frallorna

Alla inlägg under december 2015

Av Lena - 9 december 2015 19:55

   


Så kletig vär här i byn, så vi åkte & gick en kyrkrunda ;) dom var så ystra så jag skrattade hela rundan :)) +8 grader, ok, ni slipper täcken! ja Malte gillar täcken, men INTE Märta, men varma 8 grader var det inte :( men deras kroppar höll sej i alla fall varma & i bilen blev dom som vanligt inlindade i filtar.



Har drömt om skorpor i flera dagar nu, så idag höftade jag ihop en glutenfri deg med bla. rostat hasselnötsmjöl, kokade egen apelsinmarmelad & rostade hela hasselnötter m.m rullade längder & gräddade, sedan skars dom i bitar & lät dom torka på låg värme en timme  -attans! dom blev så goda så jag nästan svimmar! :))


Märta & Malte fick vara hemma en stund på förmiddan & vi for in till stan & stökade undan lite Julhandel, ingen kö & inte så mycket fólk att trängas med, kanoners ;)


Nu ska vi dricka lite glögg & kanske ta en nötskorpa till ;)


                   Krm på er! *hjärta* 

Av Lena - 8 december 2015 23:01

 

 

Den här lilla filuren har hälsat på idag som så ofta  med mamma & pappa

förstås  Ätit mat ihop & babblat på, så mysigt sååååååå!  

Sam var omöjlig att få till & le så fort jag hade kameran beredd! men så fort jag la bort den så log han!  rackarunge där  så fin i skjorta! såg genast flera månader äldre ut  

 

En datordel la av, tur man har händiga söner, här lagas grejen   


Disig dag & regn till & från


                           Kram kram  



Av Lena - 7 december 2015 20:32

     


Vid 2 tiden traskade vi ut på en promenad, inte så kallt, men täckena använde vi som reflex, för skymmningen kom fort, & efter en halvtimme började det isa lite i fingrarna som inte satt på sej vantar :(



Goaste Mona & Johan kom föbi på kvällsfika, Hej Johan!! :))  


Kände mej ju så mysko igårkväll & det mysko fortsatte på förmiddan/middan åxå, feber som gick upp & ner, inte mycket men såpass så jag tog beslutet & sjukskrev mej från nattskiftet jag skulle gjort i natt :( Inte vill man smitta vårdtagarna & inte kollegerna, så vid halv tolv efter lite velande ringde jag in mej sjuk, så dom skulle ha tid att hitta någon annan, inte det lättaste ibland, hoppas det ordnade sej!... har inte missat ett enda skift sedan jag började för 1 år & 9 månader sedan, men plötsligt händer det ;)


Igår på eftermiddagen tog jag ett halvt glas rödvin, en flaska vi fått förut, funderar faktiskt på om det var en allergisk reaktion? för det var efter det som det började att hetta i ansiktet & munnen & jag blev rödflammig på bröstet... pratat med 2 som upplev detsamma..

Dricker jag rödvin så köper jag alltid Eko/vegan märkning, detta kom från Spannien & inte Eko... egentligen skulle jag testa lite i morrn igen för att se... men jag vågar nog inte...


Har du kännt nått liknande av rödvin??


Inget på tv som roar mej ikväll, men slöar framför den ändå & kliar M & M som ligger tätt intill & myser *hjärta*


                             Kram kram kram *hjärta*





Av Lena - 6 december 2015 22:05


Blåst & regn, en kura-innedag, bara snabba kissningar, inte ens Malte ville sticka ut näsan ;)



Hälsat på hos min faster & man, fikade & bubblade bort en stund :)) hon hade fått en så häftig Amaryllis! en limegrön "hippie" ;) 


Skatorna i en svärm & några kråkor fick dela på en smörad limpa, dom måste vart hungriga, för dom satt & väntade & började äta innan jag stängt dörren! det har inte hänt ofta, inte lätt att vara fågel *hjärta*


Kollat sista avsnittet av Solsidan, skulle kunna sitta i timmar & se det, så galen & skruvad humor, heeeeeeelt i min smak!! ja gubbens åxå ;) sedan ser jag alltid Spårlöst, det vill jag heller inte missa. På playen idag såg vi 4 avsnitt av Nya arga snickarn, gillar det åxå ;)


Ett kafferep, massa tv & god mat, lek med Märta & Malte, Märta är så full i bus så man skrattar nästan på sej! :)))) & hon äääälskar när jag leker med henne!! gösses vilken tokfia *hjärta* medans Malte har svårt för lek med människor


Känt mej lite varm i kroppen nu på kvällen, mysko? -jag vill INTE bli sjuk! :((


               Kramiz kramiz mina goa läsare *hjärta*


 

Av Lena - 5 december 2015 16:53

 

Varit till hamnen & gått en långpromenad i dis & gråväder, blåst men inte alls kallt! Handlat på Maxi, förnödenheter som inte finns på vår Lanthandel.


Oumphs, vegansk Bea & pommes & ett glas rött gjorde mej lite lättare till mods, har varit så förfärligt irriterad idag, pust...


Bakat & matat   skatorna, bidde 2 stora brödlimpor som jag smörade såklart *hjärta*


Som sagt, det blåser så det knakar i huset, granen som inte frusit fast undrar jag hur länge den sitter där den ska, tur vi har staket runtom ifall den hoppar ur hö hö ;)


För första gången i Idols historia var jag igår kvällst helt helt ko-lugn över allt jippo, jag var såååååå säker på att Martin skulle vinna redan innan programmet började *hjärta* dom andra var inte dåliga, men han hade i alla fall för mej det där "stora extra" *hjärta*

Vilken kille, vilket hjärta, jag blir helt varm *hjärta*


Nu ska vi kolla på lite missade play program, sedan Så mycket bättre ;) 


                                  ---------------------------


Kram mina gulliga som kikar in *hjärta* Önskar att ni får en fin kväll *hjärta*


                                 

Av Lena - 3 december 2015 21:28

 

Vi har haft lite egentid med Sam på förmiddan 

 

Sams mamma tog några kort när han log, medans jag fixade maten, knöck detta från Facebook  han kan le den lilla Juvelen    

Sedan kom hans föräldrar & jag svängde ihop lite Julmats lunch   & Märta fick sitta i brossans knä  


Skön & lugn dag, lite kvälls tv med den bästa ERNST!!!! oj oj oj... Julmyset lyser omkring honom   -äääälskar hans program, & om han inte lagade kött & fisk skulle det vara än bättre  Så söt vovve som åxå fått plats  & att han fick sitta i knät & äta med honom gav plusspoäng från mej! 


Väntar på ovädret som ska komma i natt, kanske som snö först?? sedan regn... skulle varit mysigt att vakna till ett vitt landskap...


                 Kram ni fina som kikar in    

Av Lena - 2 december 2015 23:22

Märta bökade runt i en av bäddarna så hon hamnade bakom gardinen, men ändå full koll ha ha   

   

Skator & kråkor har fått dela på en 5 liters bunke full med godsaker, gårdagens vinerbröd för en ringa peng på konditoriet, lixom långfranskor som jag skivade & smörade   kände att jag inte skulle hinna baka till dom när jag sov efter nattskiftet, gillades!  samma blev det igår & även gubben blev en skata på det "söta" brödet   


Jobbnatten gick galant & vi skrattade så vi fick magkramp  seg start efter sömen, men kvicknade till när det ringde på dörren på eftermiddan, dröm om min förvåning, en härlig vän stod på trappen, vi har inte pratats vid på ca 30 år! "Maria från skogen" hette hon på den tiden, men flyttade till Norrland


Bubblade på för fullt båda 2 i flera timmar, såååååå mysigt!!   fikade   & vi kommer ses mer  


När fåglarna fick sin mat idag, var det minus 5 & ett stort snöfall drog in över oss, fort fort blev det vitt! men nu är det pluss 6 grader & bara blött, det var dock mysigt så länge det varade...  


                            Kram kram  

Av Lena - 1 december 2015 15:23


Igår bara var vi, hade ärenden in till stan, åkte med på samma vända som gubben skulle besikta ena bilen på, rysligt kallt, men besiktningen gick fort & blev UA :) nu går "hunken" ett år till :P = en urgammal Volvo, men den tickar & går ;)



Värmepumpen la av natten till måndags, fy attans va kallt inne, kanske inte egentligen, men för mej, jag frös nästan ihop & brassade på ugnen så mycket det gick hela dan & öppnade ungsluckan när det var på 250 grader, sedan igen med den & samma prosedur, är sååååå glad för min "öppna" spis i köket! mohaaaa ha ha ha ha :))) -en händig man som man har, åkte in till firman & som tur var fanns allt hemma, det var utslitnings grejer, förövrigt så går pannan som den ska & värmen är tillbaks :))


Underbara kompisen Mona kom förbi på kvällen, fikade & åt nötter, tända ljus & så mysigt så! *hjärta* var orolig att hon skulle frysa ihop, men det gick bra ha ha ;)


   


Jobbat inatt & en natt till väntar, vi skrattade oss genom nattens alla resor till & från & pysslade om vårdtagarna däremellan *hjärta* - jobbar med samma kolega inatt åxå, kommer ha skrattkramp i morrn *hjärta*  Sprillans nya  4 hjulsdrivna stora bilar har vi fått, såna där datoriserade som man inte fattar något om! gösses vilket spektakel att lära sej pust ;) Jag körde, van våra "hunkar" här hemma, gamla som gatan ;) dessa var 6 växlade, ingen nycket, låste med en plupp på handtagen, startade med en knapp? & innan vi fattade allt, bilen bestämde själv när vi skulle ha hel & halvljus! Idiot :P men det tog vi ur den ;) läste instruktionsboken & kissade nästan på oss av skratt & 5 motorstopp :P



Malte & jag tog en promenad när jag vaknat, Märta vägrade ;) vid detta träd lät det som ett änglaspel? tittade mej omkring, men det var löven som frysta skallrade av en bris som kom, så vackert *hjärta*



Märta ja, hon bäddar så täckena åker ur & kvar blir inget! ha ha, myser vid elemäntet i värmen *hjärta*


Bara 1 minus, men det kändes som 10 efter en stund


Igår fick Malte lite feber, rinniga ögon, kanske lite flunsa? fick febernersättande, funkade kanon, vi gick ner till min goa vän & hon kollade där bak, där var bra, fick kaffe & goda råd *hjärta*  


Nu ska jag koka potatis, steka grönsaksbiffar & göra en kantarellsås ;)


                        Kram på er 1 December!! *hjärta* 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards