frallorna

Alla inlägg under januari 2017

Av Lena - 7 januari 2017 14:30


Wow så fint dukat & en mysig kväll, hos bror & fru!  



Både menyn & annat gick i 80 tals tema! -som gurkan  

 


Alltså...  det serverades räksallad i skålar, & denna min ala vegan var så god så jag vet inte vad...  nu väntar jag på sms om ingridienserna & kryddningen -SMS:A NÅN GÅNG DÅ MARIA!!!    



Så blev det en typ en Kinesisk gryta! den ska jag åxå ha receptet på!! sååååå attans god!! men dom ingridienserna måste jag till stan för att handla, så de får vänta, sjuuuukt god!!! 



Ett vitt Reesling till förätten & ett rött Zin Fandel till varmrätten, så goda!   



& vovvarna var med, överallt 






Så blev det soffhäng för oss "damer" & Malte, vid fina kudden  



Kom isäng efter 02.00 & tog skön sovmorron, vi 3 i sovrummets fängelse, gubben softade vid tv:n & somnade där, men Malte hann få mysmooron med pappsen ändå  



Masade oss ut för en byapromenad, såååååå skön!!! & så såg vi solen!  minus 4 hela dagen, när promenaden var slut bet det lite i kinderna  




Skotrar, massa folk med pulkor & barn & sparkar har gått/åkt förbi utanför oss idag, värsta "autostradan"  


Nu har jag fått receptet på Räksalladen utan räkor! & ska sätta på riset, som är grunden  till den ett bubbel! som åxå får bli till ett skål för en fin Jul & Nyårshelg, & ett avslut av helgerna som vart! till det Gladiatorerna!! & sedan på playen Stjärnorna på Slottet som går samma tid... 


                  Kram till er som kikar in!  

Av Lena - 6 januari 2017 16:14


Som mest inatt var det "bara" minus 24.6, runtom oss har det varit mycket kallare, men som sagt, vi bor på "solsidan" 



Malte har bäddat i sängen 





Hade verkligen önskat att jag haft systemkameran, för dessa fantastiska is formationer är hänförande vackra, som blir på uterummets alla fönster, & här på förmiddagen var åxå himlen lite svagt rosa



Men redan vid lunchtid hade vi som vanligt bäddats in i Romme Alpins alla snökanoners snödimma som kom över vår by, det brydde sej inte dom bevingade sej i, dom kom fler & fler, massa fett & sött, solrosfrön, ost & så  idag blev det 2 sittningar för dom desutom! kylan måste slita på dom & alla djur...


Långhåriga Baffe smet ut igår kvällst, tur han har mycket päls & gillar att vara ute, en riktig tuffing, jag ropade & lockade ända fram tills 01.00 inatt, men på morronen kom han & har inte gått ut sedan dess  




Allt i byn blir lixom isfrostat, lixom granen som blev vitaktig & en annan färg, mer åt det blåa, som en konstgran köpt på Rusta!! 



Som sagt, kylan höll i sej ända tills eftermiddagen, då började den ge med sej, sakta men säkert...

Men fortfarande visar inne tempen sååååå fel!! för det är nästan bastu! kinderna är blossande röda, men jag klagar inte  



Att softa vid elementen har varit poppis trots värmen i huset   & mycket lek inomhus har det åxå blivit, men nu på eftermiddag/kväll har det blivit lite för varmt inne, nu pustar & flämtar både Märta & jag    



Märta började slicka sin ena tass frenetiskt, & fasiken! en furunkel, rött & uppsvullet vid första tån, gör säkert ont... men dom har haft sådana förut, salva & tosse på, brukar ge med sej efter någon dag, skruttgumman   



Ja så har vi plötsligt BARA minus 3.1 wow så det slår, från värst till bäst  eller? just nu har vi istället värsta snöstorm utanför!!!...



Om en stund bär det av till min bror & fru, vi & 4 vänner till är bjudna på mat!! wow va kul!!! 


  Bakat fett & sött fågelbröd för 2 dagar framåt



                     Kram kram på er som kikar in!      

Av Lena - 5 januari 2017 17:53


Oj så med snö vi fick tills igår!! milda makter!  från barmark till nästan 3 dec...



... svårt att hitta den perfekta prupp platsen då 



Det ser inte mycket ut för världen, men jag skottade av hela gården, tyckte fläsket behövde en duvning 




Tada!! så var det klart, men väldigt mycket jobb som tog sin tid



Så åkte vi iväg på kalas hos Elsa  tyvärr har jag glömt systemkameran där, som jag tog nästan alla bilder med, arg grrrr.... men ett gott fikabord i alla fall!! 



Ja nu är det ju så, att Elsa fyller år på min födelsedag!!  så även jag blev grattad 



Hade önskat mej "slickepottar!" men fick mer än så!!  



Påhittiga familjen  



Dessa underbart söta små kulor visste syster att jag tyckte var så fina, + skålar i den fina hundhinken!! WOW WOW   



M & M var hemma & Malte försökte tugga på en fjäril när han fick se min ena precent, sååååå intresant hink  



Hua vilken kall morron i morse!!



Blev ingen lång rastning kan jag lova  



Mina fina bevingade fick massa mat, fet mat!...



... sedan åkte jag till Mille en vända, ingen långpromenad där heller idag, men solen lyser i alla fall där, det gör den aldrig här, för vi har ett berg bakom, som alltid skymmer solen denna årstid, & jag slutar aldrig att förvånas över hur solen lyser så fint på andra platser så fort vi åker hemmifrån!!



Nu myser Funke-Romme Alpin- snökanonerna går på högfart & anläggningen är i ett enda snömoln nu 



Ingen vill vara ute, här Aika & Baffe  ... 


... här Tussan på sängen 



En utfodring till för mina bevingade  mer fett & energi!   



Nejdå, vi har inte alls 14.5 grader inne  har en öppen ventil precis där, men ute är det kallt brrrrr  ändå bor vi precis i en smal "åder"  som är 2-4 grader varmare än hos grannarna!!!lyxigt värre  inne har vi nu 22+ & gubben eldar för fullt 

 



Avslutar med en magisk grönsaks soppa ala vegan nyss äten, som jag fick igår av min mamma, & som bara min mamma kan göra! för kryddningen är mer än sagolik, själv har jag försökt efterapa den hur många gånger som helst, men lyckas inte...  gubben ska snart få rostat bröd, alá skagen med tillbehör


                      Kram på er i kylan!    

Av Lena - 4 januari 2017 15:19

 


Grattis Elsa!! det är din dag idag!!!        


Om en stund är vi hos dej & äter tårta!!! 



Så fick vi snö! mer om det senare & kalasbilder såklart!!  


                              Kram kram  

Av Lena - 3 januari 2017 17:25


Hade bara sovit 2 timmar & tre kvart när klockan ringde, såååå trött, så jag znoosade några gånger ala 10 minuter   hade lovat Mille en promenad  & piggnade i bara jag kom upp!



Tänk, han känner igen Volvon på en gång han ser den!! lika var gång oavsett vart jag ställer den, får väl ta en tur, men inte i detta snöoväder  



Efter Millevändan, så snabbhandlade jag i stan & när jag kom ut ur butiken var snön där! stora flingor, men jag hann hem innan det snöat igen helt  ser ni snön mot väggen...



... Märta vägrade följa med, såklart  inte så kallt, några minus, men jag var absolut igensnöad, jackan helt vit, lixom håret! ja vad gäller håret så är ju iof vitt finare än grått!!  



Gjort en magisk gratäng, på kålrot, morötter & broccoli nam nam nam...  

 


Märta & Malte har dansat ut granen ser det ut som  här går Märta ut för att kissa...



... hade inte tid att leta på bästa platsen, som brukigt kan ta sin tid, utan snabbt som ett skott in igen!!  


Vi ska få riktigt mycket med snö under kvällen & natten, undra om "vintern" är här??? minus 10 i stan i morse, nu bara ca minus 4


Jobbnatten var bra, såklart!  


                    Kram till dej som kikar in    

Av Lena - 2 januari 2017 18:04


Som sagt, igår var en så slappardag att Malte åt liggandes i sängen  



Idag efter skatbaket & utfodringen, en vända i vackert & lite kylslaget väder...



... småplan som övade start & landning, ser ni planet? 



Idag var det rekord i att lukta överallt, en spännande vända tror jag dom tyckte  ...



... däremellan sprutt i benen hos båda!  



Samma plan igen på den blå himlen



Efter en halvtimme var i alla fall jag lagomt kall om öronen & kinder 


Nattjobb väntar & jag sitter & sörplar kaffe, i tron om att det ska göra mej pigg i natt! fast å andra sidan hinner man aldrig bli trött på jobbet, för det är något att göra hela tiden  å då går åxå 10 timmar väldigt fort!


                            Kram kram    

Av Lena - 1 januari 2017 15:41


En liten hörna av den kalla buffen!! den blev magnifik då alla tog med sej alldelens för mycket, i vanlig ordning  



Gratäng, fyllda avocados med vegan rom i havrefraic, & massa goa kryddor!


 


Å så varde de där med det jag inte talade om i tidigare inlägg, en vin överaskning som vi bjöd på, nämligen det vin som bjöds på Nobell banketten till huvurätten i år!!! fick bara lov att smaka & Carl Jan talade såååå varmt & gott om det, & jag bidde så nyfiken hi hi  -om det var gott? -ja helt fantastiskt, mjukt & fylligt, fast dom där solmogna körsbären & chokladen &... kan jag alldrig hitta i ett vin  men 5 stjärnor av 5 möjliga!  1 flaska kvar, få se när det glammiga tillfället blir    


Så mysig kväll, kollade bilder via tv:n från våra båt äventyr, såg på Sven Ingvars dokumentären Så många mil, som ligger på tv4 arkivet, vacker musik & härliga anekdoter, skratt & mat, godis & fika så magarna stod i alla hörn!  



00.00 skålade vi in på altanen & skådespelet av fyrverkerier ända in till stan. Malte var ok under tovslaget, men efter blev han flåsig, ängslig & klängig, ville vara i knät, runt halsen... gubben gick ut med honom, han kissade & in i duchrummet för att torka av tassarna, & då hoppade han in i duchkabinen! & där ville han stanna, så ok, fick vara där, tittade till honom, dörren öppen såklart, men han gick inte därifrån, utan lade sej ner, & efter en stund var allt som vanligt igen! Jobbiga minuter när han har det jobbigt, men som förra året går det över fort, älskade unge  Märta hon sov sej i godan ro genom hela spektaklet  



Idag sov vi länge, inga knop alls, kollat spännande tv dokumentärer. Ingen golvsäng inne under dagen, den stod på altanen & väntade



Vacker dag...



... tog oss en halvtimmes bya promenad...





Igår var vägarna leriga & blöta, men minusgrader inatt har gjort dom skönt hårda & lerfria! dock ganska så kallt om händer & kinder mot slutet



Matat mina älskade bevingade  lade ut ett paket margarin i 3 bitar, dom blev som tokiga!!  dock fick grann Tusse följa med till framsidan & få kattmat, för stora fåglarna behöver denna mat mer än Tusse  



Fick 2 så vackra blommor i cellofan igår, lyxigt!!!   



Nu är sängen tillbaks & allt som vanligt  


Ser att det börjar en ny Svensk serie ikväll kl 21 på 1:tan!  & timmen innan är det start för Stjärnorna på Slottet! spännande de me   


      Varm kram & God Fortsättning mina fina som kikar in!!      

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards