frallorna

Alla inlägg under maj 2020

Av Lena - 17 maj 2020 19:51


Igår var   Sam vår ljuvliga krumelur   här med familj här hela dagen, sonen med fru höll på med fler projekt & Sam hjälpte farfar att kratta undan kanter efter snöröjningen & där fanns många metmaskar till ams stora förundran! ...


 



... så hjälpte Sam farfar att snickra ihop pallkragar till mej    



... farfars bästa hjälpreda  



Idag åkte vi till Handelsträdgården & köpte massa ekologisk jord...



... lade i kaffe & stannade sedan till i Romme där det är stora militärövningar...


 


Inga plan i luften, men en som lade i sand i groparna på grusvägen & hade K-pisten på ryggen! de gäller att skjuta snabbt  


 


Dom här 2 älskingarna strossade omkring i lugnare mak än Malte & jag som tog en större vända...



... & som den mekaniker han är ringer telefonen alldelens för mycket... tycker jag... ibland 



När vi efter besök i stan åkte hemöver kom det snö så stora ploskor dunkade mot fönstret...


 


... & här strax 3 minuter hemfrån lyste solen över Solklinten... för att i samma sekund började det åska! hit & di majväder



2 pallkragar klara! åååå va glad jag är     



2 nätter väntar, härligt  


              Varm kram till dej som kikar in   

Av Lena - 15 maj 2020 15:35


Förmiddagspromenad, in till stan & handlat hem en massa, idag tycker jag "folk" brydde sej skit i corona regler  jag är fortfarande noga & håller avstånd, vill verkligen inte ha det, men efterssom vi alla ska ha det, så försöker jag åtminstonde hoppas kunna dra på det så länge det går...


En kvinna på mitt jobb, ungefär i min ålder, legat i resperator & en bakomliggande sjukdom, men klarade sej & mådde så bra & skulle precis börjat jobba, segnade plötsligt ihop i fredags & avled, fick en massiv propp i lungan .... corona & proppar... & ingen vet ju hur vi blir drabbade, hur det tar på just dej & mej osv...

 

En bekant från förr ligger nersövd i corona sedan 1.5 vecka, åxå dottern i familjen svårt  smittad, vars mannen/pappa dog av corona... tycker jag har så många jag känner omkring mej, svårt sjuka i corona... 


   Så var rädd om dej & de dina   -Carpe Diem-  




  

Av Lena - 12 maj 2020 19:07


Tänk ändå om det kunde bli en varmare maj, skön sommar & svampfylld skog...

  


... men som det nu är har vi nästan gått...


... i ide igen   inte många varma dagar denna våren, tror den åxå kommit av sej lixom hela livet med corona



Åkte in till en affär i grannstaden där jag hittade Svenska frysta skogsblåbär 2.5 kg förpackningar, blev så glad, för blåbär är fantastiska på många vis, som mot artros för gubbens del, det jag plockade förra sommaren är slut, då får man vara glad för att Svenska finns att köpa!   


På hemvägen åkte vi in i ett väderfenomen, åska, skyfall, snö & "poppcorn" på bilhuven...



 



...snöflingor stora som dasslock så marken blev vit... jobbig maj om jag får klaga lite, men det får väl gå, inget att göra åt lixom  


Om en stund jobbnatt, har ju 2 arbetsplatser, någon vecka sedan jag var dit jag ska ikväll, där finns en corona avd. & en ej corona avd. vart jag hamnar kommer vi personal överens om när vi träffas, älskar mitt jobb med härliga kollegor 


Nu hopp in i duchen


                            Kram kram      

Av Lena - 9 maj 2020 19:51

  Min fredag började med fröbröd & matchatee...


 


Igårkvällst & gubben är såååå lycklig över veden  ja åtminstonde har han slutat att åxå hugga veden i skogen, räcker gott att ta reda på den med kapning & stapling.


    Förberedde duchess potatis till kvällen, som åxå gick i ananasens tecken, goda drinkar i kvällsbadet, sedan bara att värma det sista efter, åt lite olika...   ... tappade min namnskylt på jobbet & den var spårlöst försvunnen, så jag klickade hem 2 nya, en somrig & en till hösten    



Idag lite fika in tha bohemian garden 

 


Alltså skulle inte falla mej in att rensa bort maskrosor!! hur vackra är dom inte, sprider sin fägring över i alla fall vår gård! 




Märta har varit lös hela dagen med oss på "vedbacken" & som ett barn är det lika kul att springa med pappa ner i slänten för att tippa ved skräp...




... kom på efterkälken när hon hittade nått spännande & plötslig hade pappa gått... bra sjukgymnastik att kämpa lite  



... & att sedan lägga sej mitt i & bara ha det...



... skönt  



Malte har åxå varit med, fast med koppel på, här verkade det som om Märta ville visa honom något där nere 




Blandae jordgubbar & blåbär i isvatten & lite agave & mixade, gott i värmen som var mitt på dagen



Gubben är stark som en oxe  tunga stockar, klyver & sedan staplar jag! lite tungt det åxå, men till skillnad från han så tycker jag det är tråkigt! han tycker det är rogivande & härligt! hmmmm å andra sidan har vi attans roligt, humor har vi i överflöd  


Ja så har vi ätit ute på altanen för första gången i år! lite upp piffade gårdagens rester å så, kaffe & till slut lite iskallt vin...


I morrn låter det på SMHI som vi inte kommer hålla på med veden, både regn & snö sägs det, vi får väl se....


Kvällsmaten blir varma mackor alá trattstuvning, mums  & sedan ska vi bada ikväll åxå & mer vitt! SKÅL! 


                                 Kram   

  

Av Lena - 7 maj 2020 20:26


Tittade ut nyss & vad skådar mitt högra öga? jo för mej den första Igelkotten för i år!!!! alltså jag fick tårar i ögonen, äntligen  där satt den & drack vatten ur ett av faten som står där sedan en tid, för alla kottar är törstiga när dom vaknar om våren, tyvärr blev den lille söta lite förskräckt av all mat jag kom ut med! en stor Välkomst buffe  & drog ut på lindan... men ungen följde med mej så jag åtminstonde fick den på kort  ...


 



Där sitter den i kvällssolen  


Skatorna var dock glada för kvällsmaten  så lite senare ska jag lägga ut mer, ifall den vill ha  


                    Kramiz  

  

Av Lena - 7 maj 2020 17:31


Malte & jag for till Romme på förmiddagen & tog en lång poverwalk i precis lagom väder!...



Längs åkerkanten vid motionspåret stod stolar på några ställen, säkert några i hyreshusen en bit bort som brukar gå hit & sola  



Vattenpaus



Där gick dom... 2 gulliga damer sida vid sida med sina rollatorer & pratade, stannade & tittade på olika saker, vi kom ikapp dom, dom hejade glatt & Malte fick beröm för att vara en fin hund!  



Nu på kvällen är det både soligt & varmt på altanen, så underbart 





Så lite vitt till mej & sällskap av älskade Ungen  han fick massa godis & njöt av mitt sällskap & jag av hans  





Såååååå kelig! & sedan blir han så till sej så han biter mej, kan inte tygla sin kärlek   hoppade ner & rullade runt, hoppar & njuter ser det ut som  han brukar faktiskt ta med sej leksaksråttor u & leker med dom på gräsmattan, jag brukar sedan hitta dom lite här & där, plockar in dom men köper åxå nya hela tiden  



En så vacker fullmåne igår...


  Gubbens matdosa i morrn, vegansk galet god tratt köttfärslimpa, broccoli & lika galet god sås till & nykokt lingonsylt, limpa & sås för frysen åxå = präktig husmor  



Blåmesmamman ruvar & pappa hämtar mat läste jag, lagt ut lite frön & annat gott dom älskar på staketet där busken hänger över så inte skatorna ser det  


Malte gjorde illa sej i en framklo på promenaden, klöv den lite & fick in ett barr där, fick ut barret när vi kom tillbaka till bilen, först då han började ömma, hemma granskade jag & gjorde rent med spritsår tvätt, fick bort biten som spretade, som tur var var det inte kluvet ner till roten   bandagerat & gett antiinflamatoriskt, lite öm men  hoppas det blir bra så & med lite eftervård & ompyssling såklart  


                            Kram från oss    

Av Lena - 6 maj 2020 20:40


Malte & jag tog oss en promenad i värmen...



... gick ner vid Kvarnbäcken & svalkade tassarna & tog en slurk...



... upp efter bäcken är det såååå fint nu med en osianer av vitsippor nästa gång ska vi gå på andra sidan, ser att det är mer tillgängligt att gå ner i bäcken där  



Försökte zooma in en hare med en oduglig mobilkamera, som studerade oss länge, men när jag tog upp den drog han som en avlöning  



Skulle gå ner i slänten & plocka rabarber, & ser gårdagens vedlass, urk så

tråkigt  tur gubben tycker tvärtemot, han tycker det är rogivande, får väl hjälpa till ändå såsmåningom  



Min Rabarber är en gammal klenod som funnits hos grannen i säkert 70-80 år eller längre, fick den & en till för över 25 år sedan, den har enorm växtkraft & blir uppemot 2 meter hög med bladen! en läkeväxt av rang, fast det vet inte många, & oxalsyran som många är rädd för sitter mest i bladen & dom äter man ju inte   



Gjorde smulpaj med vaniljvissp till gubbens kaffe 



Igårkvällst upptäckte jag att "någon" kissat på täcket, så jag fick hasta fram detta gamla vackra för natten, skönt att rulla på tyckte Malte 



Vilostund i en mojsig filt   



Sessan in action 


Handlat mat & bubbel till helgen, promenerat, hämta ut medecin till M & M & så kom kompis-vet. hit mot kvällen & lättade på Maltes "kanaler" där bak  skönt


Nu på kvällen öppnade jag elskåpsluckan för en sista grej, & där ligger hon nu!! hon vände huvudet mot mej & bara tittade lungt, jag stängde omgående & hon flög inte ut... undrar om även "gubben" låg där i moss-skogen? hann inte se, gjorde besöket kort såklart, får googla på om dom hjälps åt? & om hann sover där om natten med henne...


                    Kram kram  


  

Av Lena - 5 maj 2020 22:32


Men så sött, för över en vecka sedan så kom gubben in & sa att fåglar håller på att bygga på i elskåpet! sonen skulle kolla en sak i det för 1 vecka sedan & borstade ut mossan, han fattade inte vad vi höll på med, samla mossa där??...



... men som sagt, sedan såg vi det söta lilla Blåmesparet flyga skyttetrafik in i hålet där ett öppningshandtag suttit & fyllt på med bo material, & då hade vi inte hjärta såklart att ta bort det, utan jag lade en frotehanduk under boet så det blev mjukare & för att inte mossan ska hasa bort då plåten är hal, då för 3 dagar sedan var det mycket mindre än detta gigantiska berg av mossa som nu är! efterssom dom inte har någon gren att sätta sej på innan dom flög in, vilket såg lite meckigt ut, så gjorde gubben ett hål & satte in en skruv, så nu landar dom på den  

Innanför har jag satt fast en träklump som inte kan vicka, så dom små kan klättra upp på & titta ut innan första flygturen  En Blåmes ska ha ett hål på 2.5 cm, är det större kan en Talgoxe komma & ta boet, detta hål är just 2.5 cm! vilken tur  & så spännande det är att sitta & se dom arbeta, & dom är inte alls rädda för *husfolket*  & tänk om man kunde ha en vebbkamera inuti... men så blir det inte

Jag ska bara tejpa ihop dörren med silvertejp i morrn så ingen öppnar den av misstag  



Märta har fått sin akupungtur idag & efter den fick Malte en promenad vid hamnen




Så skönt väder & jag hade bara en kortärmad tunika på mej



                 Kram från oss  



  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards