frallorna

Alla inlägg under augusti 2017

Av Lena - 9 augusti 2017 22:21

 


Älskade Petrus... idag är det 5 år sedan du somnade in, tårar & saknad, den är stor, så stor... sörre än ord kan förklara... Vårt fyrfotade barn, älskar dej   i våra hjärtan för evigt      


                             --------------------------------



Skönt att få flytta tankarna till denna lilla fina familj, åkte med dom till en Camping & hjälpte till med att sätta upp förtältet i fullkomligt spöregn!  inget som bekom Sam...



... alltså, öppen himmel!!  jag kunde inget annat än att skratta till slut   



Det kom upp som det skulle till slut!... 



... & inne i vagnen var det varmt & gott, blev gofika efter allt jobb  



Jag fick äran att fixa Sams hörna, med eko mjukis kuddar å så & påslakanet är ju lite trendigt  


  Märkligt de där, Sam skrattar hela tiden, men på kort blir han allvarsam  



Faffa får en hejdå kram Han kan säja Faffa nu!! till oss båda  


Så fin Camping, & i morrn kommer finvädret!   



Nu myser vi på golvsängen bland kuddar, filtar & täcken, & hör på regnet...


                           Carpe Diem     

Av Lena - 8 augusti 2017 21:40


Igår följde jag med gubben som skulle hit till en demontering, himlen var så svart, men bara lite regn kom & ingen åska. En lugn vanlig dag


 


Idag träffade vi på denna lilla goding när vi åxå var i stan för att uträtta lite ärenden, blev sådär glad i hjärtat, gulle liten som var glad åt en tub med cilikon till husvagnen  & "pappa" köpte en Bahco såg!



Så åkte jag till en Loppis 2 byar bort, så galet stor!! denna välfyllda lada & flera uterum & bodar till!...



Priserna är så låga att det blir löjligt att betala!!!  otroligt!!  



En silverbricka & glas ljustakar, tror det kommer bli fint, kanske lägger jag glaskulor eller stenar omkring? & så köpte jag 15 assietter till katternas & kottarnas mat & små bullfat för oss, felfria, söta & vackra för 5 kr!  



Ganska så nyss var detta vår kvällshimel, minnen kommer... för 5 år sedan ungefär denna tid, tog jag ett beslut jag ångrar ännu i hjärtat... mina tårar rinner i en strid ström... & mina varför får aldrig ett svar...



                          Petrus        



                       Kram kram    

Av Lena - 6 augusti 2017 19:43


Här tar sej Malte en totalt avslappnad mys stund med pappa  


 Detsamma gjorde Märta en stund innan  



Himlen drog ihop sej på eftermiddagen, hörde svaaaagt muller, åkte till Romme för en liten promenad & för att höra om åskan var där?...



... de var den inte  hörde svaaaagt muller längre bortifrån...



... det började dock att småstinka, så vi gick till bilen, & åkte mot mörkret, men nej, även om det visade åska via en åsk app, så hörde vi inget, så vi vände hemåt istället


Hemma ja, där har Ekorrungen börjat att ta för sej ordentligt! nu äter han från trappen vid altanen, & är inte jätterädd när han kommer & jag öppnar för att lägga ut mat.

Oj vilket fantastiskt kort jag fått om jag på förmiddagen hade hittat min systemkamera med bra zoom, irrade runt, vet inte vart jag lagt den  för där satt Ekorrungen på en äppelgren & åt på ett litet äppelkart, så vackert, men så sorgligt, för fy så surt...   

Satte omgående ut mat, & till kottarna åxå på andra platser eftersom dom åxå är vakna hela dagarna, så Ekorrungen fick ett eget fat, ett väldigt bestyr ska jag säja!  lyckades efter att ha lockat kottarna till egna fat, då kom Ekorre ner från trädet, där han satt & betraktade mej & spektakel dirrigeringen av kottarna, & åt länge & väl, känns så skönt att veta att hans lilla mage är fylld & mätt  så och nu på kvällen 


Mina kottar är enklare att mata, lixom skator, & kråkor & skatungarna är roliga, för dom är inte heller särskilt rädda för mej  


Kollar på Friidrott ikväll åxå, spännande!


                   Kram kramtill dej som kikar in här     

Av Lena - 5 augusti 2017 19:34

    Gårkvällens smarriga mat!  



Packade fikakorgen & åkte på en Loppisvända... denna är i Romme!...



... både undervåning & över, här en del av den...



... hittade möjligen en tavla? köpte den inte, allt var liiite för dyrt för mej, eller så är jag van billigare loppisar  ser ni gubben där i fönstert  



Vidare till Pärlan, där gubben & M & M satt kvar i bilen & fikade, medans jag löpte amok, hittade inget, eller jo, 2 fat till katternas mat för 5 kr! på förra loppisen kostade dom 30 kr st 



Sedan till nästa ort & Erikshjälpen, där hittade jag en mjuk filt till katterna & en vacker diarré brun duk!


Handlade på den orten, hade tagit med kylbox. När jag klev in i entren, hörde jag -köp en tidning av en hemlös.... snurrade runt & såg "min" försäljare från vår stad   -men är du här nu sa jag & log! -javisst sa han, vi känner igen varandra numer lixom & slänger några ord   -jag köper en när jag kommer ut! ger honom alltid en extra slant  så han kan äta sej mätt å så, förhoppningsvis till det i alla fall     & jag får läsa Situation, så fantastiskt bra tidning!!!!!




Åkte genom skogen hem, jag ville se om det fanns någon tillstymmelse till Trattar? det gjorde det inte. Malte följde med ut & letade, dom andra vilade, eller gubben läste den dyyyyra tidningen som han sa    



Mina fynd!



Så kom denna Prins med familj, köpt husvagn & kollade i den...



Egen vilja!!...


... tillåter inte att bli klippt & går sin egen väg!!  



När dom åkte, så kramas han sååååå underbart, här farfars kram  


Nu ska vi äta Jordens godaste potatisgratäng med tilbehör!! & se diskusfinalen såklart!!


                      Kram kram från oss    

Av Lena - 4 augusti 2017 16:31


Ja ni, resan tog en ände med förskräckelse...


Hade handlat på Ullared, ätit mat & åkte mot vårt nästa mål som var Linköping, där mina föräldrar skulle få sin andra hotellnatt. Men 5 km utanför ullared sprang en älg upp på vägen & krocken var oundviklig... den hamnade mitt på bilens front... gubben bromsade såklart, men smällen var oundviklig...

Älgen sprang några meter bakom bilen & säckade ihop...

Jag är inte som mannen, som förblir helt lugn... utan mitt hjärta bultade!! vi alla klarade oss utan problem, då smällen inte blev hård

Jag ringde 112 & berättade, blev kopplad till Polisen -Det är förnärvarande kö, vi tar snart emot ditt samtal... -va säger man??... älgen låg & sprattlade, bilarna höll ca 100 km i timmen förbi oss på den så smala vägen, triangel & en av oss försökte vinka ner hastigheten, men inget hjälpte... TOTALT NOLL HÄNSYN!! & trafiken var enorm, hur kan människan vara så elak & ego?? några få själar stannade & frågade hur vi mådde  

Efter en stund tog jag min mammas telefon & ringde 112 igen, en surkärring svarade, jag förklarade att jag inte accepterade att vänta hur länge som helst! Älgen levde & sparkade osv då skrek hon åt mej i telefonen att inte skälla på henne!! jag skäller inte sa jag, men vi behöver hjälp nu! & så la på luren, tänkte väl att jag sitter väl här i kö då i andra telefonen!!   då ringer hon upp igen & var otrevlig! men koppla mej för fan till en Polis!!! det gjorde hon & den Polisen var lugn, varm  förstående & lotsade mej vidare så dom fick en position om vart dom skulle skicka Jägaren, & så ringde dom bärgaren m.m

Man ska ABSOLUT INTE!! jobba på 112:s larmcentral om man inte kan ta en människa i chock! där med basta!!!!!! & schockade var vi över trafikanterna...



När Jägaren kom hade älgen redan självdött... Han bad oss lämna husbilen eller försöka köra den en liten bit fram till en avtagsväg, för om ni sitter kvar här kommer ni inte överleva, ni kommer bli ihjälkörda... precis då kommer en lastbil framifrån & en personbil bakifrån som skulle först förbi, personbil körde i säkert 110, vi såg hur krocken skulle bli... vet än inte hur personbilen luckades undvika krocken... & gubben hoppade in, startade & försiktigt rullade oss i säkerhet...


Jag hoppas att jag inte har en enda vän som är så fullständigt skoningslös & ond, som beter sej så här... & jag vet inte hur många hundra som passerade & kanske 5% som visade hänsyn

Älgen var en stor ko med mjölk i juvret, så han skulle söka upp hennes lilla kalv...



Efter lång väntan kom så bärgaren, mina föräldrar, M & M & jag satt i husbilen, gubben i hytten på bärgaren. Färden gick till Varberg, till en Ford verkstad på ett industriområde tror jag? men allt var stängt, & biluthyrningsfirman som vi kunde lämna bilen i vår stad efter hemkomst, hade stängt för dagen... Min gubbe som redan i väntan på bergaren börjat kolla hur motorn skadats, kollade vidare & han tänkte & tänkte...knatade sedan iväg för att leta på en mack, men hittade ett Biltema!! köpte olja & slangar, jag hade sedan tidigare lagt i Silvertejp!...




          


Massa Silvertejp både här & där, olja i styrcervon, några slangar, å så sa han -vi provar åka!!  min far var assistent  


 


En lyckta var hel, den på vänster sida som tur var, lyste gjorde även lanternora ovanför hytten, stannade & kollade oljan några gånger, allt såg ut att funka!! trots min stora skepsis  


   det belv kvällning, molnen växte som svampar & rosa, så läckert...



... kvällen blev till natt... & vid 04.00 var vi hemma igen!! 


-Min svägerska & bror hade sagt, att -nä nä nä, de där kommer Mats fixa! dom var säkra på att han skulle köra den hem... inget vi andra trodde, men dom fick rätt!!  


Jag är så imponerad över min gubbes skicklighet som Bilmekaniker, så jag nästan svimmar av stolthet!!!   & det han inte kan laga, det kan ingen annan heller 


Hemma igen, vi alla oskadda, men mitt hjärta gråter av sorgen om Älgkon & kalven... 2 som fick sätta livet till, det kan jag ännu inte släppa...      



Min hjärna har varit mörbultad av spänning, så jag har inte orkat blogga eller något annat, dom andra har starkare "hjärnor" än mej  & är i full gång!


Idag åkte vi till skogen, ville kolla efter svamp, hittade en hel del!!






Fiiiika dags!! gott ska de va att vara i skogen!  




Ser ni gubben? som satt kvar på stubben & sipprade i sej mer kaffe medans vi andra 3 letade efter mer svamp...



... här sitter M & M & funderar varför han inte kommer till oss?? 




Det regnade alldelens innan vi kom, så gräset var blött & svalkande & gjorde så att Märta inte fick värmeslag! utan gick på som en hoppetossa i skogen med värsta sprutt i benen!!  


Nu ska jag rensa svampen & göra en stuvning som ska läggas på mjuka tortillamed sallad, tomater, gurka & purjolök, smarrigt värre!!, eller stuvningen nu, äter gör vi senare.


Husbilen har vi fått tid att lämna in i början av september först, gubbens fingrar kliar & vill göra en del själv, få se hur det blir med det.


Jag hör ett svagt muller lite då & då, tänk ändå om jag fick lite åska...


Varm kram till dej som kikar in  - & kom ihåg! att ALLT går att laga med Silvertejp!!!       

Av Lena - 1 augusti 2017 20:14


Första stoppet på turen, fika!  



Så var det dax att shecka in på Hotell för mina föräldrar, & vilket Hotell!!...



... kunde ju i alla fall inte klaga på utsikten över Vättern!!...



... så otroligt varm kvällning & massor av folk & många som satt därute på bryggan & åt, mysigt!



Jätte vackert Hotellrum åxå, så glad jag blev, när man ger något, att det blir så fint då  



Finns det hjärterum så finns det stjärterum! lite compact living i en husbil   Sedan bjöd jag på färskplockade hallon hemmifrån & glass i hsbilen innan dom tog en tur i omgivningarna & vi åkte vidare för en natt i närheten på en... 



... stor Golfanläggning, gått en kvällspromenad...




... nu sitter vi i husbilen & ser på Allsången, & om en stund bara med Lisa  undra om hon sjunger Var är du min vän? den är lixom mina tankar & undran fortfarande, om vart min stora kärlek Petrus är...


I morrn upp tidigt, hämta upp dom & iväg till Ullared!!


                    Ses!! & Kram!!   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards