frallorna

Direktlänk till inlägg 1 januari 2016

Gott Nytt År!!!

Av Lena - 1 januari 2016 13:35

 

 

Vi började dagen igår med en låååång sovmorron, sedan en promenad i Romme, en riktigt skön en & inte kallt alls  

 

Sedan kom 6 härliga släkt & vänner hit, åt & drack gott, efterätten var en sagolikt god fruktsallad med tillbehör...

  ... jag hade slagit på stort & köpt en Pol Roger Champain...

 

... som Johan öppnade perfekt!  -jag hade ställt fram en bunke "ifall" några ack så dyrbara droppar skulle komma på sidan  vi bubblade lite tidigare än klockslaget med den

 

Det blev ett "dam" & ett "herr" rum  tänk att det ofta blir så! i köket pratades det bilar, båtar & motorer av alla de slag, i vardagsrummet, känslor, familj, djur & så, lite mer "kvinns" samtal lixom  

 

Svägerskan hade hört att fetvadd kunde man testa för att stänga ute smällarljud,  tror det funkade lite i alla fall, men det var inte många smällare innan 12 slaget, men då när det började som mest blev Malte stressad & hächade, försökte gömma sej, det höll i sej kanske 30-40 minuter, sedan var han sej själv igen, skönt  

 

Kusin med fru hade med sej en sån där fin lykta, i år flög den iväg så vackert & så långt våra ögon kunde se, mot förra årets katastrof när den krachade  

 

Stod på altanen & njöt av alla fyrvärkerier & jag torkade rutorna med handuk & skrapa då det blev imma på rutan av värmen innifrån  

 

 

Skator, kråkor & kajor har matats som vanligt, på förmiddagen snöade set ymnigt, nu lite smått & nollgradigt

 

Märta myspyser med sin pappa   som kollar Pang i bygget!  

 


Vi tar det bara lungt idag, frukost, fikat & maten blir goda rester från igår  



    Stor Gott Nytt År Kram mina fina!! 


      & god fortsättning på det nya året!!  



 
 
Ingen bild

Kerstin.

2 januari 2016 09:14

Så fint ni hade under Nyårsafton,jag själv gick till sängs vid 10-snåret och vaknade av att det började smälla som bara den så Kasper som inte har brytt sig någon gång började å skälla sen kröp han under sängen,men han kom fram när dom slutat smälla sen la han sig att sova,men Wilma hon brydde sig inte så mycket hon låg i sin korg var mest förskräkt tror jag,men på promenaden i går på vägen ovanför byn här så stod det flera kartonger som det varit smällar i så det var väl där som dom sköt å det är ju ganska nära här och så har dom inte gjort något år förut utan det har mest varit från stan man har hört men då är det inte så högt,men dom får nog ta å sluta med det där otyget när det är så många djur som far illa.
Önskar en god fortsättning på nya året.Kram

Lena

2 januari 2016 10:15

Hej hej!

Dom i skogen ovanför tänkte väl att dom skulle vara snälla om dom gick till skogs...

Som jag skrev så var Malte stressad där vid 12 snåret, försökte åxå komma undan & krypa under... men sedan fick jag honom att börja slappna av där vi satt på golvet i vardagsrummet medans Jills veranda gick på tv, tog in en kall hundfilt från altanen, masserade honom & till slut kom han till ro

Hundar blir stressade med åldern/åren, & det stämde verkligen på Petrus åxå, dom första 2 åren berörde honom inte, men det tredje årets nyår var han stressad & vid sista aprill det året än mer... & precis samma procedur nu med Malte.

För 2 år sedan var vi vid Smögen sista april & inte en enda smäll eller brasa fanns någonstans runtom där, mins att vi laddade batterierna på husbilen just sista april, åkte omkring, men ingen brasa någonstans & på kvällen tänkte vi -att nu! kommer väl raketer, men nej! inte EN ENDA! dom firar tydligen inte in våren som här hos oss!! få se hur det ligger till i år då med ledighet, om vi åker till vackra Smögen i år åxå ;) vi längtar ju lixom dit & jag kanske mest, mest hela tiden hi hi ;)

Vi tände en sån där stor vacker lykta som svävade iväg så fint, vi följde den så länge vi kunde, bra mycket med spännande & tankfullt än raketer...

Svarade sent om sider på ditt förra inlägg, & frågade då vilken som anordnade tävlingen du & Kasper tävlade i? & vart ni tränar? hos Dala hundcervise? tränar ni regelbundet?

Kram & fin fortsättning! *hjärta*

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

2 januari 2016 10:36

Hej fina vän!
Man blir alldeles varm av att läsa hos dej! Ni har det alltid så mysigt och trevligt att man önskar man var där.
Stackars lilla vännen som är rädd för smällarna och raketerna. I år klarade sig som sagt mina alldeles utomordentligt. jag är fortfarande förvånad och oerhört lättad.
Varm Kram och God fortsättning från iskallt Gotland, vi har -5 och så blåser det nästan kulingvindar.

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Lena

2 januari 2016 18:26

Ja vi har en skara med underbara vänner *hjärta* & festerna blir alltid så härliga :)) & ni skulle garanterat passa in!! :)) synd vi bor så långt ifrån varandra... :(

Funderar på att åka tll Smögen över sista april, där small inte en enda raket, tror inte dom firar sista april som man gör här, men brasor överallt & raketer & smällare mer än någonsin! då smäller det absolut ÖVERALLT!! det vill jag inte utsätta Malte för...

Kan tänka mej at kyla du har är kallare än vår :(( & isande vindar från havet är ju inte heller så skönt ;) men det är smällar du får ta ha ha :p

Nu ska jag ta ett glas rött! & gubben ska jobba natt :(

Kram kram finaste *hjärta*

 
Ingen bild

pezze

2 januari 2016 21:22

Min systers lilla 7 åriga tik vovven ( kan inte stava ordet men det e tzhi tzhu..om du fattar vad jag menar) e oxå rädd för smällarn.. de va hos oss på nyårs..
hon skakade o flämtade.. men deras 2a hunden som e en hane..sket blank fasen i ljudet o va som han va o e 12 år..😊😊😊
Men det e iallafall synd om vovvisarna/djur som blir rädda...
Min andra syster som har 4 hästar varav 2 e rädda för smällare.. så hon "stängde" in dom i sin stall så de inte ska skena iväg o så... o verkar ha funkat för frågade henne senare på natten..😊
Men hur reagerade märtha pärtha då?? För döva känner av vibrationer o så.
😮
En försenade gott nytt år på dig/er!!!😊

Lena

3 januari 2016 23:09

Hej hej!!! såååå länge sedan jag hörde ifrån dej, -har saknat dej♥

Jag är åxå kass på att stava till en del hundraser, bla. just den du skrev he he ;) dom är i alla fall fantastiskt söta & sååå trevliga!! min pappa har haft 3 stycken♥
Uch ja för raketrädda djur, nu gick det hyffsat, men det sägs bli värre med åren, & det stämmer nog, för sina första 3 år var Malte inte alls rädd...

Märta reagerar inte alls, inte det minsta!! även om det känns vibrationer i marken reagerar hon inte! skönt!

Tack!♥ & ett Gott Nytt år till dej & en God fortsättning på det nya året!!♥

Varm kram♥

 
Ingen bild

Kerstin.

2 januari 2016 21:55

Jo det är Dala hundservice som håller i tävlingen men träna får man göra hemma,har gott där en kurs först sen får man fortsätta hemma,och det är ekalyptus som dom skall lära sig känna doften av på tävlingen så var det ca 20 kartonger å i en så fanns det en liten möbeltass som dom droppat ekalyptusolja på och den skall dom leta på sen var det ett till rum med möbler en halv bil å bord och stolar där var det också bara ett ställe dom skulle markera sen var det på fordon ute men det gick inte så bra han har eller tränat på fordon det här heter Nose Work kan du söka på google å läsa om det är jättepopulärt, usch är urdålig i magen äter ju kortison å skulle bli så bra men tycker att det går åt andra hållet i stället får nog skriva till doktorn i Falun å tala om så jobbigt att gå så här blir trött å ganska slut,så nu skall jag gå ut å pinka av hundarna å lägga mig.Kram å God Fortsättning!!

Lena

3 januari 2016 23:04

Ok! Skulle vara kul med Märta ;) vi gick ju en sök kurs hos dom, hon var 100% träffsäker!! attans stolt matte då kan jag lova♥ ;)

Uch för magen då! förstår att det tar på krafterna, fundera inte för länge bara, du kanske ska ha något annat för magen...

Nu har vi kallt!! här är 14.5 -hur kallt har ni nu på kvällen & på morronen måndag? ska visst vara kallt hela veckan, bäst att klä på sej! & inte springa ut i bara nattlinnet som jag brukar ha ha ha :p gjorde det i förrgår morse, då kom Calle gående förbi, vi höll på att skratta på oss båda 2 när jag stod bakom en buska & bad han gå fort förbi ha ha ha :)) hade ingen lust att roa han med en halvnaken jag :)) *skratt*

Natti natti♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards