frallorna

Alla inlägg under augusti 2017

Av Lena - 18 augusti 2017 23:44


Så påbörjade vi en resa upp till Fjällvärden efter lunch...



... alltså, Rena både här & där nära vägen & överallt...


 


... kom fram till Idre stugby mot kvällningen, så otroligt vackert, & en så vacker kväll, innan regnet ska komma...

  


 


... utsikten från 2 av fönstren mot baksidan, dom skulle man haft hemma!!...



Sött litet men ändå stort kök... 



...där vi nu bäddat ner bäddsoffan, det finns ett litet sovrum åxå, men i det är det en enkelsäng & en väggsäng ovanpå, knicksigt med M & M 


Inga "Dux eller Hästens madrasser precis, mer mot betonghållet   få se hur sömnen blir, men än klagar jag int!!   


Vi är 7 två benta, dom 5 ska bestiga Städjan i morrn förmiddag, i troligtvis regn, vi åker upp till fjällen lite senare & tar en promenad bara


Varit samlade hela skaran i vårt hus, ätit & skrattat, mysigt!  


                           Kram kram  

Av Lena - 17 augusti 2017 19:53

    Mmmm fynd! åkte till den härliga Loppisen, fyndade 4 gamla fantastiska underlakan för 70 kr! dessa älskar jag mest av alla att ligga på! dom nya är tunna &, nej inget för mej tack! dessa är lena, lite robusta, veckar & skrynklar sej inte i sängen, helt enkelt dom bästa för oss!!  fyndade inget mer, fast det var en tallrik jag tänkte, en som jag jagat länge, en svensk Rörstrand... men jag gick förbi den...


Så kom Sam med sin pappa, dom skulle pyssla med husvagnen lite...



... en liten vegan glasspinne! så god!



Ventilerat förtältet som plockades ner i regn



Sam & jag satt på härbre trappen & kollade på (jag ska klippa & färga håret snart, men inte för att jag tror att kärringen blir finare för det inte!  )



Sedan hittade han kärran med vattenkasetten, eller är det toa kasetten? skit samma  kul var den i alla fall att släpa runt på!!  




Vår andra gård som kommer bli deras, är verkligen en idyll av gamla äppelträd & buskar 


 


Detta Bigarå träd fick sam som Dop gåva, här hjälper han till att vattna det  



Kottarna som bara har varit några få, 2-3 minst en vecka, var ikväll 8:ta igen!! här dock "bara" 7  så mysigt!!


I morrnblir det nya äventyr igen!  


Nu pysslar Ernst! så jag lämnar er...    


                  Varm kram till dej som kikar in   

Av Lena - 16 augusti 2017 19:50


Gubbens mobil tar verkligen inga fina kort!  fel färger &... tur min är så bra då! i alla fall oftast   


Idag blev M & M lämnade hemma en stund, skulle se & kanske köpa en liten frys, men det var beställningsvara & lång leverans  funderar vidare, handlade på Maxi, hade en bra rabatt därifrån, köpte ett till regnställ till Sam, det förra köpte jag på Ullared  så han kan ha ett på dagis & ett hemma, vi vill ju hjälpa till lite lixom. Apoteket & lite näs spray, så ovant att gå vi två! eftersom någon av oss ALLTID sitter kvar i bilen med M & M när den andra går in. 


   


Middagen blev ungs rotsaker, med en magiskt god gegga till, 3/4 burk "På mackan" en havrebaserad färskost, liiite soyagrädde för mjukheten, 3/4 burk Tångkaviar, hackad gräslök & en skvätt citron, så gott!! 


Malte är lite röd i ögat efter gårdagen, något jag misstänkte skulle hända... lite medecin så får vi hoppas det går åt rätt håll  


Varmt på altanen, så underbart att kunna ha dörren öppen ut hela kvällen


Ser på dokumentären om Diana & sönerna, så sorgligt slutet blev... & delvis sorgligt liv, men samtidigt vilken härlig människa hon var med skratt & glädje för både barnen & andra människor, & så betydelsefull  


                           Varm kram från altanen!!    

Av Lena - 15 augusti 2017 20:29


-Kom igen nu mossan å fassan!! 



Åkte till ett ställe vi varit på för någon vecka sedan & då kammade noll, men nu har regnet mjuknat upp dom & dom var riktigt många, stora, maskfria & fina!!



Ca 50 meter är det så risigt, men vi har snart gjort en väg igenom, som är hyffsat bra...



... sedan blir det en mjuk fin tallås...





... WOW!! en del fick man gräva fram, gjorde jag så gärna 



Helt perfekt väder...



... även om Maltes tunga var lång här  kan inte bli annnat så som har far runt av glädje  & mitt hjärta slår volter av att se hans lycka   samtidigt som min oro finns där & gnager... nått jag får leva med... har försökt att få bort den tanken att hans rygg ska böja göra ont, men inte lyckats, men jag vet att med hypnos funkar det att ändta tänket, om min vän får göra det, men hon har tagit ett uppehåll, ska fråga ändå, kanske... å andra sidan är det en så oherhört jobbig prosess att gå igenom...



Helt plötsligt öppnade sej en glänta med gräs, där tog vi vatten, kak & godis vila...


... & i nästa ögoblick hade Malte sprungit ner till vattnet, som nu säkert är 2 meter under den vattenlinje som annars är...



... & sent efter var inte Märta heller, så skönt för dom 



Sedan satte hon sej i det mjuka gräset & bara var...



... spejade runt i omgivningarna & bara njöt  vi 2 benta tog det åxå lungt & insöp det vackra  ...



.... innan vi knatade vidare



Vi är många som är ledsna för alla karlhyggen, & alla svampställen som försvunnit... en gång hade jag en skog i så många år, som var så vacker så det är svårt att förklara, en pärlande bäck, ormbunke & stenar klädda i mossa & så enormt med kantareller, nästa år allt var borta, tror det är 4 år sedan... den gången rann en tår...


 


Här är en del av den skogen, som var...




På hemvägen fick jag ett foto på denna fågel, den var med oss förra gången åxå



Här är allt rensat i en 2 l bunke & färdigt för förvällning lite fryste jag in



Gubben fick varma mackor med kantarellstuvning, jag tog ingen svamp, då jag inte känner någon smak är det onödigt att slösa med guld för min del  jag tog gårdagens gratäng, fick duga så     skoja bara, den var supergod!! & lite Rosé på de!



Här har M & M nyss ätit sin goda kvällsmat, men att tigga ingår, så visst fick dom mer   



Hallon plockas vad dag, fryser in & äter i vinter, lyx!


Nu ska vi kvällsmysa


                    Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 14 augusti 2017 18:51


Så var det dax för den årliga träffen med London folket Kickan & Rob & Borlängebon Kerstin!   

Åååå Lena sa Kerstin, du kommer snart att bli målös!!  & det blev jag när Kikkan radade upp sina egengjorda precenter till mej!!! va säger man?? saknar ord...



... det längst ner, ett vaderat fodral typ till glasögon, men jag ska ha det till min mobil!!! grytlappar & den lilla väskan till hunbajspåsar? eller godis? vet inte vilket ännu  stora väskan, behöver jag säja att den kommer bli använd?  & grytlapparna & det vackra fodralet till kollegeblocket!...



Svårt att få till färgen i bilderna, men på denna vik grytlapp blev färjen som den är! så snygg så jag blir målös, denna fick min mamma   



Så blev det fika & Märta hon var lös & solade mest...



... efter 2 stora hembakade kakfat av mamma, blev det "min glutenfria alá vegan paj"...



... & dom andras mammas hemmagjorda tårta! ... 




... som inte bara fotograferades av mej!!   



... & Märta masade sej till stenplattorna för lite svalka en stund...



... & ut i solen igen 

 



Mycket prat & skratt, såklart!!  




En öm diskution mellan Malte & Kerstin  en tass i handen  ...



... & Märta solade vidare  


Förutom detta hundgodis & annat!! TACK fån oss alla!!!      


Nu ska jag bara vila, inte kry ännu, inga kramar & jag höll mej en bit ifrån alla & sån tur att vädret var fint så vi kunde vara ute! 


Vilken toppendag!!


             Kram till dej som kikar in  




  

Av Lena - 12 augusti 2017 19:33


Jag & Elsa igår när vi lekte med en "app"    



Gomorron sa Märta när jag & Malte vaknade före dessa 2 sömntutor, hon hade sjunkit ner emellan madrasserna igen, men såg ut att njuta ändå   jag & Malte sov i sovrummet inatt, för min nackes skull, vet inte om den sängen gjorde någon skillnad? då jag äter värktabletter, vaknade istället med lite snuva  


   Spännande 4 sidig läsning om kaffe från en veckotidning!!    klicka på bilderna så blir dom större, & jag som inte gillar kaffe sådär speciellt, dricker någon kopp då & då som sällskap till gubben, ska jag försöka pressa i mej lite mer tro?    



Skulle kolla till Gullan som vi inte åkt i en enda gång i sommar, men så kom vi på att vi skulle åka ändå, handlade lite snabb fika, Wasa mackor, plättar med sylt & appelsinjouice. Ankrade upp i en skyddad vik & började...



...smaska!!...



... blev Märta & Maltes "Delux" lördagsgodis   dom ville bara ha mer & mer! jag tål dom inte, men gubben gjorde!


Ja ni, så sa jag till gubben, skaka jouice flaskan ordentligt innan du öppnar, så går det 1 minut & jag tar den & med kraft skakar till!! varpå jouicen sprutar i hela båten! -men va gör du?? undrade gubben lungt... som alltid  herregud! jouice i hela båten...  under bordet med det lilla papper vi hade att torka upp med såg det ut som en enda stor spya   & när det så torkade lite, klibbade skorna fast så det lät högt, nåja, de var väl inte hela världen, men både onödigt & lite kul  



Kom en bekant förbi & pratade, någon enstaka båt, men i det stora hela väldigt ödsligt, molnigt men inte kallt, riktigt skönt faktiskt, så vi trivdes & myste...



... precis när vi drog upp ankaret började det regna lite lite... upp med kapellet, det tilltog lite mer & mer...



... Märta & Malte drog iväg till dörren ut, men gubben hade nyckeln, så där fick vi stå & vänta  men vad gjorde det? bara vatten ju! & tänk så bra för svampen 


"Plätt mätta" åkte vi hem, & det har småregnat någon timme nu 


                        Kram från oss!!    

Av Lena - 11 augusti 2017 22:06




Årliga släkt festen, åt pizza, lekte snuskiga karamell leken  jag fick 2, inte goda, smakade gam... fast jag kände inte det det skulle smaka, men något illa i alla fall  

Fikade & så hade några timmar flugit iväg!


En i övrigt lugn dag, då jag fått nackspärr eller nått? började igår, så nu går jag på Ipren & Panodil  

Så varm & skön & fläktande dag, helt perfekt  


                       Kvällskram    

Av Lena - 10 augusti 2017 21:56

    Sonen ringde på förmiddagen, det hade blivit underminerat av allt regnande, så när han skulle starta bilen & åka till bageriet & köpa färskt bröd, så bara sjönk den!  nu hade dom glömt en del andra saker här hemma, så vi åkte upp en snabbis, & gubben drog bort honom. Det visade sej att en 4 hjuling från Campingen åkte omkring & drog upp flera bilar...



... en som var glad för leran var Sam! 



Blött inne i tältet på backen, men det ska väl torka upp, lade dit inne plastgolvet



Fikade & faffa lekte med Sam 



Så åkte vi direkt därifrån till skogen & kollade av ett kantarell ställe, fanns en hel del!! fina maskfria & rena!






En skön skogspromenad 



Så kom goa vänner förbi på kvällningen, fick massa kottemat  & så hade dom med sej 3 vinflaskor, en som vi drack till maten & 2 fick vi!   så gott!! 



                  Kram till dej som kikar in!      

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards