frallorna

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2017

Iblnad blir det inte som man tänkt sej...

Av Lena - 4 augusti 2017 16:31


Ja ni, resan tog en ände med förskräckelse...


Hade handlat på Ullared, ätit mat & åkte mot vårt nästa mål som var Linköping, där mina föräldrar skulle få sin andra hotellnatt. Men 5 km utanför ullared sprang en älg upp på vägen & krocken var oundviklig... den hamnade mitt på bilens front... gubben bromsade såklart, men smällen var oundviklig...

Älgen sprang några meter bakom bilen & säckade ihop...

Jag är inte som mannen, som förblir helt lugn... utan mitt hjärta bultade!! vi alla klarade oss utan problem, då smällen inte blev hård

Jag ringde 112 & berättade, blev kopplad till Polisen -Det är förnärvarande kö, vi tar snart emot ditt samtal... -va säger man??... älgen låg & sprattlade, bilarna höll ca 100 km i timmen förbi oss på den så smala vägen, triangel & en av oss försökte vinka ner hastigheten, men inget hjälpte... TOTALT NOLL HÄNSYN!! & trafiken var enorm, hur kan människan vara så elak & ego?? några få själar stannade & frågade hur vi mådde  

Efter en stund tog jag min mammas telefon & ringde 112 igen, en surkärring svarade, jag förklarade att jag inte accepterade att vänta hur länge som helst! Älgen levde & sparkade osv då skrek hon åt mej i telefonen att inte skälla på henne!! jag skäller inte sa jag, men vi behöver hjälp nu! & så la på luren, tänkte väl att jag sitter väl här i kö då i andra telefonen!!   då ringer hon upp igen & var otrevlig! men koppla mej för fan till en Polis!!! det gjorde hon & den Polisen var lugn, varm  förstående & lotsade mej vidare så dom fick en position om vart dom skulle skicka Jägaren, & så ringde dom bärgaren m.m

Man ska ABSOLUT INTE!! jobba på 112:s larmcentral om man inte kan ta en människa i chock! där med basta!!!!!! & schockade var vi över trafikanterna...



När Jägaren kom hade älgen redan självdött... Han bad oss lämna husbilen eller försöka köra den en liten bit fram till en avtagsväg, för om ni sitter kvar här kommer ni inte överleva, ni kommer bli ihjälkörda... precis då kommer en lastbil framifrån & en personbil bakifrån som skulle först förbi, personbil körde i säkert 110, vi såg hur krocken skulle bli... vet än inte hur personbilen luckades undvika krocken... & gubben hoppade in, startade & försiktigt rullade oss i säkerhet...


Jag hoppas att jag inte har en enda vän som är så fullständigt skoningslös & ond, som beter sej så här... & jag vet inte hur många hundra som passerade & kanske 5% som visade hänsyn

Älgen var en stor ko med mjölk i juvret, så han skulle söka upp hennes lilla kalv...



Efter lång väntan kom så bärgaren, mina föräldrar, M & M & jag satt i husbilen, gubben i hytten på bärgaren. Färden gick till Varberg, till en Ford verkstad på ett industriområde tror jag? men allt var stängt, & biluthyrningsfirman som vi kunde lämna bilen i vår stad efter hemkomst, hade stängt för dagen... Min gubbe som redan i väntan på bergaren börjat kolla hur motorn skadats, kollade vidare & han tänkte & tänkte...knatade sedan iväg för att leta på en mack, men hittade ett Biltema!! köpte olja & slangar, jag hade sedan tidigare lagt i Silvertejp!...




          


Massa Silvertejp både här & där, olja i styrcervon, några slangar, å så sa han -vi provar åka!!  min far var assistent  


 


En lyckta var hel, den på vänster sida som tur var, lyste gjorde även lanternora ovanför hytten, stannade & kollade oljan några gånger, allt såg ut att funka!! trots min stora skepsis  


   det belv kvällning, molnen växte som svampar & rosa, så läckert...



... kvällen blev till natt... & vid 04.00 var vi hemma igen!! 


-Min svägerska & bror hade sagt, att -nä nä nä, de där kommer Mats fixa! dom var säkra på att han skulle köra den hem... inget vi andra trodde, men dom fick rätt!!  


Jag är så imponerad över min gubbes skicklighet som Bilmekaniker, så jag nästan svimmar av stolthet!!!   & det han inte kan laga, det kan ingen annan heller 


Hemma igen, vi alla oskadda, men mitt hjärta gråter av sorgen om Älgkon & kalven... 2 som fick sätta livet till, det kan jag ännu inte släppa...      



Min hjärna har varit mörbultad av spänning, så jag har inte orkat blogga eller något annat, dom andra har starkare "hjärnor" än mej  & är i full gång!


Idag åkte vi till skogen, ville kolla efter svamp, hittade en hel del!!






Fiiiika dags!! gott ska de va att vara i skogen!  




Ser ni gubben? som satt kvar på stubben & sipprade i sej mer kaffe medans vi andra 3 letade efter mer svamp...



... här sitter M & M & funderar varför han inte kommer till oss?? 




Det regnade alldelens innan vi kom, så gräset var blött & svalkande & gjorde så att Märta inte fick värmeslag! utan gick på som en hoppetossa i skogen med värsta sprutt i benen!!  


Nu ska jag rensa svampen & göra en stuvning som ska läggas på mjuka tortillamed sallad, tomater, gurka & purjolök, smarrigt värre!!, eller stuvningen nu, äter gör vi senare.


Husbilen har vi fått tid att lämna in i början av september först, gubbens fingrar kliar & vill göra en del själv, få se hur det blir med det.


Jag hör ett svagt muller lite då & då, tänk ändå om jag fick lite åska...


Varm kram till dej som kikar in  - & kom ihåg! att ALLT går att laga med Silvertejp!!!       

 
 
Di

Di

4 augusti 2017 19:06

Men OJ!! Vilken tur ni hade ändå med att det endast vart plåtskador😔Men stackars älg och kalv❤️Tur att gubben din är så duktig med bilar🙏🏻Kramar och styrka

http://Dithequeen.blogspot.com

Lena

4 augusti 2017 20:03

Tack *hjärta*

ja du, det blev en omvälvande resa...
Mats är på G med att vilja laga en del, för då kan vi åka i den tills vi ska lämna in den! sa han nyss! :o ;) inte för att den kommer vara så vacker, men rullar som vanligt ha ha ;) vi får se :) & ja han är verkligen en mästare, tillverkar instrument & verktyg av alla de slag, en all konstnär! *hjärta*

Varm kram till dej *hjärta*

 
Ingen bild

Anna

4 augusti 2017 21:24

Å herre...
Vilken tur det gick bra!
Vi bor ju en timmes bilfärd från Linköping ju...
Ni kunde ha stannat här över natt, men jag förstår man vill hem!

Kram på er alla!

Lena

5 augusti 2017 20:01

tack! ja nu blev ju inte vägen öve Linköping, utan närmaste hem, dvs mellan Värnern & Vättern, men Tack snälla för erbjudandet *hjärta* & ja, burken med olja var sprucken & lagade med silvertejp den åxå, funkade kanon, även om vi ville hem snabbt he he ;)

Varm stor kram *hjärta*

 
Ingen bild

Anna

4 augusti 2017 21:42

Förresten...
Hälsa gubben att han är ju fantastisk med bilar!!!

Lena

5 augusti 2017 20:02

Tack! det ska jag hälsa honom *hjärta*... läser det för honom precis nu.... -Tack säger han & blir så glad!! :))

Varm kram från oss *hjärta*

 
Therese

Therese

6 augusti 2017 17:30

Men urs, vilken olycka ni var med om! Kunde gått hur som helst. Tur att ni klarade er utan skador annat än bilen! Älgen blev det förstås tråkigt med, men värre saker hade säkert kunnat hända den ute i naturen. Naturen är hård ibland....
Jag har själv kört på ett rådjur och vet hur fort det går och att det inte alltid går att undvika krocken. Jag vet också hur det känns att veta att djuret lider nånstans. Vet också hur viktigt det är med ett bra bemötande av alla instanser.
Jag är i alla fall så oändligt glad att ni lever och mår relativt bra <3
Skickar en stor kram till er alla
/Therese
PS. Lystra och Silas skickar en drös med nospussar och om Silas kom åt skulle han krama er superhårt!! ;)

http://www.hund-lycka.blogspot.se

Lena

7 augusti 2017 14:54

Tack tack finaste ni! Tack för goa nospussar! & Tack Silas för alla goa kramar!! :) :) :)

Ja, jag funderar lite, vad meningen med detta var?

Nu blev det såhär, & är såklart taxam för livet *hjärta*

Tänk ändå om vi hade mer viltstängsel, något som jag iof alltid velat att skulle få en än större priotering!! & tänk om våra vilda djur kunde lära sej att se sej för... :o

Tusen Tack & varm stor kram till er *hjärta*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 14 mars 18:36

      Igår var en blå dag med gult i hi hi 😉 Malte & jag tog en promenad medans husse uträttade ärenden inne i stan, snö har vi lite kvar av & mer ska vi få, ja såklart har inte allt kommit ner ännu, lite för tidigt för att tro & hoppas...

Av Lena - Söndag 10 mars 14:49

         I onsdags hade vi fantastiskt väder, med blå himmel men tyvärr ingen sommarvärme😉         Torsdag & lille bebis Frodo kom förbi, men hallå, huuuur ljuvlig 🥰 ...          ... & på kvällen hade vi bjud...

Av Lena - Lördag 2 mars 17:07

      Malte i förrgår & väntan på Sam ☺️       Så kom han igår tidigt på morronen, & somnade om en stund ❤️ Malte blir sååå glad när han är här, gulligt 😊      Idag har absolut hela dagen vart ...

Av Lena - Torsdag 29 feb 14:35

            En kurainnedag, regn & blåst, vi gick, eller skulle ut, Malte & jag men han ville snabbt in igen    Nyttofrukost, sedan har jag gjort fröbröd, en ljuvlig veg röra 😋 Västerbotte chips till älsklingens kex & ost, vi...

Av Lena - Tisdag 27 feb 17:35

     I söndags var det ett väldigt hit & dit väder, ömsom flingor som dasslock & uppehåll & aningen blå himmel...        .... Ungen hade inget emot att vara inne i värmen tills det värsta blåst förbi...     ... & så blev det en...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards