frallorna

Alla inlägg under december 2017

Av Lena - 8 december 2017 18:05


Städ morron/förmiddag, damsuga & bädda rent på golvsängen, diska ett lass, sedan iväg & handla i stan, rasta Mille  & så tog jag med honom i bilen på en sigtsing! som den gullungen älskar att åka bil  sitter ju högt i gamla volvons baksäte & med säkerhetsbälte såklart  som han njuter  efter lite runt åkning hämtade vi upp hans "mamma" bjöd på mat & sedan åkte jag till mitt jobb för att få årets Julklapp! inte illa alls   2 badlakan, ett i gammalgrönt & ett i mörkgrönt, bra grej & den kan väl ingen klaga på! jag har iof. aldrig! klagat på en enda precent under alla år, undrar just vem som tänker ut alla som varit, för ALLT har passat mej som handen i handseken! 


Ja sedan körde jag förbi en Thairestaurang & beställde med hem 2 olika veg rätter & lite annat, ååååååå va gott det ska bli lite senare! slurp!  


Hemma igen fick Malte sin promenad i byn, så halt a allt regnande, pust, det gäller att slå i brodden regält!



Som sagt, dyster & gråmulen dag med duggregn



Vi har ändrat i vårt filmutbud på tv:n, såg att en film jag verkligen längtat efter att få se var idag, Fyren mellan haven... men åååååååå så jag gråtit, ja verkligen hulkat av sorg, så tragisk & med ett så tungt slut... Jag som tänkte en mys freda, var så tung i själen när den slutade 16.30 att jag var helt slut  & mys i denna känsla?? gubben skrattade & jag kände att Pang i Bygget hade suttit fint efter för att glömma     


Nåja, nu har jag kommit i form igen, vi dricker glögg & snart ska vi äta av den goa maten som väntar i kylen, sedan Idolfinalen såklart, spännande, tänker inte rösta, men håller väl på Chris, deltagarna har inte tilltalat mej lika som åren innan, ingen som stuckit ut lixom, fast jag iof gillat fler

Har ni hört den gudomligt vackra (tror det var en) Julsång av Idolvinnaren Martin Almgren? wow där!!!  gick & gissade om någon contry rökare från USA å så var det han, ja dhan var en given vinnare då det begav sej & lika bra idag, fast han inte hörs så mycket på radion.


                    Kram & ha de bra!!  


  

Av Lena - 7 december 2017 18:36


Ja så kom regnet efter snön som kom inatt, nu töar det & snön välter av träden...



... den sjunker ihop & blir så fina formationer, som här, böljande kullar



Sam med pappa tittade förbi, & idag var Tomten så spännande!




... & när dom åkte efter fika & lite lek, så skulle han pussa Tomten!! först på näsan, det han jag inte fota, sedan på kinden, det hann jag fånga  -hur gulligt!! 



Jag hopps verkligen att många ser på nya avsnittet av Henrik Skyfferts nya serie, om att äta kött eller inte?? så skönt att folk får se den sida alla blundar för...


Själv hoppas jag att Ernst INTE lagar något köttigt  som ni vet så älskar jag den karlns påhittiga pyssel hi hi  


 


Annars pysslar jag vidare med pepparkakshuset, gjort om framsidan & en gavel, hittar hela tiden på nya idee'r, fixat piprensartomtar, dom tar mycket tid, men snart så blir det nog inflyttningsklart...   


                     Kram kram    

Av Lena - 6 december 2017 21:13


Igår hände inget speciellt, men jag var med Sam några timmar  det händer nya saker på bara några dagar! fler ord, fler hyss osv    dom har klokt nog klätt granen, hög mysfaktor & Sam är så farsinerad av kulorna som hänger i granen  



Han somnade till sist, så enkel att få att somna, underbara Sam 



Idag var det dax för en Mille promenad, inte många minus, men attans kallt, fick bli täcket på  



Handlade en massa, allt jag behöver, finns sällan på bara en affär, blir att åka hit & dit, drygt & jag vet, ett I-land problem  


Hemma igen fick Malte en promenad, kylslagen med vacker is hila på timmerväggen...



... & här har den fina syrenens några grenar gått av...



... vidare in på gården...



... & här har sora delar av det magiskt vackra, gamla Sävstaholms äppelträdets grenar fått ge vika för den tunga snön som kom, trädet är verkligen så gammalt, kan bara hoppas att det orkar leva vidare, snyft...



... hej hopp & så gick vi vidare...



... & till slut hem. Jag har köpt dom Advents kalendrar! dom blir så glada när jag plockar fram dom ha ha choklad för hundar   dom sväljer & dregglar innan jag får ur dom ur luckorna   


Annars fortsätter Pepparkaksbygget!! detta är något jag aldrig tidigare gjort, tomtar & snögubbar, hjärtan &... många timmars roligtarbete  


                    Kram kram  


 

Av Lena - 4 december 2017 15:34


Alldrig ett gnäll när jag åker, aldrig någonsin! men dom har ju åxå varandra, & endast när jag/vi åker sätter dom sej alltid i samma bädd! inte annars, (eller jo, på toan i väntan på mej hi hi ) då Märta blir sprittig & rädd om hon somnar djupt & väcks hastigt, det har Malte & vi lärt oss  



Jag åkte iväg till denna Prins!  Mille mannen, en på miljonen  den så speciella kärleks krumeluren  



Inte alls kallt där, jag behövde inte ens vantar & fick knäppa upp täckjackan ett tag. När jag lämnar honom sitter han i fönstret & ser mej gå, innan jag ens låst dörren... jag går baklänges, vinkar & kastar slängpussar  & får dåligt samvete...

-åååå vad jag älskar dej Mille   



Handlade i stan, hittade inte Silverkulor för dekoration förens på affär nr 3, pust vilken tid allt kan ta  sedan hem igen, & vad skådar mitt högra öga? jo att Malte sitter på soffan & kollar ut, jag gick närmre för att få hans "hyss" förevigat, aja baja för din rygg, du får inte hoppa upp & ner  ...



... & därbak på golvet satt Märta! & som denväluppfostrade Prinsessa hon är  Ni skulle hört Maltes prat genom rutan! inga skall, men vovovovovovov & mamamamamam & såvidare som bara frallor kan  



När det var tur för promenad här var det kallt, så stor skillnad på stan & landet 



Matat dom bevingade, som alltid, men dom äter inget efter 15 00, kan inte lägga ut mat efter 14.30 oavsett om det så är ost-det godaste dom vet-!! en inbygd kvälls klocka i dom, så är dom skapta, att när solen går ner äter man inte... tänk om jag hade samma klocka inbygd i mej!! mohaaaaa...  då vore jag kanske lite slankare   


Nu ska jag göra pepaprkaksdeg, göra ett hus till oss, gav bort 3 förra året, men nu ska ett vara här, lite mys stämning...


                      


... fast i år blir det ett helt annorlunda hus mot dessa traditionella!! 



                           Varm kram       

Av Lena - 3 december 2017 19:53


Igår efter lång sovmorron åkte vi till stan & uträttade lite ärenden, sedan en promenad i kyrkparken, som var så vacker &...



... & kall, Märta fick tass-köld-kramp på en baktass, hon har väldigt känsliga tassar



Otroligt hur snön knäcker & tynger allt, både beklagligt & vackert på samma gång



Så var det den årliga Adventsfesten, vi är ett gäng som hållit på i över 36 år, många har trappat av under åren & vi kom nog med kanske för 33 eller 34 år sedan... i år var vi bjudna till ett hem i stor renovering! slagit ut väggar & plötsligt gav det höga taket en enorm rymd! & vilket kök! wow alltså, & matsalen bredvid, ja där satt vi 10 personer med gott om plats! 

Så mycket med mat, vi har alltid knytis, skratten haglade, samtal & så mysigt Vid 02 tiden åkte vi hem, oj vad tiden gick fort!  



I morse blev det sovmorron, sedan mysmorron   



Så gick gubben ut för att få ner "snö gardinen" som gjorde huset mörkt...



... den var väldigt lång, nu ser vi ut igen 



Fikade & begav oss till hamnen för en liten promenad, bara 1 minus, vet inte hur det gick till? men täckena blev kvar hemma



... otroligt vacker dag...



... Märta fick tass-köld-kramp idag åxå, ja hon har haft köldkramp i många år, inget konstigt, men jobbigt för henne



Finns inget som är så mysigt som att komma in i bilen & bli nerbäddad efter, hälsar Märta fortfarande i skuggiga platser är snön kvar, som här...



Vi åkte vidare till Tippen, kastade gammal plast & annat jag städat ur alla kökskåp, verkligen strålande dag...



Mycket med dimma överallt idag, här på hemmvägen, så vackert, tror dock inte den kom från Romme Alpin...




Vår by ligger ju i skuggzon med all skog som skymmer för solen om vintern, så här är en del snö kvar på träden, men annars så har det fina Tomteland vi haft töat av alla granar som inte är i skugga, så nu idag såg vi verkligen förödelsen av knäckra träd & grenar



Hemma med halmen igen, kom Sam med pappa, dom tog traktorgrävaren & byggde en stor pulkabacke av alla snöhögar ha ha   men hann inte åka, då det blivit för mörkt, utan kom in & fikade, ser väldigt spartanskt ut kan jag tycka  gubben tog en bulle & sonen ingenting, han är verkligen ingen fika kille...



... inte Sam heller, men en glass går alltid ner!!  



Heeeelt förtrollad i denna ritbräda...



... djup konsentration   & boken Super Charlie av Camilla Läckber, den är en favorit    

  Så kom vår andra son hit en vända på kvällningen, han åt mat med oss, lax & Jansson med tillbehör


Ja så blev dagen här, skön & mysig  



      Varm stor 1 Adventskram till dej som kikar in här  


                           Carpe Diem   

Av Lena - 1 december 2017 16:08


I 3,5 timmar var jag i stan från kl 08.30 & handlade, gösses vad allt tar tid!  här på hemvägen...



... så otroligt bedövande vackert vi har nu, tyvärr knäcks träd överallt, & allt ligger efter marken, inte bara plommonträdet för oss, utan delar av vår tallhäck åxå 


  Ja ni, när Dalarnas Prins Gabriel döptes idag, ja då skar jag maten till dom bevingade  vilka kontraster!  



Sedan fick M & M en vacker & skön -0,5 graders promenad i byn...




... den är verkligen magisk nu...


 



... träden välver som bågar, man får huka sej! 




Hoppas verkligen resten av trädet klarar sej!   



Här är innan jag började stöka runt i köket 



Nu är det klart, & jag är såååååååå nöjd!!! mysfaktor 10! även om det inte kan förmedlas på bild 



Mattorna köpte jag idag!! tyvärr är den lilla för liten, får köpa en lite större en annan dag 



Ja annars så är det Idol ikväll för M & M & mej, gubben han ska ut med jobbet & äta Julbord


    Kram & mys från oss till dej som kikar in här   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards