frallorna

Alla inlägg under juni 2020

Av Lena - 16 juni 2020 19:08


Igår fick jag stora schop-galan! med en stor värdecheck på Mios slog jag till! dom finaste vitvins Orreforsglasen     blev äntligen mina  lixom 4 st coctailglas ovan (av fint märke som jag redan har i vinglas av) eller som jag använde det till i går kvällst -rose, men jag tänker mej att smutta bubbel i   så glad & ett riktigt fynd blev det då alla glas redan var nedsatta på de! 



Idag blev några ärenden uträttade, köpt giftfritt fästingmedel till katterna, återstår att se hur mycket det hjälper? hoppas gör jag, då jag inte vill ha starkt gift på vår gammelgubbe Baffe 18 år  ja inte på Ungen heller för den delen, plockar & plockar på dom, & det bästa med det är att dom gillar det & sitter helt stilla & bara njuter



Det är så makalöst vackert i byn nu, med alla blommor 



Så har en knopp på min nyköpta Pion slagit ut! huuur vacker! liten på den unga plantan men med åren blir blommorna större, tyvärr just nu då, då regnet droppat lite nu på kvällningen, svalare ute & jag slipper vattna! men tror nog att blomman blir kortvarig av regnet som det ska komma än mer av nu



Var ute vid mina ärtor & satte ner fler klätterpinnar, då Ungen kom springande i krypteknik & med svansen melan benen??? förstod inget? & strax tänker jag såklart att han är rädd för något? går mot altanen & där vid vedhögen står ett stort Rådjur & tittar på mej -o hjälp så vackert  jag fortsatte stillsamt att bara gå in på altanen & det fortsarre äta av Rallarrosorna, tog kameran & smög ut & fick henne på kort, tror hon är mamman till dom 2 små Kidden  Mitt fina Rådjur  


Det var livat i holken idag!  hungriga ungar & många näbbar att mätta, dom flyger i skytteltrafik, men stannar till emellanåt & äter lite ekologiska solrosfrökärnor jag lägger ut nära boet  



Det har pratats om åska hela eftermiddagen på Dalaradion, att det ska komma mot kvällen & natten & även morrondagen, vi får väl se...


I morr akupungtur för Märta, käns skönt


   Kram till dej som kikar in här hos oss    

Av Lena - 14 juni 2020 17:02


Igårkvällst kom våra härliga vänner förbi på mat, prat & vin...



... kvällen kom & en magisk himmel...



... dom swichade hemåt i natten på sina elcycklar! hur bekvämt  



Vi tappade upp karet, sjönk ner &...



... & njöt en timme innan John Blund kom 



 


Idag kom Sam med pappa förbi, Sam ville åka traktor med farfar & sonen...



... klippte gräset på det som blir hans familjs hus en vacker dag, den vackra släktgården på gubbens sida med det underbara stora huset, hölada, stes, spannmålsbodar, stall, hönshus osv & frukträdgård 




In & svalka sej med glass  Malte fick smaka han åxå fast av mej  




Märta ville ut på baksidan, så svalt där, ja svalt inne åxå, så vi tillockmed frös ett tag, fick gå ut & värma oss ha ha ett fantastiskt hus har vi när det är stekhett ute, men mot kvällen blir det varmare inne då taket alstrat värmen, men ändå ok. Fläkten är på & vi klagar inte! 




Ungen vill bara leka & leka, försöker närma sej Märta för lek, men hon är totalt ointreserad   ...



... så han leker med sina små leksaksråttor för fulla muggar, hur gulligt  



Baffe kom & ville kela lite & Ungen direkt på honom & försökte få igång honom för lek, gick dock inte  han är inne på sitt 18 år, pigg för åldern men tycker Ungen är jobbig  




Malte tar sej en eftermiddags powernap    mdans vi kollade lite tv


  Jag är barnsligt förtjust i mina odlingar  & nu växer ärtorna flera cm om dagen! häftigt  



Det piper i elskåpet, blev så nyfiken så jag bad gubben koppla in ett verkstadsinstrument som han kollar motorer med, men nu till fågelbarn   jag försökte vinkla den lilla lilla smidiga lixom en piprensarsladd, försiktigt försiktigt, svårt att vinkla men till slut blev det 2 bilder på dom små som inte brydde sej alls utan ville bara ha mat! skulle jag såklart ge er små sötisar, men det får er mamma & pappa mata er med   lägger ut frön var dag, så dom har det bra...


Gubben har en så värdelös kamera i sin mobil, atans åxå  & jag har för lite minne på min telefon för att ladda hem en app till den, annars hade nog min tagit bättre bilder än dessa... 



Ja så kastades livet omkull lite igår, när kompisen hittade uppgifter om en *släkting* som visade sej vara död sedan 3 år... skulle lyssnat på dej SO...


Märklig känsla... tankar...


                                                    


Tänkte en vända till åkrarna nu mot kvällen, men ingen ide att få hundarna värme-flåsiga till kvällen, så vi skjuter på de, till en annan varm dag  


      Kram i den underbara sommarvärmen  



 

Av Lena - 11 juni 2020 20:19


Ungen var med mej på altanen igårkvällst, var kel & kram sjuk  



Vilken himmel som visade sej inatt, & så mycket vackrare än en bild kan visa



Ringde min bror & ville han skulle visa mej en ny plats i skogen vid berget...


... Frost *vallhund* var åxå med, vilken wow vovve han är! jag blev så impad att jag nästan kunnat svimma baklängest, en lånehund av Guds nåde, som hans matte tränar & tävlar Agillyty med & hon är åxå instruktör i det, så såklart är han duktig! & anledningen till att få vara lös, han kommer på inkallning innan min bror knappt ens öppnat munnen oavsett störningar! & trycker sitt huvud mot hans ben & går så tills han får springa vidare på upptäcksfärd! magiskt att se deras samspel  som min bror säger, han är som ett *väsen* han bara finns, är så följsam & underbar  dom 2 dyrkar varandras steg = kärlek när den är som vackrast  



Vackraste Frost pojken  


 

   


Uppför en slalombacke & den här bilden får namnet Lilla huset på Prärien av mej  fick den känslan hi hi 



Väl uppe är utsikten magisk åt alla...


 


... hålll


Vägen är kantad av rena källbäckar, han vet var dom finns & vattnar sej & svalkar sej hela tiden, tills vi kom till denna lilla vackra gjorda sjö fylld med bäckvatten, wow!!



Jag hade lagt i kyld vattenmelon & isvatten, som vi fikade i slogboden som finns där, Frost älskar allt som går att äta & melon var mumma, så söt & åt med mej från gaffel 

 


Lite mer badande innan vi vände kosan hemåt igen...



Jag har fler platser jag vill han ska visa mej, mer melon & fint väder bara & såklart en Frost med!


 


Nu ska gubben få lite kvällsmat på altanen, en stunds prat efter att alla skitbilar är lagade ha ha ...


                    Kram till dej som kikar in   


  

Av Lena - 7 juni 2020 19:07


Idag kunde jag inte värja mej längre efter att få en Squash planta! köpte ju frön för ett tag sedan, men kände att dom kommer inte hinna växa ordentligt... Så jag frågade gubben om inte han hade ärende att kasta diverse skräp från garaget & till sopstationen? -jo järna gör jag det sa ha glad i hågen   ok, på med kaffe, kakor & termos & så åkte vi -sväng bara förbi vid Trädgårdshandeln är du snäll, å de är han ju    & där fanns dom, bara några kvar, stora frodoiga med redan blommor & småsquarshar på   tog 2  & sprang förbi gurkor av mindre sort, blev en sån åxå, vet ni föresten (har inte jag vetat så länge) att Gurka lixom blåbär & selleri minskar sockret i blodet!!! & vi som älskar gurka, äter det var dag, köpt eko under vintern, nu har det ju kommit Svensk även Svensk eko, härligt! återstår att få den att få en riklig skörd åxå  haft gurkor många gånger i växthuset, tycker dom är kinkiga rackare  medans squash är taxamma & kraftigt växande, får vi hoppas även här hos oss  


Nåja, kö på sopstationen pga Corona, dit åker man inte numer på helger utan att ha gott om tid, efter den vändan till Romme & en långvända för Malte & en promenad för Märta...




Yster Malte hade en strumpa på för skydd mot pulpan då det var dax att sluta med bandage, tycker den ser mysko ut, måste nog få luftas lite nu, eller ett återbesök? fast veterinären var nöjd med resultatet, så det ska nog se ut som det gör? & som jag inte trodde det skulle se ut... smörjer med Manuka honung som jag fick köpa där, ska vara det bästa, sedan lite nagerlack medans nageln växer ut igen, men inte kan jag väl pensla på nagerlack på det som nu ser ut som en köttbit?...



Pappa & Märta som tog en lugnare promenad  



Svårt att låta bli att slicka på tån, så tyvärr blev det krage på...



Bidde en förstenad Malte  



Mina fina fynd, ett & annan brutet blad på squash:en spelar ingen roll för proppfyllda i knoppar   


I morrn blir det plantering & så nattjobb 



               Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 6 juni 2020 13:40


Grattis fina Matilda på din 30 års dag!! med rosor & finaste sommarblommiga klänning 



Mormor & morfar med ljuvliga August 



Vacker Trädgårdsfest alá corona...



Kockarna fick 5 stjärnor av 5 möjliga av alla!! ...

 


... & baren var ju helhärlig!! 



Sam blandade fanta & cola av alla slattar...

 


... bjöd frikostigt alla  jag tog emot flest & hällde ur när han vände sej om   & han skrattade hjärtligt åt att farmor nu skulle kissa på sej inatt för att jag drack så många glas  



Gösses så vi har skrattat!! hade jag stått hade benen inte burit mej, de ena toket efter det andra, Sam på sitt vis & historier & fel-sägningar  



Massa gott fika & en magnifik tårta!!! gott att värma sej med kaffe, för mot kvällen blev det lite kyligt




Tack fina Matilda, Alex & August för ett fantastiskt trädgårdskalas!   



Sam följde med oss hem efter, vi kom precis hem tills Poldark började, en serie vi äääälskar! sedan blev det Mr Bean & Sam skrattade så gott tills John Blund kom...  



En Ärta i Ärta morron stil  



Ja så har Sam roat sej, här klipper han av mattfransen på trasmattan   påhittig kille ha ha så gulligt & fint att ha några hacka alá Sam i den  


    Så har farfar & sam kört med Dragraicingbanan, & Sam skrattar så han viker sej hur gulligt!  




Lite tradigt med att bara vara inne, dörren öppen ut på altanen, ute regn regn regn... men så kom solen för en liten stund, & vilken tur att Matildas kalas byttes från idag till igår   & det sägs kunna bli åska mot eftermmiddagen, vi får väl se


                          ----------------------


Så gjorde hon det igen!! Rådjursmamman födde sina i år 2 kidd bredvid vår gård i dungen bakom vedbacken  jag satt & tittade på dom små små kidden som stapplade runt sin mamma igår vid 14 då jag upptäckte dom, så sött så jag nästan svimmar  har haft koll däråt några dagar, för detta är 3 året hon föder sina bebisar där, tror hon känner sej trygg att vara här i byn där förhoppningsvis inga hungriga djur finns, som Lo... jodå vi har åxå Lodjur runtom, men vi hoppas dom håller sej på avstånd


Tittar just nu ut kl 14.07 & hon går där med sina 2 små  hade jag haft min bästa kamera hade jag kunnat zooma in dom, men med min dåliga mobil går det inte..


                                 --------------------- 


       


Men hur kul att se det växa fort & bra! dock sått lite fel tror ja   har nog blandat ihop rädisorna med dillen i krukorna & bredvid gräslöken  tur det är snabbväxare båda 2 & rädisor får man så efterhand hela sommaren, kuliga & nyttiga & tacksamma  


Kram & fin Nationaldag!   som inte vi firar så värst  



Av Lena - 4 juni 2020 20:47

 


Så har vi myst i himlasängen på eftermiddagen, Malte kände sej halt & jag böt bandage då det blött igenom lite, nu har han ett blått med fiskar, i morrn får han ett rosa med hjärtan  


Ungen har åxå vart i uterummet & myst en stund, glömde fota när han myste i den rosa mjukispläden, älskade ungen  som rätt vad det är biter mej hejdlöst & tar tag & klöser sej fast i mej så jag skriker rakt ut! igenombiten på armar & ben, blåmärken & sår & svullnad, smällar man får ta när han visar sin kärlek  han är så extremt kärlekstörstande, har aldrig vart med om dess like under mina 40 år som kattägare & kattälskare   idag kom han hem med sin tygråtta i munnen som han ofta tar med sej ut på förmiddagarna, hur gulligt   jag har ett lager, för ibland förvinner dom  


I morrn en massa på G  


            Kram på er mina fina läsare  



Av Lena - 3 juni 2020 23:11


En slagen hjälte   Efter att ha försökt fixa med Maltes kloskal som släppte bitvis då han blev för ivrig för ett tag sedan, fått metacam & pysslat om tån, men idag kände jag att det fick bli Kliniken strax bortanför oss med den heeelt sagolikt underbara Veterinären Simone  Efterssom Malte är som han är, mammig så in i norden, så var jag kvar tills "drågningen" tagit, sedan åkte jag hem en & en halv timme. Pga Corona så får man vänta utanför så kommer dom ut & hämtar en, dörren öppnades & ut kom Malte med en sköterska, jag satte mej ner men han sprang förbi & till bilen!!   fick kopplet & sa att -Malte, du måste i alla fall kissa först  så det gjorde han bakom bilen, sedan ville han IN I BILEN! där han per omgående lade sej & somnade djupt, trots att någon hund skällde & bildörrar öppnades & någon talade. Så kom Simone ut & berättade hur det skulle skötas, blir lite pyssel & att fortätta med metacam. 2 kanontipps ett som stärker klorna & en honungssalva som är fantastisk som jag ska stryka på klon & alltid ha till små sår, bett & så, även för människa  




Malte somnade i köket på en gång, & det är första gången han inte orkade hälsa på *pappa* som kom från jobbet, älskade lilla vän öppnade bara ett öga & vifftade på sin lilla svans stump huuuur sött   det tog på krafterna att vara hos Doktorn    bara förflyttat sej från ena bädden till den andra resten av eftermiddagen & kvällen 



Så provade jag äntligen på att steka glutenfria & veganska plättar, det ser alltid så fint & gottt ut på bild, & för en gångs skull stämde det med råge!!!! huuuuuur goda, hjälp så fantastiska!!!! tyckte även gubben & lättstekta åxå check på de! njöt dom med sylt till eftermiddagskaffet  tänker åxå att de skulle vara fint att steka lite större & ha som förätt med en klick vegansk chream fraich, tångkaviar, dillkvistar & citronskiva   



Så kom sonen & Sam på kvällskvisten & klippte gräset hos farfar...


 


... Sam den spjuvern lekte "jaga mej" ...



... & "jaga gräsklipparen"  



Varm & fin dag, eller lagom värme, runt 20 grader & lite vind.


Nu på kvällen tittade jag ut & där satt en Kotte som kände igen sej tror jag! för när jag drog upp altandörren så kom den springande när den hörde ljudet, så som dom alltid gör efter ett tag när dom vant sej, blev helt varm i hjärtat, in & hämta ost & kattknappar, mötte upp honom & lade ner skivorna & knapparn & den sprang inte utan satt kvar & njöt av maten, lade på 2 ställen ifall det kommer fler i natt  Tittade ut nyss, då satt grannens katt där & njöt av maten  & det fick han så gärna  



Frågade Veterinären idag om hon visste varför Metacam för djur inte finns längre?? restat i hela landet?? & precis igår hade represetanten för det märket kommit förbi till kliniken, det är pga Corona, då fabrikens perssonal fått Corona, så fabriken är helt enkelt stängd, men kommer komma igång såsmåningom när dom är friska  så skönt att veta, då räcker nog det jag hitills lyckats köpa på mej tills det börjar produceras igen!


                 Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 2 juni 2020 19:39


Hade nattvakt i hamnen igårkvällst tills i morse, vi vaktade med min kusin & fru, hur kul!   hon hade gjort 2 fullkomligt ljuvliga vegan/glutenfria pajer, då hon äter samma kost som mej  & till efterätt rabarberpaj, omtanke  & jag som hade tänkt göra nått gott fick vackert bara njuta av hennes mat & bak konst! LYX!  



Kusin har en drönare, men alltså hur kul  ...



... flög ut & filmade oss ha ha jo jag vet, så gör dom ju   men för mej väldigt nytt & spännande    



Så blev det mörkt, & vi patrulerade & Malte njöt av allt nytt, hurvida han är en vakthund eller ej kan jag dock inte svara på  ...



... bara ca 3 timmar då det var lite mörkt innan gryningen kom...



... Märta patrulerade inte så värst, bara luffsade på, luktade & kissade & sov gott på bädden vi tagit med å så  



Alltså det regnade runt oss hela natten men vi slapp! bara en enorm värme, även under natten lika varmt, över 25 grader, fantastiskt & varmt, lite för varmt tillockmed  



Som så ofta vid hamnen är det så vackra gryningar, tagit de mest hänförande foton genom åren på våra vaktnätters mornar...



... tyvärr gör i alla fall inte en dålig mobilkamera rättan för hur vackert det var här 



Hem & sov någon timme. Mot eftermiddagen då det sas att ev åska skulle komma, blev himlen sedan mörkare & mörkare & så kom första knallen!   



15.30 & gubben hade åkt på "bil-ärende"  alltså jag trodde inte mina ögon, ett fullkomligt förskräckligt väder kom in över oss, Maltte sprang in i duchen av rädsla, reste mej från soffan, taket kan omöjligt hålla? hagel stora som enkronor & ett dån jag aldrig skådat... stod & tänkte, när brister taket?...



... så fullkomligt futtigt att försöka fota kaoset! det gick inte & åskan dundrade på... gubben kom hem & sa att taket kommer hålla! & det gjorde det, pust  men jag kan lova att jag hade spaka ben ett tag där...



Gick in till Malte & sa kom med får du godis! & han kom utan tvekan ha ha fick sitta i soffan med oss på altanen & äta med mej  & fast åskan gick hård & blixtara inte var nådiga så var maten godare än skräcken över åskan  skönt de då  



På framsidan vid verandan blev det en stor sjö som gjorde hål in mot grunden, bröt itu en platta & mina foppa & en liten hundpläd hade virvlat sej ner...



Ett av mina 3 enorma hallonsnår hade tyngts ner lite av det häftiga hagel regnet som kom, välvattnat blev det i alla fall 


Åskan fortsatte i några timmar, hur häftigt! ja nu tycker ju jag att det är häftigt med åska, & inget någon kan göra något åt, kommer det så kommer det, men visst, konsekvenserna kan ju bli förödande & brutala... här lixtrade det & mall i samma sekund ett par gånger & den gick runt i byarna runt os flera timmar...

Gubben fick veta när han var till lantnandeln strax före 20.00 att det fattade eld i en lada av ett blixtnedslag ca 2 km bort...


Ja så är det med naturfenomen, det snart enda människan inte kan råda över, & att vi då håller oss lugna & inte inger oro, gör ju i alla fall så att inte Malte blir så orolig  


Ja gösses, detta kommer jag sent att glömma...


Det jag sått, mangold & sockerärtorna har redan kommit upp! glad & nyfiken som ett barn på Julafton är jag var dag jag går ut & ser en förändring, tänk när jag kan börja skörda & nu har landen fått en mer än regäl rotblöta!   


         Varm kram & Juni är kommen!      

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards