frallorna

Alla inlägg under augusti 2020

Av Lena - 16 augusti 2020 20:28


Igår satte vi oss äntligen på altanen & bara tog det lungt,pratade, spelade musik -gamla godingar- via youtube & pratade dåtid & såklart nutid, delade en flaska iskallt vitt...



... satt ute tills prick 00.13 då vi flyttade in & såg på en film 



Idag fortsatte gubben med att röja & slita på grannens gård, jag tog det så lungt det nu går, dvs. fått en kasse tidningar av mamma & då tidningarna låg i långa nummerordning kunde jag följa 2 olika romaner på 8 resp 3 nummer, vilken lyx! & fler noveller, fattades bara hängmattan  men jag hade ju himlasängen 



Alltså finns det några mer tacksamma blommor än palettblad!   växer så dom knakar & så otroligt vackra & prydande vart dom än står  




Pelargonerna är åxå mina älsklingar & särskilt den röda längst upp till vänster, som jag tog hem från Corfu 8/6 2004   den var den största pelargon jag någonsin skådat vaken tidigare eller senare, den växte över & in ett helt enplans ödehus, mäktigt så in i vassen!



Skulle inte ha någon tomat i år då dom ändå inte ger mer skörd än några få, men så fick jag en liten uppdriven planta som tack för en sak, en typ Timy tot eller nått sånt, & den är fullkomligt full av små tomater  inte röda ännu, men jag älskar den & kommer spara frön av  



Den här paletten har börjat blomma så vackert, tyvärr skräpar dom nått otroligt så jag tar nog bort den



Värmen har vart på idag åxå, men vi har skönt inne, svalt & fläkt, åxå altanen har vart skön hela dagen



Utsikten är ju än finare i verkligheten än bilden visar, allt är ju närmre & syrenen på högra sidan ska åxå ner några meter, det är enormt bördig jord & allt växer värre än värst, nu är det snart bara mitt hallonsnår som skymmer utsikten när vi sitter, hallonbuskarna är års-skott & över 1.70 & alldeles utanför altanfönstren     bär mej emot att klippa av dom nu, får bli nästa sommar efter skörd, för nästa år är dessa förhoppningsvis fulla av bär   & bärfisar 


Älsklingsgubben håller fortfarande på där nere i backen kl är 21.00 & jag kommer just på att jag GLÖMT barnmorskorna på svt 1! fasiken, för sent att börja nu, får ta det på playen...  


                       Kram & fin vecka!     

Av Lena - 15 augusti 2020 20:38


Sam somnade utmattad vid 22 igåkvällst, vaknade pigg som en nötkärna kl 06.50 pust  & sa *pankakaaaaa* när Sam försök vila lite till... snällt barn vilade lite men så tröttnade han & som tur var hade jag gjort så mycket igår så det fanns att värma...



... mätt & glad & dax för lek med Oskar som precis kom hit...





... vi -Oscars mamma & lillasyster & jag låste jättesåpbubblor med dom...



... huset speglade sej i dom stora bubblorna...





... stoooora ormar flög mot sky! hur häftigt 

   


Sen lunch i värmen & Malte åt upp det Malte inte orkade -Tack! /Malte 



Iväg till Oskar & hit igen, sprang hit & dit, lek med traktorena, inne sprang i korridoren, kollade barnprogram, hoppade studsmatta & i soffan 





Gubben har huggit ur hos grannen så vi ska få än mer utsikt delux  



Nej nej killar ni får inte vara så nära där farfar & grannen röjer & hugger -backa! borde vara smal som en skrika efter denna dag med värme & hvudet på skaft, koll, mat, dryck, solkräm, hundar mitt i smeten & se alla faror  



Sam blev hämtad på kvällen av finaste mamma & pappa  



Utsikten är redan så mycket fantastiskare! detta är före...



... & nu efter, några få fler träd ska ner & så ska syrenhäcken klippas  härligt med bästaste grannar  


Trött & slut i huvet...


Nu ska vi taigen oss på altanen, gubben för kroppsligt tungt arbete & bara vara en stund


                           Kramiz  


  

Av Lena - 14 augusti 2020 20:54


Märta, Malte & jag sov som stockar inatt ute i Himlasängen, på morronen när solen strålade in vaknade Märta & ville bädda om  ...


 


... -blev du nöjd eller?  



... njaaaa inte direkt tror jag men hon...



... somnade i alla fall om efter att hon lyckats väcka Malte  


 


Älskar mina Palettblad, denna stora har jag haft i flera år  



Så hämtade vi Sam från förskolan & avd Krusbäret  kom springandes lycklig & glad när han såg oss  


Lekt med kompisen ända sedan vi kom hem, stannade bara till på Coop & handlade lite extra & gott   & såpbubblor & såpbubblegrejer


Pankakor i massor så det växer ur öronen & nyss blev det en extra kvällsmat = en glassbåt   de är ju freda  


                                       Hej svejs  


 

Av Lena - 13 augusti 2020 19:15


Blåbärsplockning igen då, hittade min kvot för vad som är lagomt att rensa när jag kommer hem   ...



... & älskade mammas omsogsfulla fika...



... alá veganskt & glutenfritt 



... finaste servetter inte minst, bröd, tartex, vegansk tofuskagen & saltgurka mmmmm   Hennes ljuvliga hallon/rödavinbärs saft i koppen, nykokt igår på bär från vår gård   kaffe & kaka på de & igång igen!  



Han satt så fint i sitt nät men blev rädd & sprang in till granen, kan ni se honom? stor som en tummnagel med ett kors på ryggen & mycket väl kamoflerad må jag säga!



En liten vilopaus för gubben som nu är ledig några dagar & en  jäsp för Malte


Vi ska ut & se efter än mer blåbär i helgen, har fått ihop mycket redan men vill ha än mer


Tittar på SMH:is väderprognos & nu visar dom åska här kl 21.00, vi får väl se, men det torde verkligen vara på "G" om dom visar så, för det har bara hänt en eller 2 gånger i år då långt i förväg som sedan ändrats till ingen åska, denna gång skrev dom in åskan bara för 1 timme sedan, så nu verkar SMH:i tro på det dom åxå  & den verkar vara i knutarna nu... & det skulle väl vara bra om det blir kl 21 & inte före, för 20.00 kommer ju EEEEEERNST!!! skulle bara fattas att jag måste dra ur strömen då....


Kommer den ska vi sitta ute & se & lyssna, ta ett glas iskallt vitt & åxå hoppas på regn så buskar & pallkragarna får lite vatten på sej   


                       Kramiz till dej  

Av Lena - 12 augusti 2020 21:19


Föräldrarna kom på morronen & plockade hallon, vinbär & sockerärtor...



... Malte fick sej en promenad med morfar, om än tveksam till den  



Mina polkagrispetunior blommar som stora hav! 



Märta åt gräs...



... & mer gräs & mycket gräs!   ...


... medans mormor hon plockade socerärtor 







Skön & väldigt lugn dag & som sagt, trots värme & sol är värmen inte störande på något vis, bara så härligt lagom!!  



Gösses vilka mängder ärtor jag har...



... 5 olika sorter, både jättestora skidor, höga ,låga, tidiga, sena, gröna & lila nu i en enda röra... måste nog frysa in en del, har provförvällt idag, tror jag spritsar ur lite ärtor åxå & förväller


I morrn väntar mer blåbärsplockning  & föresten, vilken otroligt mycket godare smak hallonen har nu än för några veckor sedan! har ju inte plockat mer sedan bärfisarna härjade, har smakat på fler & dom är goda, har dom månne flyttat?...


                         Kram på dej!!     

Av Lena - 11 augusti 2020 22:40


Har vart på blåbärsplockning idag...



... på en öppen solig plats hade lingonen fått sej lite färg på ena sidan, vackra endra



Underbara Mamma hade som vanligt en hel väska med godsaker med  




När vi var klara för dagen & kände att efter flera dagar på samma plats, så har vi skrapat av det mesta & därför såg vi oss om efter andra domäner på hemvägen, & vi tror vi hittat riktigt fina ställen  återstår att se, men inte i morrn, då tar vi "vilodag" & M & M får ha mej hemma hela dagen.



Maltes öga är rött & medecineras, så han ska inte vara i det höga riset som vart där vi plockat...



... & ingen terräng för Märta att tänka på, men den var mer än perfekt för oss 2 benta, en lagom lutning uppför ett berg så vi har inte på hela tiden behövt böja oss så mycket, ofta ingenting faktiskt då blåbärsriset nått upp till knäna! bekvämt men ändå ett regält gympass om dagen & det känns i både rumpa & ben mohaaaa  


Vattnat grönsakerna lite på kvällen, mina sockerärtor & andra ärtor växer så det knakar, kanske tid för förvällning? svägerskan gav mej ett tipps, men godast är dom verkligen att spritsa ut ärtorna & ätas naturella som dom mest ljuvliga söta små godis kulor  Sqarsen har kommit igång efter 2 st alldeles i början av sommaren, sedan ruttnade alla på löpande band innan dom hann bli något, men just idag räknade jag till 10 stycken på dom båda plantorna, härligt!... Hallon ska åxå plockas, har ätit massor & inte fått ett enda med "bärfissmak"? har fisarna försvunnit tro?  kan ju hoppas...


                     Kram kram  




Kväll & strax sovdax  

Av Lena - 10 augusti 2020 21:18


Ungen & jag sent igårkvällst framför tv:n mys mys lilla hjärtat  



Morronpromenad i lagom värme



Ungen min ungen  



Min kompis & jag for till skogen för att leta svamp, eländigt torrt i skog & mark nu, kammade inte noll men nästan, inte många svampar alls, & inga av dom jag gillar...



Denna sort fanns det däremot massor av, har inte kollat vad dom är för endra, fina men nej tack!  



Den här märkliga svampen kom från underjorden, ser ut som en sopp, kanske en Kalle, jo jag såg några sådana som hade gått över styr förutom en liten goding 



Ut i krig ska jag inte heller så jag behöver bli "hög" av denna fining  



Just här en så vacker bit, min kompis mitt i prick   annars har vi gått uppför & nerförr över dyhål & genom ris....



... bidde i alla fall till en smaskig stuvning nu på kvällen på goda mackor 



Trots att tempen visar ca 25 grader så är luften nu mot i maj när värmen var som mest, inte alls lika, nu är den mer höstig & bara heeeelt ljuvlig tycker jag, stor skillnad  


I morrn blåbärsplockning, har 20 liter i frysen men mer ska det bli!


          Kramiz till dej du fina som kikar in    

Av Lena - 9 augusti 2020 17:34


8 år sedan du somnade in vårat hjärta vår Teddybjörn Petrus   men din plats i mitt hjärta finns för alltid kvar 



Igår åkte vi & bror med fru ut på Runn med vår finaste kusin med fru i deras stora båt...



... iväg mot Falun där P Floyd spelade för båtfolk i båtar alá coronatider...


 


Cenen när vi kom



Vi var långtifrån först, kom 1.5 timme innan spelningen började & bara åkte in till första parkett!  folk hade ställt sej längre ifrån, vi började med fika...



... snacks... 



... & 3 olika flygplan som gjort uppvisningar över oss, & den sista gjorde en snurrloop rekt ner över oss & just då slog musiken igång! hur häftigt!!



... att ta kort genom en kikare  här precenteras Wille Crafoord som var med på en låt & sjöng fantastiskt...



... såklart swichade vi en peng! ...



... fattas bara annat, sååååå magiskt bra, fantatiskt & underbart på alla vis, med bästa *familjen* & ljuvligt väder & allt allt...



Som sagt här är inte tomt utanför cenen för här hade Runns alla kanotister samlats tror jag  ändå var detta bara några & undra på de så fint dom satt där framför 



1.5 timmes vacker pampig spelning kunde gott fått vara 3 som sagts från början  men vi satt kvar & kollade på många fantastiska båtar som gled förbi, som denna skönhet...


 


... & denna...



... eller denna "pulver" båt 



Medans vi satt där & njöt packade vi fram vår knytismat, maten var både Vegansk & vegitarisk ...



... & helt ljuvlig 



Ja så åkte vi lång väg hemåt mot hamn i den vackra kvällen...



... så vackert...



... kände att vi ville njuta lite längre & stannade & tog en kvällsfika i solnedgången som blev bedövande vacker 



En minnesvärd dag& kväll, magisk är bara förnamnet  


10 timmar går fort närman har kul  Carpe Diem  


Flera videoinspelningar gjorde jag under gårkvällen, men dom finns på Fb här tar filmer allt för lång tid att ladda upp 


 


Idag har vart en "piano" dag, en liten sväng till skogen för att se till svampen, men det var torrt så in i vassens, nu hoppas jag på regn i massor! men så ska inte vädret bli enligt SMH:is prognos idag, 10 dagar framöver ska bara bli sol, iof skönt för alla som fortfarande har semester  


                 Kram kram & hoppas er vecka börjar bra!  


      

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards