frallorna

Alla inlägg under augusti 2019

Av Lena - 11 augusti 2019 19:58


Dom där myyyys mornarna & förmiddagarna fortsätter, å Märta försöker pussa sin favorit pappa 


 


Gubben har fortsatt sin rensning i garaget, så vi följde med till soptippen idag, för på hemvägen gick jag in på stora Coopen & handlade lite som behövdes till en helt ljuuuuvlig vegangryta & helt ekologisk!!! blev helt till mej när jag läste receptet... lök, vitlök, curry fräses i olja, sedan i med jordnötssmör, krossade tomater, coccosmjölk, kikärter, sojabönor, lite soja & bananer... & voalá!!

Med ris till, spännande... smakade av, & blir påmind om att jag ju inte har smaksinnet såklart, det smakade absolut ingenting... tungt... försökte krydda på mer i massor av allt!!! hade i vinäger, chili... men nej, som vatten....

Ja ja vad är väl en bal på Slottet mot att få vara frisk för övrigt  


Åt ändå & lite malda jordnötter ovanpå... resten har jag frusit in...



Åkte förbi lilla familjen för att hämta släpvagnen, & Sam skulle med ut dit där den står, för att träffa mej, jag satte kvar i bilen när gubben skulle in & hämta nyckeln, älskade unge som tyckte fanno skulle följa med in & leka med honom...hann gör mej verkligen heeeeelt knäsvag hur mycket jag än ser på honom    vi sågs nämligen bara 2 timmar innan åxå hi hi  


Semestervädret bara fortsätter, ljummet, någon regnskur, men vad gör väl de!


I morrn ska jag & kompisen iväg & se efter lite mer blåbär   


Kl 21.00 ska vi se filmen Lion, Australiskt drama, tror vi kommer gilla den


                            Kram kram     

Av Lena - 10 augusti 2019 19:31


Malte igår i skogen istället för en Malte på morronpromenad, som vi tog i morse han & jag innan övriga 2 vaknade, varm morron, tycker verkligen vi har haft 3 av 4:a fantastiskt sommar-väders-semesterveckor, fast så tycker man då man gillar alla väder!!     



Hemkomna från morronpromenaden så plockade jag av 2 l hallon för infrysning, lyx 



En regning dag blev det efter att vi gått & plockat bär, skönt vi hann   


Lagat massa god mat, gubben har åkte 2 vändor till sopstationen, då såg jag på Ernst som jag missade i torsdags! herregud va bra han är, vilken påhittig en, blev helt begistrad!   skulle kunna se Ernst hela året om flera gånger i veckan  


På kvällen nu öppnade vi ett Naturvin som mognat på keramilkfat, som på Jesus tid typ  så gott & som om jag kissat i glaset! eller säger man månne "Bernstens färg"?  


Önskar er en fin kväll  vi ska strax lyssna på Sven Ingvars som gästar Grönan  


                          Kram kram  


 

Av Lena - 9 augusti 2019 20:30


Idag är det 7 år sedan vi tog farväl av Petrus Kämparnas Konung   jag sörjer honom fortfarande & saknaden är stor alltid...


Läst tillbaks i bloggen... & slungades tillbaka till den värsta dagen i mitt liv... 


Efter ett låååångt telefonsamtal med finaste Carin   så åkte vi till skogen, lade i matsäck i ryggan...




Dom rullade & myste i det mjuka gräset...




Märta fick vara kvar vid vår "Camp" under tiden jag & Maalte gick en liten bit bort för att kolla "mitt" svampställe, ojdå, där satt en hel del finingar!  



Malte satt som förstenad & funderade på Märta & pappa hi hi men han lämnade mej inte!    



Blev fika vid "Campen"  den absolut bästa stund för dom  



 


Gubben spelade sentimental musik med gamla 60 tals ljuvliga låtar av Bee Gees... vackra skogen, här där vi var så ofta Prins Petrus... & tårarna rann i en strid ström...


Livet ger & livet tar, den svåra baksidan av att ha ett kärt djur...



Traskade tillbaka efter 1.5 timme, så varmt & solen strålade mellan träden...



... Märta bar gubben i den knaggliga terrängen...



... inget hon misstycker, att få vara i pappas famn 



Hemma igen åt vi på altanen, gubben åt goda rester från igår, & jag pasta med svampstuvning (fjolårets trattar) orkade inte allt, men det gjorde Malte!!  


Lugn skön dag som började såhär!



Lång sovmorron & mer mys på golvsängen...



... fika där åxå & Märta gick "bananas" 



Igår förmiddag hämtade vi upp min bror & fru för en husbilstur som bar till vackra Gysinge...



... Jag hade fixat med massor av god mat & fika, fint väder mellan skurarna, tyvärr kom aldrig åskan närma, den vi letade efter resten av dagen, åkte efter SMHI:s blixt registrering, då vi är lite åsk nördiga     



Efter kvällsmaten tog svägerskan & jag ett eller 2 glas vin, åt nötter medans bilfärden fortsatte i skymmningen... en så mysig dag med skratt & prat   


Nu ska vi se serien Poldark


                   Varm kram till dej som kikar in     


       

Av Lena - 7 augusti 2019 09:45


På lördagen hade vi vår traditionella syskon/föräldraträff  i år hos brorsdottern med familj som just flyttat in i ett så mysigt hus  

Här sitter vi hungriga & väntar på "piza budet" som vi verkligen började misstro?  men som till slut kom fram ... 



... några leket under väntar...



... kramades, & gick husesyn   



Vilken fantastisk lekpark dom hade bredvid sej! tom. vi vuxna blev barn på nytt!!   



Finaste trio Hugo Elsa & Sam 



 


Alltså, nostalgi! dessa i liknande stil som fanns när vi var små, fast då såg den ut som tårtbitar, nu såklart lite mer säkra, & oj vad dåligt man behärskar att bli snurrad!!   snacka om illamående



Fina sindra som matchade paketet!...



... hur söööt! 



... nyfiken & lekfull 



Så följde Sam med oss hem efteråt för 2 övernattningar, beställd mat var nygräddade plättar 



Tyvärr var vädret inte så skönt för utelek, men hängde med farfar & körde grävaren & lagade den lite  Så blev han hämtad på måndag förmiddag & dom for iväg på husvagns semester! hejdå Guldklimp!  ses på onsdag igen!  ...



.... & jag for iväg till kompisen för att åka till skogen & leta blåbär... vi gick en bit & tog med en Ikea påse för att hänga högt så vi inte gick vilse 



Min hink till höger, fick mer skräp än blåbär  blev 3,5 liter för mej, medans hon plockar som en duracellkaninn & fick då dryga 4 liter! är sååå glad för detta & mot slutet kom vi på mer & mer bär, så vi åker dit igen snart! & inte nog med det, det fanns massor av Tranbär åxå, inte mogna ännu såklart, dom är nog inte plock-klara förens i slutet av september oktober? då ska jag/vi plocka Tranbär för första gången i livet, spännande!!  



Hem & ducha, rensa & frysa in GULDET   & sedan hänga med gubben in till stan, blev slutligen en promenad när gubben var på ByggMax, & när Märta vl börjat gå går det INTE att få henne att vända   bra med bestämda promenader, det är då man bygger lite muskler  



Igår for vi till skogen på middan, vår fina skog där jag har en kantarell gömma, som ingen upptäckt på över 25 år  



Så underbart mjuk moss stig & myrornas vägen! 




Där satt dom!! ganska många faktiskt, hur glad blir man inte då!!  




Märta rullade sej om & om & utforskade omgivningen...



... runt vår fika sten & "camp" 





Malte fick ett fnatt, såklart, & jag ropade oj oj ojjjj  




... här fick även Märta ett fnatt, ett glädjefnatt om än i lugnare takt 



En liten bit bort sommarbor min bror & fru, kikade förbi, prat & fika...



... & kom hem till oss lite senare när jag rensat svampen & gjort en västerbotten paj med kantarellerna  blev en lång mysig kväll  


Gjorde en annan paj till mej då, med trattisar i & jo, 3 små kantareller stekte jag med i  stuvningen, tänk jag har fortfarande tron om att jag ska känna smak, lär mej aldrig, det sista som överger en är väl tron?   men samma alltid, så äch, ingen ide att slösa kantareller till mej mer... ja ingenting egentligen, men alltid nått att hjärnan i alla fall ger mej smak via minnen   hon är lite omtänksam min "lilla"  hjärna!  (lilla, pga att jag är så trög ibland att folk i min närhet blir gråhåriga!   ) 


Onsdag, solen skiner genom molnen & det är varmt ute, toppen!  


              Kram & fin dag till dej som kikar in!!   

Av Lena - 2 augusti 2019 22:40


Torsdag middag, plockade av några liter hallon från mina så oändligt vilda hallonsnår!! & jag kommer aldrig tygla dom heller  dom göder sej sjäkvt så bra så!   detta snår är stort & högt, över 1.70 jag går som i en djungel  & får sträcka mej uppåt för att komma åt hallonen   som i år är mäkta stora & miljoner & smakar som skogshallon... hur underbart & gott! särskilt i vinter  



Ja så drog vi iväg med husbilen mot eftermiddagen till Uppsala för nattning, gubben hade ärende till Solna för sin bilfirma, förena nytta med nöje!  kom in mot Stockholmia vid lunchtid idag, uch, gillar INTE den trafiken, men vi slapp åka igenom hela stan, skönt så...



... vackra bevarade hus...



M & M har det inte gått någon nöd på, promenader här & där & skön svalka i bak under turen



Samma mat igår & idag, kokt kall potatis med trattis stuvning som jag gjorde klar hemma innan vi åkte, till det Annamas goda biffar, sallad, gelé, hummus & fröbröd    slurp på de!  


Hemma igen, sett Poldark, vattnat & matat kottarna & våra katter såklart & nu kallar sängen, Märta var sååå bökig inatt, fick ingen ro trots att det var svalt... men inatt tror jag vi kommer sova ikapp gårnattens uteblivna sömn  


                               Kraaam   


  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards