiskt god!! 10 stjärnor av 5 möjliga  den kommer inte alls vara svår att få i sej, tillockmed så jag nog kan skippa honoungen helt då bananens sötma nog räcker  kom ju på att jag inte behövde köpa en mixer akut, då jag ju har en mixer på den fina bakassistens jag en gång fick av svärfäräldrarna för kanske 25 år sedan  


   

 


Älskade blommor  


I morrn ska jag till skogen med mamma & moster igen   mer bär tack! men innan dess ska vi besöka en Ekologisk fantastisk grönsaksodlare!


                     Kram på dej    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards