frallorna

Direktlänk till inlägg 2 juni 2020

Milda makter...

Av Lena - 2 juni 2020 19:39


Hade nattvakt i hamnen igårkvällst tills i morse, vi vaktade med min kusin & fru, hur kul!   hon hade gjort 2 fullkomligt ljuvliga vegan/glutenfria pajer, då hon äter samma kost som mej  & till efterätt rabarberpaj, omtanke  & jag som hade tänkt göra nått gott fick vackert bara njuta av hennes mat & bak konst! LYX!  



Kusin har en drönare, men alltså hur kul  ...



... flög ut & filmade oss ha ha jo jag vet, så gör dom ju   men för mej väldigt nytt & spännande    



Så blev det mörkt, & vi patrulerade & Malte njöt av allt nytt, hurvida han är en vakthund eller ej kan jag dock inte svara på  ...



... bara ca 3 timmar då det var lite mörkt innan gryningen kom...



... Märta patrulerade inte så värst, bara luffsade på, luktade & kissade & sov gott på bädden vi tagit med å så  



Alltså det regnade runt oss hela natten men vi slapp! bara en enorm värme, även under natten lika varmt, över 25 grader, fantastiskt & varmt, lite för varmt tillockmed  



Som så ofta vid hamnen är det så vackra gryningar, tagit de mest hänförande foton genom åren på våra vaktnätters mornar...



... tyvärr gör i alla fall inte en dålig mobilkamera rättan för hur vackert det var här 



Hem & sov någon timme. Mot eftermiddagen då det sas att ev åska skulle komma, blev himlen sedan mörkare & mörkare & så kom första knallen!   



15.30 & gubben hade åkt på "bil-ärende"  alltså jag trodde inte mina ögon, ett fullkomligt förskräckligt väder kom in över oss, Maltte sprang in i duchen av rädsla, reste mej från soffan, taket kan omöjligt hålla? hagel stora som enkronor & ett dån jag aldrig skådat... stod & tänkte, när brister taket?...



... så fullkomligt futtigt att försöka fota kaoset! det gick inte & åskan dundrade på... gubben kom hem & sa att taket kommer hålla! & det gjorde det, pust  men jag kan lova att jag hade spaka ben ett tag där...



Gick in till Malte & sa kom med får du godis! & han kom utan tvekan ha ha fick sitta i soffan med oss på altanen & äta med mej  & fast åskan gick hård & blixtara inte var nådiga så var maten godare än skräcken över åskan  skönt de då  



På framsidan vid verandan blev det en stor sjö som gjorde hål in mot grunden, bröt itu en platta & mina foppa & en liten hundpläd hade virvlat sej ner...



Ett av mina 3 enorma hallonsnår hade tyngts ner lite av det häftiga hagel regnet som kom, välvattnat blev det i alla fall 


Åskan fortsatte i några timmar, hur häftigt! ja nu tycker ju jag att det är häftigt med åska, & inget någon kan göra något åt, kommer det så kommer det, men visst, konsekvenserna kan ju bli förödande & brutala... här lixtrade det & mall i samma sekund ett par gånger & den gick runt i byarna runt os flera timmar...

Gubben fick veta när han var till lantnandeln strax före 20.00 att det fattade eld i en lada av ett blixtnedslag ca 2 km bort...


Ja så är det med naturfenomen, det snart enda människan inte kan råda över, & att vi då håller oss lugna & inte inger oro, gör ju i alla fall så att inte Malte blir så orolig  


Ja gösses, detta kommer jag sent att glömma...


Det jag sått, mangold & sockerärtorna har redan kommit upp! glad & nyfiken som ett barn på Julafton är jag var dag jag går ut & ser en förändring, tänk när jag kan börja skörda & nu har landen fått en mer än regäl rotblöta!   


         Varm kram & Juni är kommen!      

 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

3 juni 2020 21:21

Vilka magiskt vackra bilder wouv!
Åskan väntade vi på igår, förgäves få den drog förbi.
Det är något som verkligen saknas här i huset utan Johnny, men jag kämpar på och försöker fokusera på alla glädjeämnen som trots allt är i livet.
Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Av Lena - Söndag 7 april 08:40

        Dagarna går i en rasande fart & Annandag Påsk & barnen var här, gjordes mycket  mat så dom kunde fylla matdosor för jobbveckan, blev 7 styckna + ändå 10 kvar till älsklingen 🤣 proppmätta blev dom i alla fall 🤭     ...

Av Lena - Lördag 30 mars 22:23

       Ungen min Ungen ❤️ idag ville du ut igen, travade fram till solen, tvättade dej, spanade & la sej & njöt av den värmande solen ❤️ men tyvärr inte riktig pigg ännu 😢         Mammas mat + mer än dett...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards