frallorna

Alla inlägg under mars 2017

Av Lena - 13 mars 2017 22:32



Minnesbilder från juli 2012  



Bara vara dag, tränar på mina övningar, armen har börjat att spöka på nätterna, inget annat har hänt  



                 Kram kram från golvsängen  



  

Av Lena - 12 mars 2017 18:45


Malte igår kvällst, trött & så kunde han inte gå...



... tossorna var ju ivägen  men det gjorde undervärk med zink inpackningen 



Märta, som än idag är helt kär i sin "pappa" satt länge i soffan & stirrade på honom medans han jobbade, & som alltid kommer det till slut ett gnnnn & hör han inte då ett moff! sådär så vi ALLTID skrattar!! den gumman kan verkligen tala för sej!!  ...



... & när han gav henne en blick kröp hon närmre sin bästa pappa  

  Far & dotter  


    På förmiddan åkte vi till stan & en Husbilsfirma som hade öppet hus, det bjuds så generöst då, på mat & fika & godis å så! så kul att kolla runt, tyvärr finns INGEN!!!! som slår vår Delfin  gillar INTE dom nya husbilarna, men den första bilden (bilden) har en luftig känsla pga sovplatsen över hytten, & den enda av hundratals som jag tyckte var något, dock inte för oss, vi vill inte klättra upp till sängen  & så gillar jag inte det svartvita (andra bilden) som är, vita plastaktiga skåpluckor & svarta bänkar & ofta svart/mörk klädsel  


I 6 år har vi haft vår Delfin   det sas att inte förens man gått igenom 2 så blir den tredje som man vill, men inte för oss då ha ha    den är så vacker, har allt & .....   

         


Så vi behåller vår dröm!  


 


Den bakelsen var från dej Stig Ove, mins du   2012...  




Hemma igen blev det en promenad i byn...

 


En Sessa likt snön letar efter en prupp plats, inte det enklaste kan jag lova! 



Duktiga att gå på kanten av den kletiga vägen...



... gick inte hela vändan, så det blev rakt in i duchen   



Märta somnade med en "väktare" vid nosen  


Ena sonen har varit hemma, fikat å så, mysigt   


Föresten så köpte jag en sån burk med grönt pulver-alger m.m.- för hundar som kommit upp en bit i ålder, för senor, leder & skelett, M & M höll på att spy!   dyrt, säkert jättebra, men hur?? ska man få i dom det?? att blandade ut det i lite vatten & sprutade in i munnen var det enda som funkade "någotsånär"  men ändå inte ok, golvet blev grönt, lixom massa annat, kände mej elak  så vi får se hur det går 



Mästarnas Mästare väntas, lixom Efterlyst


              Kram på er mina fina som kikar in   

Av Lena - 11 mars 2017 17:09


Packade ryggan med fika, tog en ipren & åkte till hamnen, några minuter före oss kom min kusin & fru dit utan att vi planerat det med varandra...



... vi solade,  skrattade & pratade &...


    ... fikade, alá retro termos  & vårt stökiga fikabord  



Efter en stund tog vi en promenad som blev lång...



... över isen till...


... Ornästugan via dass sidan  



... satt på en bänk en stund, fiket var öppet, kryllade med folk denna soliga & lediga dag, dock ser vi ganska så ensamma ut på korten  



Vår betraktelse från bänken ut mot sjön & skridskobanan, syns inte många själar där heller, fast dom var överallt!  



Så gick vi över isen tillbaks & M & M fick vara lösa  




Malte rullade sej alá tusen gånger 





Vilken härlig bild mobilkameran fick till 



Igår på eftermiddagen kom ena sonen förbi, lade sej på golvsängen & blev puss bombad!!!    



Nu blir det tv kollande, Mellodifestivalen å så, Malte ligger med Zinkpasta-insmorda-tassar- & tossor på, dom blev attans röda 



                        Varm lördagskram från oss   

Av Lena - 10 mars 2017 12:27


Fick på mej kläderna, nåja, nattlinnet under jackan & ingen bh  men jag har ju inte brytt mej nämnvärt förut heller  Märta var nöjd med att sola inne medans Malte & jag...




... tog oss en strålande    promenad!! jag formligen hackade ner mina bak brodd som värsta militär  för det var glashalt nästan överallt   



Malte letar bästa prupp platsen    



In i skogen en liten bit...



... & ut i blå himmel & sol igen!!



Ja... sen satt vi på trappen, solade & kollade på när Märta kissade....



... mer intresant än så har inte vår dag varit  hitills 



Ikväll väntar Lats Dance, jag ska göra en gratäng på sötpotatis & morot, äta marinerade vitlöksklyftor, bröd & sallad till   & kanske en sojakorv för gubbens del  men innan det en solpromenad till i byn för både M & M när gubben kommer hem snart!


  Pst, lyxade till dom bevingades mat med att göra fattiga sötade riddare av gårdagens bröd  



                 Kramiz mina fina som kikar in    

Av Lena - 9 mars 2017 20:34


På morron pruppen, snön är tö & tung & smälter, alltid nått!




Gos Sam, ett tag sedan vi sågs sist, blir sötare för var minut, fast å andra sidan kan han ju inte bli sötare    


En skön lekamen för själen att bara få se på honom  vilket mirakel  



Hela dagen grå, det regnar ute nu, men i morrn ska vi kanske få se solen!  då ska jag kämpa för att få på mej kläderna skapligt & få på selen på Malte & ta en byapromenad med extra broddat på stövlarna  



                              Varm kram   

Av Lena - 8 mars 2017 11:28


Åkte räkmacka eller bananskal som man säjer, igår åxå på Falu sjukhus  för mej löpte det bara på, men det blev märkbart att det hala vädret gjorde väntan lång på Ortopeden igår, 3 olika personer i väntrummet fick besked om att deras läkare fått hasta iväg till operationen & att dom fick lov att vänta... en annan låg efter 1 timme, medans min otroligt trevliga läkare var på alerten & vipps så var jag inne på hans rum!  

Fick se röntgenbilder vid brottet & nu, allt såg bra ut sa han, inget man opererar, men gubben & jag tyckte det hade gått mer isär, men det var änå inom marginalen & GLAD blev jag för det!!!  frågade massor & fick raka besked, supermöte verkligen!!


Så skulle jag få träffa en sjukgymnast på en gång!! & vipps så kom hon åxå, tog god tid på sej för att berätta om brottet & träningar, är ju så orolig att själva brottet ska åka isär mer, men det sa hon att det INTE kommer göra!! skulle isåfall vara om jag ramlar & tar emot, eller någon plötslig impuls, såg hur gubben såg på mej, för 4 dagar sedan skulle jag låta Märta glida ner från fotöljen på min friska arm under magen, har gått bra hitills, men nu tog hon ett skutt!! & automatiskt tog jag emot henne med den trasiga... det gjorde så ont så jag tappade nästan andan... kanske var det då som förskjutningen blev? det gubben & jag såg så tydligt, nåja gjort är gjort   


Små övningar ska påbörjas idag & 3 gånger om dagen, om en vecka lägger jag till några flera, sedan ska jag tillbaks till sjukgymnasten i vår stad några gånger, & jag får förvänta mej minst 2 veckor längre sjukskrivning än dom 6 som sades först, & efter det kan jag ställa upp i 10.000 kr frågan i tv & om just tv program!!   tur jag gillar tv, gärna Dokumentärer  



Hastade förbi på Maxi Falun för snabbinköp av lite förnödenheter, blev inte alls snabbt, stor affär & totalt noll koll på vart något fanns  men Babsan kom emot mej & hälsade välkommen!! så paff jag blev!! & gösses så snygg!! vilken hy! jasåklart sminkad! men verkligen wow!!!   gillar honom som person, så mysig  han, eller hon, bjöd på Prinsesstårta & pratade runt med folk



Märta & Malte fick kvalitetstid hos mormor & morfar under sjukhusbesöket



En glutenfri jordgubbs paj, god som tusan!! 



Buren gillas av Malte  men Märta hatar den!! & jag har en stor trunk i fotöljen på natten så hon inte kan klättra upp där, så buren behövs inte



En på var sida om mina ben i morse...



... så rullade Märta ner en bit så mina ben fick mer plats & Malte en mysigare ställning...




Igår skar jag mej på fingret när jag skar brödet till dom bevingade, på kvällen kom värk from hell... 1 Ipren & så bäddade jag in fingret i kompresser, gladpack & i med Alsolsprit, tejpade tätt med Märtas elastska fina binda, funkade, för nu är värken borta!!  -& jag undrar, ska jag inte mata mina bevingade mer?? varför gör jag mej illa för deras skull??... ähh... bli inte nojjig nu Lena, bara slumpen, såklart!!  


 

Det har kommit säkert 1 dec snö eller mer sedan igår, just nu försöker ändå solen bryta igenom, trots snöandet, skönt om M & M kan få sola inne en stund 


                Varm kram du fina som kikar in här     

Av Lena - 6 mars 2017 19:47


Dimmorna låg vackert & minus 9



Ärtan hade svårt att hitta bästa sovplatsen i natt, efterssom hon inte får hoppa ner själv från fotöljen blev det bökigt för mej, & det blir än bökigare på natten för mej att få ner henne

Hon har bara 3 platser i huset där hon kommer till ro, i "sin" fotölj, i kökets bädd under blommbordet & i riktiga sängen.

Hon har blivit så extremt sprittig om något rör henne i sömnen, så inatt tror jag vi tar fram stora buren, den ger åxå trygghet & lugn, & lugn för mej

När hon var valp & ung & ja flera år, var hon tryggheten själv, inte ens en boll eller något som kom på henne bakifrån kunde skrämma henne det minsta!!

Nu är hon trygg i sej själv på ett annat sätt, inte rädd för att vara ensam, eller en svår hund på något vis!!! men det är kanske inte så lätt att vara döv alla gånger...

I huvudet bygger jag en ramp ner från fotöljen, frågan är om gubben har tid att fixa min tanke  




Dom bevingade har fått massor av mat, köpte en stor kasse med "dagen efter" matbröd på Coopen, när jag lägger ut det är det peppat med fett/margarin/olja + solrosfrön & ostbitar. En otroligt vacker dag & solen smälte massa snö på framsidan, Märta har solat ute på trappen, Malte inne på köksgolvet


I morrn har jag tid på röntgen + träffa ortopedläkaren, orolig, för jag har fått ondare, jag funderar på en inflamation därinne... eller?? gruvsamt, men det är som det är & i morrn vet jag


                          Varm kram   

Av Lena - 5 mars 2017 18:27


Vaknade vid 07.00, hade klockan på ringning, men Malte var onodig i magen & ville upp innan den ringde 

Vädret var hyffsat, såg det i alla fall ut för loppet, men dom hade visst motvind i spåren    följde loppet ända in i mål, såklart  & lite till!!



Så fick M & M en kall & blåsig bya promenad...




... Märta letar efter en perfekt prupp plats  



Så kom våra goa underbara vänner förbi på fika!!  ...



... & medans vi fikade åkte min systers man i mål i Vasaloppet!! vilken bragd!! & på 6 timmar!! vi kollade på Vasaloppets direktsändning från målgången när han höjde armarna!! & skålade i kaffe för hans skull!!   


Mega Grattis Tony!!   som åkt 4 OLIKA STRÄCKOR denna vecka!! varav en med dottern Elsa 12 år, kortvasan på 3 mil & 3 timmar!! kanonjobbat Elsa!!  



Skulle behöva lite av er energi känner jag  ...  



Nu blir det tv! eller mer tv ha ha ha   -& ser jag nu! -Mästarnas Mästare!! verkligen ett favorit program   



                    Kram & fin söndagskväll  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards