frallorna

Alla inlägg under augusti 2015

Av Lena - 15 augusti 2015 20:04


Så var vi på väg, det blev en helt annan plan än den jag tänkte igår ;) Här äter vi mat vid Västerdalälven i Björbo...



... tog promenader både före & efter maten, sedan åkte vi vidare mot...



... vackra Lima! även här har vi tagit en skön promenad...


 


... såååå varmt! fortfarande 22 grader & en sol som värmer, såååå vacker kväll & vi njuter *hjärta*


 


Fram med kompassen för att ställa in tv:ns läge mot sateliten, lite vin, lite vatten, eko druvor, jordnötsbågar & hundgodis ;) Malte blev helt till sej när han såg godiset, det är mat egentligen, den godaste dom någonsin ätit! hoppas den funkar åxå, vi är precis i bytet för andra gången. 


Jo ja, vi tänkte en helt annan rutt än denna jag kom på i morse, ska plocka blåbär till att börja med istället, i Sälen om det finns kvar på "vår" plats där vi plockat i flera år, det går 10 liter i vår frys, hoppas få den full, sedan åker vi vidare & inte ens det vet vi vart ;) så skönt att bara åka dit näsan pekar :))


Just nu svichar bilar förbi med cycklar på ställ på tak eller bak, det har ju varit Vasalopps cyckling, trodde det skulle vara mega mycket folk här, men vi är ensdamma på en så fin plats.


Sommarkrysset på, Darin sjunger, gillar honom! sedan en kvällspromenad i solnedgången.


                   Kram kram från oss *hjärta*



Av Lena - 14 augusti 2015 18:50


... vi kom inte iväg som (jag) planerat, men spela roll då :)  fikat på vårt vackra *gårdstun* gubben grovjobbar...



... & behöver svalka & kaffe emellanåt *hjärta*


  


Gjorde en glutenfri/djurfri/mejerifri Kantarellpaj som blev *to die for* ;) så god så det blev bara en kvarting kvar tills i morrn he he :))


Strax mitt favvo program, borta eller hemma bäst, serien från England, gillar skarpt när dom åker till varma platser & visar hus, :))


I morrn packar vi i & drar ;)


                           Kram kram *hjärta*




Av Lena - 13 augusti 2015 21:04

   


Bara en hemma dag idag åxå, eller vi har handlat hundmat & 2 bents mat, gubben han jobbar med virke som ska in under tak, ett hästjobb!! oj vad han sliter med tunga plankor & brädor & på kvällen kör jag med en Novafon & masserar hans rygg med tigernbalsam *hjärta*


       


Så har *min* Ernst gjort sitt för denna sommar, ååååååå vad jag älskar hans program, älskar allt han gör, gillar hela konseptet lixom! :))) & denna himmel han målade är bara heeeeeelt fantastisk!!


 


Hejdåååååå! & & kom snart tillbaks, gärna från Italien igen he he ;)



Märta bredvid sin gris ;) 


I morrn kanske vi far en vända?... dit näsan pekar... 


                         Kvällskram *hjärta* 

Av Lena - 12 augusti 2015 19:09


Gubben fortsätter sitt pulande & inlastning av virke under tak



Mina föräldrar kom hit & plockade röda vinbär vid lunch tid, med sej hade mamma en blomkåls soppa hon just kokat till oss :)) så god så jag nästan svimmade, den godaste jag ätit i hela mitt liv... magisk, fantastisk *hjärta* i morr ska jag prova på en efterapning ;) gjort många soppor i mina dagar, många goda, men denna var speciell, kanske dillen som gjorde den :))



Min goa granne, vän & jag åkte iväg till skogen för svamp plockning :)) hittade en hel del! vi hade ett ställe från förra året vi var så nyfikna på, men vi hittade inte tillbaks!! ha ha ha... tänk att man måste komma ihåg att märka ut allting nu för tiden *skratt* ;)


   


Men fler andra satt & väntade på oss som tur var!! :))



Såg många torn av dessa svamp ansamlingar, undra om dom var delikata, goda & ätliga?? ;)



Klöv en stor Melon, blev fest för Malte som äääälskar vattenmelon! Märta var inte intreserad av den idag ;) tog med flera skivor till skogen som jag hade på ett frysblock, till Eva & mej som vi svalkade oss med mellan letandet ;)



En underbart vacker & varm kväll har vi nu, väntar på att gubben ska komma ner & äta Oatly vanilj glass, & blåbär som jag åxå handplockade idag på svamp turen :))


                    Kram mina fina som kikar in *hjärta* 

Av Lena - 11 augusti 2015 20:17

 

 


Vi åkte till skogen mamma & jag efter att den regniga morronen upphörde vid lunch...


 


... regnet kom tillbaks efter en stund i skogen, så efter denna 5 liters hink & en liter till för mej, så gav vi upp, lite jobbigt att rensa blöta blåbär



Satte oss under skuffluckan i regnet & fikade det mamma lagt i, under dessa gudolmliga mandelkakor låg...



... låg 3 glutenfria mackor med tartex pastej ;) -ja jag åt inte upp allt om ni trodde det!! mohaaa ha ha ha ;)




Började rensa på en gång här hemma, gick bra, & efter rensningen fick dom ligga & torka lite ;)



Sonen & flickvännen kom förbi, bjöd på mormors bullar & vaniljglass & nyplockade blåbär & hallon! dom kom från Barnmorskan, det är snart dax för en bebis i familjen, jag ska bli farmor *hjärta* hjärta* hjärta* så stort & spännande *


En ny epok i livet 


Börjat riva tapeter i mellanbyggnadens sovrum, i morrn vill jag plocka svamp med grannen, hjälp, tycker tiden går så fort! vart tar dagarna vägen helt plötsligt? ;)


                 Kram kram till alla som kikar in *hjärta*

Av Lena - 10 augusti 2015 21:36

 

 


Hämtat ägg vid fasters glada hönor *hjärta* blev fika där & en pratstund & några fotade blommor i deras så vackra trädgård

  


Gjort saft av svarta & röda vinbär, tillsatte bara lite socker & pressade i citron, så god & svalkande!! fryste in en del, ska göra mer i morrn, kanske rårörd då.



När solen blev för varm på vår underbara altan så gömde sej Märta bakom säng gardinen ha ha ;)


 


På kvällspromenaden var vi populära värre av myggen!! några längre prupp/kiss/nos & funderings stopp var inte att tänka på, då satt dom överallt på oss :((  


En helt lugn dag, bara varit, inga måsten, läst, ätit gott & myst på altanen *hjärta*


I morrn ska jag & mamma plocka blåbär! kul! :))


                                    Kvällskram *hjärta* 

Av Lena - 9 augusti 2015 21:10

 

Åkte till hamnen & plockade hem det som vi glömde i Gullan, pratade med lite båtfolk & så ville svägerskan plocka lite röda vinbär som jag har massor av.

Efter kollade vi Dt.se om Pokerunn & fikade nyplockade hallon med vaniljglass till kaffet.

Föresten så sprang Malte glatt ut på bryggan! bara jag som tänkte att han fick lite nog av allt vågande  

 

Med vid fikabordet!  

 

Igår kvällst när vi kom hem från hamnen, var det en magisk dimma som dansade där borta...

 

Du har fattats mej varje minut i 3 år min älskade älskade kärlek  


En sorg ingen ser...


Kram min fina Kämparnas Konung Petrus  mitt älskade 4 fotade barn  


                         I mitt hjärta för alltid  



Av Lena - 9 augusti 2015 14:17

 

Så var det Poker Runns dax! vi stannade kvar i hamnen en stund för att se båtarna på nära håll, här är det miljonären Leif Ivans spexande ekipage!!  

 

Mycket fin båt, min kusin dotter kallade dom vitklädda för flera Ipren män   denna dånade absolut mest!  

 

Otroligt vacker!!

 

Men denna svarta var bara skönast!.... & precis när den kom in så kom...

   

... denna Jas Gripen in över hamnen på låg höjd & gjorde an fantastisk uppvisning för oss!!!! owaw owaw owaw gånger tusen!!! undra vem som fått till detta mån tro... den drog sedan vidare till Dala Järnas Flygfest.

 

Lämnade den dånande hamnen när alla var klara & begav oss ut på sjön för att vara redo & se dom på andra ställen.

 

Det var flytvästarna på för Märta & Malte  kan jag lova!! vi for som en tvålkopp i vågorna som var hysteriska  

   

Mötte upp dom på det stora vattnet

   

För att ta oss in i Vikasjön, där vi lyckades komma iland så att gubben kunde pinka & pruppa vovvarna  

   

   

Det var mycket spexande av 2 Jet drivna små båtar med kompressor på, dom dånade & gjorde ALLT för att skvätta ner dom som stod på bron! till allas jubel såklart, lyckades inte alldelens, men skitfränt!  

 

Tyvärr finns det 1 människa helt utan hjärnceller... som denna pappa som ankrade upp denna lilla båt precis bredvid farleden & satte på sej en flytväst & sonen på ca 4-5 år tog han av flytvästen & satte på honom 2 arm puffar, han grät stundtals, försökte ta sej upp, dom kom ifrån varandra när en jätteväg sköljde över dom, jag kollade klockan & tänkte, när dom stora 60 stycken båtarna kommer, då kommer dom drunkna... pojken ville upp i båten, pappan bara skrattade & sa nej nej vi ska bada länge... då var mitt mått rågat & jag ringde 112, blev kopplad till Polisen, hade sett deras båt åka in i sjön tidigare, nu kom den på högsta fart tillbaks... pappan bara skrattade & frågade om inte detta var en allmän sjö att bada i? dom bad honom kliva i båten & sa att i farleden ska man inte ligga när båtarna kommer... totalt tomm i huvudet, riktigt skrämmande...

       

Båtarna kom! i en hastighet som hette duga!!!   

 

Så kom dom tillbaks & en knapp på kameran hade ställt sej fel & alla korten blev så gott som svarta!! så synd, för jag hade många fina bilder, trodde jag  på när ALLA båtars hela besättningar vinkade glatt till alla oss!! & den ALLA i alla fall på bron väntade mest på var Leif Ivan, för han är den enda som kan ducha hela bron!!  både på hit & dit vägen fick dom sej en avspolning ha ha ha & just detta kort lyckades jag ljusa upp  

   

Vi tuffade sedan vidare i en sjö som var lika hit & dit & man fick spänna musklerna för att sitta stilla... hittade till slut en ö som vi ankrade upp på, klockan var då i halv sju tiden & det hade lugnat ner sej.

Ön var brant & svår att koma i land på

   

Men vi tände både medhavd grill & en eld, grillade, pratade om dagen & hade så mysigt, inte kallt alls & ingen mygg.

 

Märta tvättade grillen &...

 

... Malte gick på lite strövtåg.

 

 

 

Men till slut var det hemfärd i solnedgången som var så vacker

 

 

 

 

Inlindade i mjuka filten låg dom efter varandra & somnade gott & inte en våg kom på hela vägen hem  


Idag vaknade både gubben & jag upp med av att vi var stela som 2 hundraåringar, det tar på kroppen tydligen att sitta i en snipa som far som bara dom gör i vågorna, undra hur Malte känner sej? inget vi ser, Märta hon bara ligger som en pösmunk & inte spänner sej, så hon tror jag inte har några känningar   


Glömde en del saker kvar i Gullan, så vi ska dit nu & plocka ur, få se om Malte är lika "på" ut på bryggan idag?? han gillade nämligen inte så värst när det vågade som allra mest  


                              -------------------------------


                              Idag är det 3 år sedan....


                             --------------------------------


                   Kram alla fina som kikar in  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards