frallorna

Alla inlägg under november 2017

Av Lena - 7 november 2017 19:03


En byapromenad & massa kissvändor, ibland blir det inte mer än så   



Igår fick jag en stor låda med gammalt bröd & bakvärk från affärn, den var fylld till bredden, resten fick stå på altanen inatt iväntan på att nya frysen skulle komma upp i grader, skär brödet i små bitar, smälter fett & dränker in i brödet & ev andra smaskigheter som är sparade, gott skareva + dom söta bakvärken  



Dagens stora händelse är när jag matar fåglarna, för dom får alltid smaka på "fågelmaten" på ett fat var på altanen & idag stod en hel låda där!! Märta suckade djupt, ville INTE ha bara bröd?? dumheter sa hon  medans Malte suktande åt upp 2 stora bröd!!  gullungen  & hade gärna ätit ur hela lådan  



Fåglarna är så sugna, så dom kommer flygande innan jag ens gått därifrån, blir aldelens varm i hjärtat, älskar dom på bilden syns inte många, men de är dom  jag har många näbbar att mätta  



Igår sa min fasters man, ställ ut en hink på trappen, så kommer jag förbi & fyller upp den med Trattar! & där stod hinken, fylld till bredden, 11 liter, som nu är rensade & ligger på tork i skåpet!  Tack Tack Tack återigen för svampen!!!  nu börjar jag bli nöjd med mängden trattar, har mer än någonsin, underbart!!   



Nu ska jag göra nått gott, som gubben & jag ska äta till programmet, Det sitter i väggarna, så bra! ska gör typ skagen mackor, rostat bröd, avocado, alg tongs kaviar, havrefraich, rödlök, & färsk dill, voalá!! bild i morrn  



Jobbnatten gick galant tillsamans med en härlig kollega, en natt till väntar


                        Kram kram     

Av Lena - 6 november 2017 18:38

Åkte till Mille på förmiddan, vi gick till...


               


... Granngården, där han fick försenat Halloween godis av mej, för Bus har han inte gjort!!  



Hem & i med M & M i bilen & iväg till mina föräldrar för att hämta lite som väntade där, & inte minst att få fammos godis  "Nåfflor" som alltid!...



... & special fika för mej   en ljuvlig äppelpaj alá vegan/glutenfri med extra päron till! mums!!  



Malte fick en långpromenad med moffa i solen 



Efter lite uträttningar på hemvägen så var Sam med pappa här när vi kom hem, blev mat & fika, gösses så rolig han är nu, pratar på som en pratkvarn, tyvärr förstår inte fanno precis allt & då säger han om & om & om, lilla vännen då & fanno fattar ändå inte    vilken hopplös värld för honom, han pratat på & jag svarar så fel, men när pappa förklarade vad han menade, ja då hörde ju jag åxå  


Strax nattjobb


                 Kram i höst/vinter mörkret    

Av Lena - 5 november 2017 23:04


Så trist väder idag, fast jag klagar inte, vi har haft det skönt inne med massa tv tittande, möjlgen tyckte Malte dagen var sådär, medans Märta gillar att killa   



Det är något visst med "pappa"   till hans knä är det alltid kö, kanske för att han inte hinner ligga på golvsängen under vardagarna, då han jobbar från morronsängen till skvällsängen 



Här är det Märta som bistert väntar på sin tur  & själv kommer jag inte i fråga om att få plats närmast!  


I morrn väntar fint väder, härligt!!  


                       Kvällskram från oss    

Av Lena - 4 november 2017 17:22

  


Tänkte en Seconhand, det stod att den var öppen, men som jag misstänkte så var den stängd, fler som trott detsamma, det kom & åkte bilar från parkeringen, inget jag sörjde, skulle bara kolla efter en skön filt till katternas bädd, men inget brådskande. Solen strålade & fikat ilagt, bidde lite mat handling i en närliggande butik, sedan åkte vi mot skogen... 



Vägen var jobbig för Märtas tassar i hjulspåren efter en skogsmaskin...


... men många nya spännande dofter... 



En ryggchills masage stund tog sej Malte  Sååååå kall promenad trots att tempen sa 9+ kändes mer som -9  & fikat som väntade i en varm bil var den bästa & skönaste på dagen!  



Ibland tar man fotot i rätt sekund  blev lite komiskt  


Egentligen skulle jag velat iväg till Kyrkan & se alla ljus som är tända, det brukar vara så mäktigt  men det känns som vi slopar det, ska svänga ihop en ungefär samma ljummen ris sallad som igår.


Gillar inte så värst Så mycket bättre i år, bara en låt som fått mej att gå igång ordentligt! såååå bedövande vacker är Uno Svenningssons tolkning av Monybrother, tar av mej hatten & bugar  



Tända ljus i mörkret, ena sonen har tittat förbi, den andra sonen med sambo jobbar hela helgen


Jag tänker inte denna helg speciellt på dom som gått bort, dom tänker jag alltid på  men jag tycker det är en väldigt fin högtid  



              Kram kram & fin Alla Helgona kväll   



 

Av Lena - 3 november 2017 20:16


Freda & vi väntade hem våran "pappa" för helgmys efter en jobbvecka, för 2 & fyrbenta Belgiska våfflor med "pålägg"   + lite annat för dom 4 benta  




Torkskåpet torkade för fullt igårkvällst, en vända till idag & när den var klar kom min fasters man med 11 liter till!!    vilken lycka!!!   in i torken med mer igen då, & nej jag kan inte få för mycket med trattar, så de så!!  



När jag gick ut & tog emot fasters man som hade bråttom iväg, ja då hoppade Malte upp på bordet, hade för en gångs skull glömt att ställa in stolen, som tur var hoppar han sällan ner, kanske vet han att han inte får göra det? & skämdes lite gjorde han åxå, för han visste såklart att han inte fick hoppa upp, visste ni att hundar kan skämmas! 



Nu har vi fredasmys med popcorn efter en underbart ljummen ris sallad med bl.a. dom fina gula kantarellerna som var med!



Städat fram bordet från bråte, lagt på en annan duk & tänt ljus 


Ser på Idol  & väntar på Ack Värmland  



                                 Kram kram   

Av Lena - 2 november 2017 20:23


Jag gick upp först, M & M sussade vidare medans jag fixade skogsfika...



... Mona Lisa & jag for till skogen, hittade så mycket med trattar på ett & samma ställe, inte stor yta heller  wow så nöjda vi var!!



Blev  detta för mej, lika mycket för henne, 15 liter när jag rensat bort en del, plockade fint & rensat i korgen, men sedan i hinken, ja då orkade jag inte vara så noga  



Vad jag fixade i morse? jo en ekologisk tomatsoppa & igår gjorde jag en potatissallad, i skogen skedade jag i en klick p-sallad i kopparna & hällde på den rykande tomatsoppan, hårt bröd till & voalá va gott!!! tyckte tillockmed jag som fortfarande inte har något smaksinne  



Många vackra gamla Järn hyttor där vi var...



...en där på andra sidan sjön åxå. Vackert väder & inte alls kallt när vi plockade



Hem & pysslade om M & M innan jag skulle med gubben in till grannstan Falu, fick lov att kolla in om ett bomullsgarn jag köpt för flera år sedan i vår stad, fanns i den större garnboden där & de gjorde det!!  va glad jag blev!!! håller ju på med ett överkast i mormorsrutor till sofforna i husbilen  Här tog jag ett kort över stora torget i Falun, jag rusade fram i hundrasjuttio, för attans va kallt & blåsigt de var  


Rensat all svamp, lite ont i ryggen, smällar man får ta  


               Kram till dej som kikar in här  


 

Av Lena - 1 november 2017 22:01


Igår på nattskiftet, hade denna nyopererade lilla ljuvliga misse flicka fått lov att få vara med sin mamma på jobbet   trots operationen var det full fart på henne, & vad är det man säjer? -jo det finaste man har sätter man på bordet!! 


Jag blev helt bländad av henne, så söt, så mjuk, så magisksötaste Millan 



Idag for jag till Mille, känner hur jag saknar honom & faktiskt åxå han mej, han blev ledsen i måndags när jag åkte hem, jag blev så förvånad själv, när han bara helt stannade av, bara stod där när jag åkte hem, & han var ledsen hela den kvällen...  



Älskade unge, jag kommer till dej nästa vecka igen!!  



Mille & jag hade 9 pluss & inget regn, när M & M & jag satte oss i bilen en timme senare för att åka till Romme & gå där, så kom regnet, mulet & 7 pluss...



... men dom brydde sej inte, utan nosade glatt & överallt under promenaden som dock inte blev så lång, då vi inte tog täcken på & dom blev lite blöta. Här händer dock grejer  ser ni flygplanet lågt över träden? det har lysen på, bilar stod lite här & där & ville se det landa & sedan starta igen med nya pasagerare, det kommer från något varmt land

 


Inte bara jag & andra som tycker det är spännande, Märta var heeeelt förbluffad & fäljde hela inflygningen med största förundran!!  den Donnan, hon är som hon är hon  



I morrn väntar skogen & trattplockning med min svamp-vän Mona  hoppas vi hittar några 


            Kvällskram till dej som kikar in  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards