frallorna

Alla inlägg under augusti 2018

Av Lena - 17 augusti 2018 14:11

  Hmmm... älsklingen är inte alls lika begistrad i Ernst!! förstår inte varför??  eller så gör han? för han var skön att somna till i alla fall!!   



En som gillade honom var i alla fall Malte!! så spännande en lång lång stund, gullungen min ha ha ha   



Varmt & uppehåll, men molnen är ömsom mörka ömsom ljusare, ser i övriga Sverige att det är både åska & skyfall på sina håll




Inte mörk omgivning, men lite motljusbild då solen tittade fram, men inte en droppe regn på oss ännu. 


Vädrat & bäddat rent på golvsängen, kör maskin på maskin, det kommer fortfarande lite lite ur dränet, men inte som dom 2 första dagarna, & Malte är pigg, glad & feberfri!


Väntar in gubben från veckans sista skift, fika på altanen, & ta det lungt & inatt jobbar jag, på bästa jobbet! verkligen ett toppenjobb  trots det är det nått visst med fredasmys, hur gammal jag än blir   men ledig i morrn kväll, får fredas*lördas mysa då istället   då ska vi åxå göra nått smarr av kantarellerna som står kallt så länge


Nu ska jag fixa kaffe!


               Kram till dej som kikar in & fin freda!!  

Av Lena - 16 augusti 2018 19:40


Malte har idag varit ute på gården & betat, för vi har så långt gräs så det når snart till knäna!  fast det är det inga som ser & mår dåligt av då vi har en helt insyns-skyddad baksida  



Vi får massor av fina stora Åkerö äpplen, härligt!!  



En del har ramlat ner, omogna, undra om dom mognar efter om jag tar in dom? kanske ska testa



Malte mår fortfarande bra & är helt feberfri, jag baddar & håller dränet öppet & det kommer fortfarande lite ur, bra de  


När gubben kom hem så hade jag fika korgen klar & vi drog till skogen, var såååå nyfiken på mina kantareller jag haft på tillväxt! han fick dock en kompress på dränet så inga insekter skulle kunna krypa in  



Full fart på dom båda, kunde riktigt se deras lycka  



-Kom det är fika Malte! ropade gubben, & han sprang så fort benen bar honom & hoppade upp på sitt-stenen!! gullungen  



Fick tejpa om lite, då han ville rulla i mossan  



-Om jag hittade kantarellerna? JAPP blev ca 2 liter!! oj så dom växt sedan sist för 4 veckor sedan, så glad jag blev, eller rättare sagt LYRISK!!  



13 Kottar väntade på mat, ost i stora lass & katt knappar, här 13! om ni åxå ser den som dricker vatten...



... men så kom nr 14 åxå! han som dricker i plastburken... & så kom nr 15! fast då hade nr 13 gått iväg &... ja ha ha då hade dom ätit så länge så några gick för att vila, jäsa & sova en stund, innan nästa "sittning" på Restauran Dropp in!!  


Det var en mellanperiod i slutet av juli när dom minskade till bara 3-5, & då bara dom små bebisarna, men nu är hela styrkan på sin plats!

Tror som så, i början av sommaren äter dom upp sej efter vintersömnen & nu kommer dom igen & äter upp sej inför ide gång & vintervilan, i alla fall min tanke...



Såhär hamnar dom ibland när dom buffar omkull varandra...


 


Denna fick jag hjälpa till att putta rätt, eller den hade såklart fixat det själv, men mamma Lena hjälpte på traven ändå, när den tröttnat på att ligga stilla & vänta ut "faran"  & sprattlade på



Nu firar jag med en liten bubbelburk jag fick av syster när dom var utomlands nyligen, som jag avnjuter med EEEEEERNST!!! my darling!   burken var galet god!! wow!  


 


Va glad jag blev för kommentaren!!   brukar tänka på er! fina Anna & Charlie med familj!!  



                Kram mina fina som kikar in!   

Av Lena - 15 augusti 2018 20:36


Malte blev en "Robocob" stod blickstilla i över 10 minuter efter han fått kragen på då jag skulle laga mat & inte hade uppsikt över honom... puttade till honom & han gick med styltiga steg till sin bädd... 



... & på eget beslut ut på altanen, senare, pust   -hur läskigt?  



Annars har dom solat... & Märtas favoritbädd är den jag sydde av fuskskinn & hundtyget!  




En lugn & skön dag, precis som jag vill ha  


Kottarna matade många många gånger från eftermiddag tills nu & fler blir det, likaså mina skator såklart, fast dom "lägger sej" vid ca 22    

Lagat en stor vegan kålpudding, nam nam 


Trött trots lugn, känner att det blir en tidig John Blund, då Märta kommit in i en fas där hon ska ut kl 03.00 om nätterna & jag har så svårt för att somna om... inatt somnade jag om, för att strax vakna av en Malte som trampade runt & var kissnödig kl 05.30, men va gör väl de, dom går först   


                     Kram & jäääääsp....    

Av Lena - 15 augusti 2018 12:24


I måndags kom så Englands vännerna & Kerstin!  vi samlades hos mina föräldrar, alltså sååååå många skratt, prat prat & gofika på det!!  allt bakat av mamma  




Jag hade bett mamma om bara en kaka, den hann jag äta upp innan jag tog kort, det är formkakor av havre mmmm   fast allt är gott så har man ju sina favofiter, hon bakar såklart glutenfritt & vegan  & en hallonpaj på de, som inte heller fångades på bild



Hennes tårta på de (som inte var för mej) men som jag dregglade över   ser hur den saftat sej & förstår att den var jättegod!  


Såååååå trevligt & kul! Tack Kerstin, Kikkan & Rob!!!!       



I fredags eftermiddag fick vad jag trodde, Malte ett getingstick i kinden, hade inte ont alls då jag klämde, bara en liten svullnad, på lördagen var den mindre, på söndagen lite större ändå, men han var pigg & full i fart, ingen feber & åt & tiggde som vanligt!


På mådag bad jag min kopis kolla honom, han var lika yster & åt med god aptit, men svullnaden hade blivit lite större ändå, nu stod han på Metacam dessutom.


Avaktade, men på måndag kväll efter festligheterna med London vännerna blev han plötsligt loj & trött, kollade febern 39.8 hjälp... På morronen samma temp, metackam & väntade 2 timmar & tempade då var det 39.9, allt gick åt fel håll & jag ringde Djursjukhuset & fick en tid kl 17 med förmodad längre väntetid, ja det vet man såklart, då vissa kan vara än sjukare... Jag frågade vilken som hade Jouren, dom var 3 & en var min högsta favorit! en sådan lättnad...



En Djursjukvårdare kom ut till oss för en första bedömning, han är åxå en sådan man bara vill krama, Anders   jag bad honom ödmjukast om att få just Anna E, han lovade att försöka få till det så



Vi fick vår Anna E!! & en sten lyftes från mina axlar...



Hon sa att det var ett skolexempel för just spott/syst/ inflamation, jag hade då börjat tänka på en tand... Efterssom Malte är en sådan snäll & foglig vovve hos veterinären, så tog hon en spruta & stack i bölden (Malte reagerade inte ens) & ur fullkmligt rann det var/blod som luklade as... så bra! en del av svaret rann åxå ut  



... Malte sedenerades i muskeln & somnade fort & jag fick vänta, valde att gå ut i bilen, tog en gratis kaffe med mej & hade för en gångs skull vart klok nog att lägga i en macka!!

En annan vet skulle utföra ingreppet "Drän" & som åxå var mycket duktig på tänder, & kolla upp allt, ringde efter en liten stund, höll på att skriva hemgångsråd & ville bara veta om jag hade Metackam kvar, å de har jag, så det är det han får nu & några dagar framöver.



Efterssom han inte varken knappt druckit & ätit sedan kvälen innan så vätskade dom upp honom runt halsen, såg ut som han hade ett Michellindäck runt sej & ingen tratt fick plats 





Från 39.9 & efter att bölden var tömd en kort stund senare 39.6!  


En underbara Djursjukvårdaren rullade ut en yr Malte som tittade storögt omkring sej där han låg på en säng, såååå gulligt!!  pratade om allt som ska göras, tvätta tvätta osv. Hon hade åxå klippt hans klor när han sov! "skämskudde" där hö hö  kunde inte annat än att medge att det skulle vart gjort helgen innan, men det kom lixom bort, tänkte på det hela tiden faktiskt, nybadad var han men långa klor, jag tackade & skrattade & skrattade gjorde hon åxå, ja nu var dom inte jätte långa, men ädå för långa  vilken service!!  medans vi stod där i butiken kom underbara Anna Edner som hon heter, vi fortsatte prata på om hans hemgångsråd, & om 5 dagar tar min veterinärkompis dränet & klipper stygnen



Ur dränet har det droppat konstant, allt är nerblodat! hela golvsängen är nerblodad & golven   men vad spelar det för roll lixom  lade på handukar & extra allt på sängen, skönt att det kommer ut, för ut ska eländet!! nu tvättar jag hela tiden & stryker vasselin så det inte fastnar & tvättmaskinen går på 80 grader för andra gången  



I morse var tempen 37.7 vilken lättnad, vilken lycka 



-Komigen Malte! sa Baffe på förmiddagspromenaden...



-Kommer!!  



Blev några timmars sömn för mej inatt med ro i hjärtat, varken Malte eller jag hade ätit sedan mändag kväll, när jag blir orolig får jag inte i mej någonting... men för första gången, så var jag såååå lugn när jag lämnade Malte där för drän sättning, så jag fick i mej en macka...


När de mina blir sjuka så kommer jag i chock lixom... blir så nervös så jag kräks, får  sprut diarre på 0.1 sekund, har jag inte toan bredvid går det illa, inget jag kan styra, men har lärt mej hur min kropp funkar... ångesten & oron är lixom övermäktig...


Mitt hjärta blev dock varmt igen igårkvällst när allt var över   & Anna Edner är en helt enastående fantastisk veterinär, så varm & empatisk & kunnig!!   


Nu tar vi igen oss!


                 Kram till dej som kikar in!  

Av Lena - 11 augusti 2018 18:33


Åkte till hamnen igår eftermiddag &...



... kollade så att Gullan låg bra, det blåste ju något infernaliskt & det gick vita gäss utanför bryggorna. Tyckte mej se något som såg skumt ut på vår brygga längst ut, men sköt bort det, men kunde inte släppa det, kollade närmre & det var 2 Y -bommar som sjunkit & nu gnussade båtarna emot varandra, inte alls bra, in i klubbstugan & ringde ägarna. Vi fick lov att åka, jag skulle ju jobba, det blev fixat snabbt fick vi höra, skönt de



Tog en promenad i omgivningarna, så varma men hårda vindar, så bil fikat blev skönast


 


Jobbade ju natt, det fortsatte "storma" ända tills för morronen, & utanför dom "maskerade" fönstren såg det ut som man var i en skräckfilm, buskarna vajade kusligt   



Åkte iväg till Romme för en promenad när jag vaknade, hade ju tänkt stiga upp tidigare för att hinna med att se Poker Runn båtarna, men jag var för trött...



Förr i tiden var Dala Airport navet för dom stora & många flygplanen på Dala Järna Flygfestival, därifrån startade dom & stod under natten, numer är det inte så, då hade dom lite uppvisningar innan dom drog till Dala Järna, alltid massor av folk här då, vart alla plan är idag? dom som inte är kvar där i Dala Järna, vet jag inte... 


Efterssom jag är så galet förtjust i Viggen, & den uppvisningsflyger i Dala Järna i morrn, har vi funderingar på att åka dit... men å andra sidan... nja... vi blir nog hemma ändå känner jag nu efter en stund... & bara är i regn & kanske åska... Då när jag var i gasen, lagade jag en smarrig potatis sallad m.m för picknick på vägen, men den är ju lika god att äta framför tv:n & Poldark som vi inte sett "Home Sweet Home"   



En heeeeelt enastående musiker, med en röst som kan flytta berg, & som sjöng på vårt bröllop en gång i tiden, är i byn i Kajes Lada & har Country kväll, han sjunger som en Gud, men gubben väljer att ligga på golvsängen & mysa med M & M istället, fast jag försökt få iväg honom  själv jobbar jag ju. Ska trax göra en smarrig kvällsmacka till honom, med lax, ost, ägg, räkröra, tomat, gurka å så, som han får dela med sej av till M & M  återigen "Home Sweet Home"  & jag drar iväg till jobbet & bästa kollegan!!  


                Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 10 augusti 2018 14:31


Vaknade kl 07.30 till muller & regn, åskan kom aldrig nära, så skönt för åskrädda Maltes del  



En kvav byavända pustade & flåsade vi oss igenom  



Igår åkte jag till min goa kompis, vi hade bestämt oss för att plocka blåbär, Herr...



... Konrad var där hos farmor, såååå söt!     Blev bjuden på frukost, grön ärtsoppa, fröknäcke & hummus, så gott!!  



Laddade för skogen for vi iväg, perfekt väder, solen bröt inte igenom förens vi var färdiga, då kom bromsarna & flugorna åxå, det är jobbigt, skönt vi klarade oss från dom  



Stora fina bär, blev ca 6 liter för mej, lagomt att rensa åxå  

  


Direkt i frysen. Mer ska jag plocka, såklart, men med hundarna hemma som vi hade båda 2 har man inte all tid i världen



Fint väder & sol...



... & Sam med pappa kom, han fyllde på vatten & fixade ost till kottarna...



... & bjöd bla kottebebis  



Skulle upp till husvagnen & se till sina leksaker &...



... hämta fotbollen &...    



... sparka!!   


En fin dag & en så tung dag...


 


... dagen i igår, den 9:onde för 6 år sedan då vi fick fatta det tyngsta beslutet vi någonsin stått inför, att säga farväl till vår stora Kärlek Petrus... jag sörjer honom så djupt ännu & tårarna är fortfarande många när jag tänker på honom, vårt älskade 4 fotade barn       


Konungarnas Kämpe, vi älskar dej i all evighet      


                              ----------------------------


Nu ska vi göra nått med M & M, kanske åka till åkrarna & låta dom lufsa runt lite  


Kram tll dej som kikar in här!! & fin fredag! själv ska jag jobba natt     

Av Lena - 8 augusti 2018 20:05


I förrgår fick sönernas kusiner med kompis en tur i Rasmus Peterbilt, sonens kompis i Bonnwichans racing, & dom 2 + en till som hitade på namnet för många år sedan... Men innan dom åkte från stan så fick Sam sitta i & kolla lite...



... så sabla läcker!!!!   



Så rullade dom in på gården hos min syster med familj, där några ungdommar stod med förväntning... TUT TUUUUT!! 



Checkade ut från Bjurs med ungdommarna & cruisade iväg till Falun för minigolf, glass, coola, donuts & mer åkande, lyckliga Epa killar klev av några timmar senare 



Igår gick jag en liten promenad med Mille, då hans matte var sjuk, han fick samtidigt en mjukis tax & en stoooor elefant i försenad födelsedagsprecent  ...



Den var så stor att han somnade på den...

 


... efter en lång stunds tuttande på den, som han gör med allt han gillar, hur gulligt!  



En bild jag fick idag, älskade Mille i sängen jag & gubben snickrade ihop  så taxsam för allt han får  



Jobbat 3 nätter men sovit få timmar, igår hade jag saker som fick lov att uträttas, klockan på ringning & sååååå trött! idag väckte Märta mej, pust, fast jag kunde vila vidare


I morrn klockan på ringning igen, ska med en kompis & plocka blåbär


Åskan drog förbi här på kvällningen, den var precis över oss & Malte tog sin tillflykt till duchkabinen i toan vi har utan fönster, där han även ligger vid Nyårs 12 slagen, gillar verkligen inte smällar & åska, skrutten  


HornPär som vi sa som barn, har varit tyst en lång stund, men himlen ser orolig ut igen...    korten tagna kl 20.26 återstår att se vad det blir...


Känner att... OPS!! kl är 20.28 & åskan börjar mullra igen!! ja ja, inget att klaga på,  vädret rår ingen över... eller jo, det värsta utsläpp är faktiskt djurindustrin & INTE bilar & andra fordon!!! som nog dom flesta tror...


Strax känner jag att John Blund kommer...


                 .... kram från oss   

Av Lena - 5 augusti 2018 18:16


Igår: -In på Coopen & handlade till lördagsmys, Sam valde & öste i   



Hem för att fixa vatten till kottarna & sedan matas...



... Sam hade så bråttom att ge dom mat så han matade dom i busken, & när jag vänder mej om & om igen, så ser jag hur han smeker den... -jag frågar -är den mjuk? -nej den är vass!    


Så kom syster med familj på kvällningen, dom hade köpt Sam en såp bubbel maskin  den hjälpte Elsa Sam med, så gulligt  




Sent om sider kom vi i säng, jag läste ut Super Charlie, fast på mitt egna vis, fortsatte med Nicke Nyfiken, men 4 sidor in så sa Sam: -Nej tyst!     så vi släckte en lampa var & Sam somnade inom 10 minuter...  dryga fanno  





Sov som en stock, tvärs över, så vi sov tvärs över båda 2 



Vald frukost... 



... + 3 plommon klämmisar, att äta & se barnprogram samtidigt!  




Lekt & gått ut på byn, han träffade en tilltänkt kill kompis, fast just nu springer den gulliga kompisen mest rakt fram & skrattar  Sam vinkade till honom, jag pratade med föräldrarna...




... så träffade vi en "sommarfamilj" mer trevligt prat  



Skjutsade hem Sam sent om sider & idag skulle man vart ute & fotat himmelen! sådana enorma måln formationer! verkligen WOW! även om jag inte hann & fick till denna bild från bilen


Om en stund väntar 3 jobbnätter med härliga kollegor  


Hejdå & fin kväll till dej som kikar in!    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards