frallorna

Alla inlägg under april 2017

Av Lena - 22 april 2017 15:25

 


Grattis Prinsessan Märta Louise 9 år!!!      


Så var det kalasdax igen då!! vårt flickebarn fyller år  & självklart får en Prinsessa Prinsesstårta!!  tyvärr fanns det ingen rosa, så grön fick duga  



Märta tittade länge på den & undrade...



... -är den här min pappa?? 


Så fick hon efter mycket funderande smak på den...



.


.. & då var det BARA gott!!  fick mumsa på den en stund, sedan skar jag upp en bit var åt dom i sina skålar!  


Märta Märta vem är väl som du, ingen i hela världen  


Vår härliga lekfulla tokfia! som får oss att skratta varje dag! ger oss oseaner av kärlek, vi älskar dej från månen & tillbaka  vårt allt  vår Prinsessa!!  



Malte blev lika lyrisk han åxå -nice Märta att jag fick smaka!! /Malte  



Sedan skjutsade gubben mej till Mille, där jag ska bo i 2 nätter med honom, då hans mamma & pappa är i storstan & myser   gått en halvtimmes promenad i storm, sol & värme!



Sedan fick även Mille smaka av Märtas tårta! den biten slök han i ett naffs!! 



Nu har vi båda ätit, jag har packat med tidningar & snacks & så ska vi mysa vid tv:n, Mille & jag, & dom där hemma får väl fortsätta kalasa & mysa på dom åxå  



                        Kram från oss!!   

Av Lena - 21 april 2017 12:45


Klockan 05.30 i morse, så bedövande vackert



Men nu är det hit & dit väder & nyss kom värsta hagelskur över oss!!...



... när vi precis skulle ut & slå en "drill" i slänten bakom huset, men hu sa Malte, det haglade in i öronen så vi gick in  



Varit till sjukgymnasten på förmiddan, hon ringde in till Falun & pratade med Ortopedmotagningen medans jag var där, hon vill att jag ska få träffa läkaren igen & en röntgen, för jag har för ont mot vad det ska göra efter 8 veckor & min "tränings" kurva går bakåt i utvecklingen   bäst att kolla upp igen tycker hon. Tills dess "ajar" jag vidare  



Just nu kl 12.56 solen strålar in! & lika fort är den bakom ett svart moln igen...



                    Kram & fin freda!!    



 

Av Lena - 19 april 2017 14:33


Flyttat bädd & dyna vart efter solen strålar in på köksgolvet, Märta hon springer ut & in hela dagen, kraffsar för utsläpp & insläpp, ett evigt kuskande för mej   hon solar & grejar på gården, snäll åt katterna osv. de är ju inte Malte, så därför får inte han gå som an vill, som även hans pappa Petrus var, han älskade katterna så han visste inte till sej av kärlek  


 



 


  Underbara Petrus med alla familjens katter  



Märta lika snäll med dom, men vill inte kramas med dom, förutom någon enstaka gång  



Malte & jag tog en 40 minuters vända i byn, Märta går det ingen nöd på, hon är trygg & sover när vi går ut, jag kan ju inte hålla i 2 koppel pga axeln, därför blir det så. 



Min syster med familj är på semester, & medans man & barn åker slalom så sitter hon ute i solen & virkar, magiska alster!! WOW! vi sms:ar, hon visar bilder, då blev jag åxå sugen! & virka går nu trots axeln, inte sticka Nu är inte jag som syrran (tyvärr) som gör dom mest magiska & kompliserade mönster! jag vill ha resultat på en gång & helst redan innan jag börjar, snabbt skaregå & inget krångel!    så jag har börjat att virka en stor mormoruta! en som kommer bli till en kudde, med svart tyg & svart sista varv runt.


Detta garn köpte jag för en ringa peng på en mataffär i Mora på väg hem från Särna i höstas, inga färger som någon ville ha, kan jag tro   min syster säger att dom än idag sitter i personalrummet & skrattar åt "hon" den där slarvigt klädda märkliga människan som luffsade in & köpte alla nystan!  


Jag har åxå blivit precis som min mormor & farmor, dom gillade åxå orange, diareébrunt, toalettgrön , senapsgult osv  var mer "normal" i mina färgval i yngre år...  Fast jag gillar andra färger åxå!



Nej nu ska jag virka vidare!! 


                      Tjingeling mina fina som kikar in!  

Av Lena - 18 april 2017 20:15


Sömntutan  å andra sidan är klockan bara 08.00 här, å då får man vara trött!! 



Solat inne & här lite trängsel i mjuka bädden utan extra filtar, dom hänger på tork

  Utförsäljning av massa produkter i Lanthandeln som ska byta en del i sortimentet, här blev det mackisar till dom bevingade  



För mej den första utslagna Vitsippan för i år på vår gård i sluttningen där solen legat på



En kall dag, men vacker, detta är taget vid 17.30 & solen strålade, även om det inte syns 



Påsken är över & jag helt förvirrad av dom extra röda dagarna, helg på freda & helg på måndag, nu är det tisdag men för mej känns det som måndag!  & i fredas trodde jag det var lördag hela dan... 


Nåja, skönt var det i alla fall  & när man har sådana problem, då är livet ganska så litet va  & så är det åxå, hemma med brutna axeln som gör ont, klagar gör jag inte, men det är ganska så enahandande



Nu är klockan 20.46 & kvällshimlen så vacker     



Snart Leif GW om mordet i grann staden...


                           Kram & fin kväll     

Av Lena - 17 april 2017 18:20


Den enda kraftansträngning idag blev en ljuvlig åkervända i fint & skönt väder  trots att moln med nederbörd fanns omkring oss hela tiden...


.


.. 45 minuter utomhus får jag väl säja, för vi tog det piano, stod bara länge & följde fallskärmshoppare i skyn, medans M & M hade fullt upp med alla dofter omkring...



... omständigt att hitta en egen lite dold prupp plats  




Rulla rulla rulla, såg ut som en hötuss till slut  


 


Jag kan se fallskärmshopparen!  en av många...




-Jag kommer pappa!!! 



Gullisar  





Vi tittade på varandra på hemvägen strax bortom där vi var & sa -nu hade vi vart helt genomblöta om vi varit kvar  


Överallt runtom hängde himlen, men vi undkom alla droppar & hagel, bara skön sol som faktiskt värmde oss, trots att det inte är särskilt varmt.


Kom hem, åt gott från gårdagens buffe (alla 4:a) till det "Gift vid första ögonkast" spännade & knasigt & jag bara måste se det! sedan somnade mina 3 & jag såg Peder Fredrikssons dokumentären -Allan den bevingade hästen- 


                              Kram kram     

Av Lena - 17 april 2017 08:57


Igår fick M & M sina Påsk precenter, jag hade glömt bort dom tills nu  blev totalt latjolajban! dom blir helt galna av lycka över nya leksaker! värre än ungar på Julafton!  så skön lekamen för hjärtat att se deras totala lycka  


Annars under dagen stod jag bara & lagade mat mellan 09.00-14.00  


Första Påskmats sittningen kl 14.30 för sönerna med familj!!  



Efter mat & fika blev det en åktur för Sam med pappa i traktorgrävaren, obligatoriskt!  & såååååå spännande!! gullunge  



Älskade vilda Mille var åxå med, vi ses ju inte så ofta numer då jag ännu inte börjat att köra bil pga axeln & kan inte vara någon Doggy walker, han lixom Sam fick Påskprecenter! ja förståss dom stora 2 benta åxå  



Ute & runt traktorn blev det samling, här tog ena sonen Mille på en byapromenad 



Så åkte dom hem & med en timme till godo fixade vi till för nästa sittning!...



... för våra vänner, min bror & kusin med fruar & mat, fika, prat & skratten fortsatte kvällen lång tills kl 01.15!  



Men mamma? ...här ska ju jag sova... fast var är sängen???  golvsängen bortstädad, står på altanen & blir avlusad av frosten som var inatt, vi hade -5,7 när festfolket åkte hem


 

Ett tipps på magiskt god pärlande alkoholfri dryck från Systemet! 47 kr men de må de vara värt vid fest! ska införskaffa några att ha hemma när vi får besök  


Blev absolut ingen "blöt" fest även om det såg så ut på bordet   mycket vatten, lite vin, lite bubbel, någon öl, alkoholfritt, mycket kaffe & ja... -ja inte allt för mej bara menar ja!   utan för alla  


Såååå mysig dag, kväll & natt med såååå många fina underbara runt oss  



Just nu är himlen blå, lite kallt ute, bara jag vaken & har ingen aning om hur dagen blir



              Gomorron på er mina fina som kikar in!  


  

Av Lena - 15 april 2017 17:12


Vaknade tidigt båda 2, men låg kvar & kollade tv länge, eller en pruppis   emellan för Maltes del  seda solade dom inne i köket  



Kattsanden tog tvärslut, så vi åkte in till stan & Arken, tog åxå en promenad i omgivningarna, inte alls kall, riktigt skön faktiskt!...




... & riktigt spännade med massa dofter, folk, bilar & hundar, även om ingendera syns på bilderna  



Blev i stan några timmar, handlat massa mat tills i morrn, kom hem & var galet hungrig! sån tur då attt jag fick med massa go mat från mamma igår, bara att värma, äta & tanka energi igen! & den hungriga grinigheten rann av ha ha   


Köpte massa billigt butiksbakat fikabröd på Coopen till fåglarna med utgångsdatum i morrn, dom hade redan fått sin ranson på förmiddagen, men fick ändå lite mer nu på kvällningen, blev croasanger & morotskaka! de är ju ändå Påsk!  & gubben kvittrade som en fågel han åxå, & fick en syltmunk!  



Vi laddar redan upp inför den bästa serie ever ikväll! -Poldark!! 



          Glad Påsk mina fina som kikar in!!!      

Av Lena - 14 april 2017 19:30


Igår på kvällen efter handlingen i stan, fick M & M en iskall promenad i Kyrkparken... 



... men snart är vår runda där ett minne blott, då Riksvägen håller på att breddas, & den runda vi brukar gå, kommer försvinna 



Nu på morronen stod fortfarande ostkroks skålen kvar efter gubben igår kvällst, nästan orörd, & Malte kunde inte hålla sej!!...



... riktigt allt fick han inte, då blir han lite tjomsig i kaggen nämligen   



... -mähh?? va gör ni?? de va ju inte slut!!  / Malte



Här är Malte 9 veckor & kunde inte motstå glass skålen som stod på bordet. Våra vänner Mona & Johan hade varit här för att se på den lille Malte & när dom skulle åka & vi stod i hallen, vände jag mej om & där stod han & slickade ur skålen... & jag dog söt döden  lika svag blev jag i morse då han smög upp till ostkrokarna  




Idag var det Påskmat hos mina föräldrar  för familjen på 18 pers! 



Min del av maten, magiskt god rödbets gratäng + mammas magiska morotsbiffar 



Såååååå gott!!!  



Efter den middagen blev det lek med Sam! ...


 


... som fick en gräsklippare av Bjurs familjen, som han använde som damsugare som är det roligaste han vet att pyssla med!  ...




... fick åxå ärva en 4 hjuling av dom!! 

 



Så dukade mamma upp fika! hon hade gjort en så vacker ananaspaj  glass, egna hallon & en köpetårta  




Den här lilla mannen ville ha glass först!! 


 


Mamma hade gjort glutenfia vegan kärleksmums till mej 



Sååååå gott!!!   Myyysig stund med massa skratt & prat!!  



När vi kom hem lyste solen & M & M väntade. Pga att min syster är pollenallergisk & på de hundallergisk, fick dom stanna hemma, är det inget pollen, ja då fixar hon att träfa M & M.



Malte & jag tog en promenad i solen fast bara +1! så täcket satt skönt på...



... & Malte läste på skylten, jo vi ska åxå hoppa på tåget om fiber i byn



En vända in mot skogen



Märta myste hemma med pappa i soffan  


 

Nu är kl 20.11 & Lats Dance har just börjat! spännande, jag gillar de  



                           Kram från oss   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards