frallorna

Alla inlägg under januari 2016

Av Lena - 15 januari 2016 21:28

 

Vaknade i arla morrontimme, då vår fina vän skulle åka vidare, men M & M slog bara en dritt i minus 22 & kröp ner igen  

 

 

Fåglarna kommer verkligen från alla byar runtom! som denna kråka, som hade näbben full när jag följde henne med kikare över hela sjön & till en by med en bondgård, kanske serverades det bara koskit där?   & en freda som denna, kände "hen" för nybakat bröd som omväxling  

 

Bakat gott nyttigt bröd på 1 l med massa fett & socker, russin m.m denna omgång blir tills i morrn  & jag får en bakfri dag  köpt en stor hink med jordnötter, så nu har jag 10 kg i ett svalt rum  

Tur att det finns Coops egna varor, deras priser är kanon  hamstrat billigt mjöl, russin & fett av olika slag, men billigast är Jäst!  

Idag bjöd jag dom på 3 "sittningar"  

 

Kvällsmaten blev ungsrostad sötpotatis & palsternacka med Oumph & vegan Bea! yammi va uber duber gott  

 

-Vi vill åxå smaka!!  


Brukar inte kolla på På Spåret, men Filiph & Fredrik kunde vi bara inte missa, inte förra gången heller   dom är ju helt suveräna när det gäller kunskap!


Minus 16-18 under kvällen, några få grader mildare under dagen, omkring 14-15, inga långpromenader att tala om


                        Kram kram till er alla  

Av Lena - 14 januari 2016 23:07


Hallå mossan! får vi nån mat eller ska storfåglarna ha allt??  



Nä inte allt, men jag har bakat matbröd med extra fett i på 1 liter, & en megastor lånpannesockerkaka med extra fett & socker, en massa fågeljordnötter har dom åxå fått  



Iskristaller på altanfönstret, kall dag för min svarta rara bevingade skara


 


Skatorna iaktog Aika ett tag, men sedan struntade dom i henne, & letade efter dom sista smulorna efter sittning nr 2 som det fick bli idag i kylan  Bakade på en halvliter nu på kvällen åxå, som jag har i morrn förmiddag, sedan mera "skat" bak under dagen   Visst ser dom feta & fina ut!?  



Tända ljus, te & mackor, myskväll i flera timmar med en härlig vän från förr som sover över i gästrummet, pratar, funderar, djupa svåra tankar... & så sömnads prat & skratt! hon är en fantastisk "textilkonstnär"  

Temperaturen har zappat mellan   18.5 - 20.0 = bistert   


Nattkissen är avklarad, den gick fort kan jag lova  


                     Kram & sov så gott alla fina  




 

Av Lena - 13 januari 2016 22:36

 

En lugn & mysig kväll  


Efter jobbnatten hade jag en hel del att göra innan jag kunde släppa in John Blund i mitt liv  åkte förbi i stan & köpte mat varor till mej som bara finns där, hem & ut med Märta & Malte, läsa dagstidningen, ge Malte lite mat & Märta medecin.


Tror jag slocknade vid 9:e tiden, sedan vaknade jag efter två timmar & en kvart, satte på kaffe, gubben kom in & vi pratade en stund. Det får jag alltid tillbaks på eftermiddan/kvällen, då jag hamnar i det där obehagliga läget, då jag bara faller in i sömnen hur mycket jag än kämpar emot... vaknar sedan med ett ryck! & är helt borta  -borta & borta? ja lite mer än vanligt  


Kallt ute, runt minus 10 under dagen, nu minus 14 & kallare ska det bli... bunkrat upp för brödbak till fåglara i morrn förmiddag, då vi ska få närmare -20  


Märta & Malte har bara gått nerför backen till postlådan med husse 2 gånger, fått vara lösa ute på gården & strövat runt & nosat, ibland blir det lixom bara så.


Nu jobbar gubben natt & vi ligger på golvsängen, snöat in på en gammal Western, Stulet hjärta från 1997   


                Kram kram mina fina som kikar in   


Av Lena - 12 januari 2016 17:10

 

Malte & jag gick en vit snöig promenad, bara minus 3, riktigt behagligt   


Så otroligt vackert ute, snön som bäddar in allt i vitt, nu skulle det varit Jul   


Om en stund en jobbnatt, åker i vår gamla Volvo sunk, som sladdar bara man tittar på den   får väl köra i tid & som en väglus  


                            Kram på er   

Av Lena - 11 januari 2016 19:04

     


Sam med familj var här igår flera timmar, lilla dregglis    ... 


 


... "pappa" sonen ville hem & skotta snö med traktorn   


Aldelens när dom åkte, så plingade det till i telefonen: -hej! kan du jobba inatt? -ööö ja ja såklart! ok vi hämtar dej alldelens strax! snabbt som sjutton svica om, kasta i lite mat i väskan & klä sej  

 

 

Kom hem från jobbet i morse, ucha mej, ut i snövädret för Malte & pruppa, ja han valde platsen själv, i hög snö, ingen förfinad Östermalms vovve här inte 


 


Jag har matat stora fåglarna, ser ni här, 3 kråkor på "inflygning"  


 


Gubben har "skyfflat" snö idag åxå, oj så mycket vi fått från bara igår 


 

   

    


Malte & jag tog en promenad i snön & det var bara minus 1 grad! full fart!


      Hemma på gården fick dom leka av sej lite, & har så gjort flera gånger på eftermiddan. Ja å så har jag gjort ett bröd till stora fåglarna tills i morrn 


Vaknade tidigt, & lixom bara försvann på golvsängen för en stund sedan, sådär lite obehagligt   men nu är jag på "bena" igen & kollar mitt älskade program -En plats på landet   


                 Kram från ett snöigt Dalarna  


   

 

Av Lena - 9 januari 2016 18:20

 

Märta snattade åt sej en nalle från mitt syrum, ta den då tänkte jag  det morrades & pratades högt därutanför, jag bryr mej inte, för dom älskar varandra, men Malte ville åxå ha den  & efter en lång kamp vann han!  den blev helt disikerad & undersökt invärtes    

I tröttsam väntan på mej 

 

Vaknade till i natt, Märta ville ut & kissa

 

 

 

Snöat hela natten & förmiddagen, inte så det blir så värst mycket på marken, men desto mer på träden, vackert!

 

 

Bedövande vackert ute nu tycker jag 

 

Vi skulle ut, men inte Märta! hon vägrade kläder   men smet ut fort som öga, ut på vägen & så full i bus! -jaga mej då!!  tokfian fick nog efter en liten stund, då kylan kom krypande...

 

... & ville in till värmen igen  

 

 

 

   

Malte & jag tog en promenad, men minus 15 är kallt efter en stund, isar i kinder & näsa, så den blev inte så lång.

 

Bakat en omgång till stora fåglarna på förmiddagen & en omgång siktkakor till gubben, & aldelens nu tog jag dessa ur ugnen, oj så dom jäste sej stora! bra de då dom är många "storfåglar"som kommer i morrn     


Ville ha det klart då jag ska jobba natt inatt, så kul, det var ett tag sedan nu  


                    Kram kram i snöväder & kyla  


 

   


Av Lena - 8 januari 2016 16:19

 

Började förmiddagen med det vanliga, skatmatning  men idag var det väldigt många modiga kajor åxå!  

 

Den nedre med mat i näbben  

 

 

Dom fick så mycket så dom satt som pösmunkar i träden & vilade magarna  

 

Denna bild har jag full zoom på & genom både husfönstret & altanförnstret & ändå blev den så bra  

 

Tvingade med mej Märta åxå på en liten byavända när fåglarna ätit klart, & hon gillade den, trots att det blev lite kallt, har haft ca 12-14 grader under dagen...

 

 

... vi har en 4 vägs korsning i änden av byn, Märta vill så gott som alltid streta in i skogen eller endra hållet, INTE hem hållet   men idag, då ni ville hon bara åt hemhållet! då Malte & jag tänkte skogshållet  

 

 

 

Hem till skatmatning nummer 2 för dagen, & bilderna på fåglarna har jag ljusat upp, för verklighetens ljus var mera åt detta håll, så grått  

 

 

Vi frågade Märta om hon ville följa med Malte & mej på en promenad till, men hon sa -NEJ  -& försöker ni tvinga mej käkar jag upp täcket!!   

 

Så Palte & jag tog en tu man hands promenad  i ett vackert snöfall 


                                   ----------------------


Inatt såg jag på Hästmannen, båda avsnitten, det sista: Den sista striden, var fruktansvärt gripande, mina tårar rann... undra hur han orkade leva vidare, om han lever? när det käraste togs ifrån honom... så många som stred för honom  men har myndigheter bestämt något, går det inte att ändra på, tragiskt & så fruktansvärt... & det priset fick hans fina kärleksfulla hästar betala med sina liv...


                          Kram från oss  


 



Av Lena - 7 januari 2016 19:43


Inatt kl 01.30 trodde Märta sov, men jag såg på fotot att hon tittade upp 



Vaknade till bister kyla...



... förvisso vacker morron, det blev åxå än kallare ett tag...


Fram med asistenten & igång med en dröd deg till stora fåglarna    


     


Vackra rimfrost stjärnor på glasen. Hela 3 sittningar fick dom idag!! bröd i bitar dänkta i margarin, fett ska det vara + massa jordnötter  

Tredje omgånge med mat gjorde jag verkligen små bitar, så att dom skulle äta på en gång & inte bara flyga iväg med maten, Kajorna, dom äter på plats, men skator & kråkor dom bunkrar upp sina skafferin  



M & M har kurat inne mest hela dagen...



... & önskat att han var en av "dom" som får så frestande god mat 


 


Lek & bus mellan all vila



Bak nummer 2 föridag  



Malte får åxå vara lös ute då alla katterna är inne i värmen  blir ändå inte långa vändor, lite kiss & nosande, sedan är kylan för hård   

frallor nr 3 för dagen, dom & nr 2 ska dom få i morrn, men dom är åxå gjorda så gubben kan äta dom   kryddade med brödkrydor & inte gammalt mjöl   vete & rågsikt + annat gott i  


Nu ska gubben få provsmaka dom varma frallisarna, sedan göra mackor till hans förmiddags skift i morrn


        Kram i kylan, hoppas den inte gått allt för hårt åt er    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards