frallorna

Alla inlägg under mars 2015

Av Lena - 2 mars 2015 22:51

 

Visst är hon söt min *Trysil gumma* som sonen tyckte jag skulle ha, & som stod där i en lappkåta & bara rooopade på mej  hon står & tittar ut genom fönstret & undrar vart alla fjäll tog vägen...

 

Märta har tagit det piano i puff hörnan  

 

 

... medans Malte & jag tog en bya promenad, Märta är så känslig om sina tassar & blir halt bara hon ser grus, Malte är åxå känslig & röd men visar det inte...

 

... badar deras tassar var dag nu, blev ett uppehåll när jag var sjuk, men nu är vi igång igen, trist att bara stå & vänta medans medlet värkar, så det har vi rådit bot på & dom får sin mat under tiden, handmatar dom & gör väntan god & spännande  

 

En liten till promenad, då valde vi den enda lilla asfalts stump som leder ut från byn...

 

... & solen den har glittrat till & från under eftermiddan, på förmiddan var det regn.


Pratat med en kompis, som åxå varit sjuk & hennes kolleger åxå & alla blev så trötta & sluta efter influensan, precis som jag är nu, den minsta ansträngning så måste jag vila länge efter, en byapromenad & svetten rann & jag bara ramlade ihop på golvsängen -vad är det med mej tänker jag, kändes skönt att få höra henne berätta om just tröttheten  & så denna infernaliska hosta...


Gubben nyss hemkommen & nu ska vi bädda ner oss.


                             Kram på er  


Av Lena - 1 mars 2015 18:17

 

Inte många knop har blivit gjorda här den sista veckan, mest har den bestått i vila, till Märtas belåtenhet  Malte har lite mer kli i benen, så han har fått småvändor till postlådan & så av *pappa*


På lördag förmiddag för en vecka sedan slog febern till, med råge  precis då jag planerat in uppdraget: -Rädda kanin!


Vår fina härliga ungdomsvän lade ut en sorglig berättelse på Facebook om en kanin hans fru tagit hand om från svält döden, han fick varken mat eller vatten i buren som läckte in & höll på att rasa samman i området dom bor på.

Men efterssom dom bor på andra vånignen & kaninburen stod i andra ändan av kvarteret, så kändes situationen ohållbar till slut, hon gav honom all kärlek, köpte en ny bur, men likväl var han ensam...


När jag läste berättelsen så for det genom huvudet att min arbets kompis hade ett kanin par & en ensam kanin Sara som längtade efter kärleken  kaniner som får leva i nästan full frihet, med stora underbara hagar.


-Jodå! hon kunde tänka sej kaninen om han var kastrerad.


  Vi hade bestämt söndagen för avhämtning av honom, full i Ipren & feber åkte vi iväg, dom höll på att greja med honom när vi rullade in i området med släpvagnen, här underbara Troy   som lastar in honom i transportburen, det var tungt för henne, även om han skulle få det så bra    

 

Deras goa vovvar sprang runt våra ben, det är en annan sorglig historia, denna flickan Messie & hennes bror tog dom omhand om från en knark kvart som valpar...

 

... här Chans som är född blind & haft sin syster Messies svans som blindstav hela livet, eller nu är han trygg & springer på utan hennes svans i munnen  


Nåväl, inpackad kanin & hem till oss för en mellan landning, för att bära ur den stora kaninburen på gården...

 

... & lasta i Herr kanin, så ljuvligt söt, & han hade leksaker med sej åxå  sedan däckade jag helt.

 

Så i tisdags var det dax för kastration som jag & gubben stod för, men då var jag fortfarande så däckad så gubben förbarmade sej över honom & följde med till Farbror Docktor  

Yr i kupan & trött kom han hem igen, men nu skulle han vara innomhus i 2 dagar, då en kastrerad kanin inte kan bilda värme alldelens efter en op.

 

Så det blev till att trottsa min feber några minuter & fixa till en plats i garaget i värmen, där trivdes han som fisken i vattnet & gubben fick en ny kompis!  

 

 

Igår var första dagen jag tog mej ut ur huset & oj så det smältit fort... kallt var det & inte alls så skönt som det ser ut på bilderna, en liiiten vända fick allt räcka.

 

Sedan bar det av till Sara (i hagen) när gubben kom från jobbet, vilken hage va  i sommar kommer hagarna utökas & runtom dom kommer hästar att gå...

   ... det var ett stort pyssel att få buren på plats i kanin huset, men det gick till slut tackvare våra starka gubbar  

 

Sara fick hälsa på honom utifrån, men stackars Herr kanin har nog aldrig sett en artfränd på sina 2 år, nu ska dom bekanta sej med varandra med nät emellan i hagar på golvet i kaninhuset...

 

Söta Sara  

  Söta Sara & min underbara arbets kamrat  

 

På gården dit han flyttar finns 2 gamla pojkar, detta är Teddy 13 år, så söt så jag vet inte vad  

  Ja ni... vilken resa det blev, men nu har Herr kanin en slutgiltig kärleksfull "vuxen" familj som tar hand om honom & så en Sara förstås  & jämte dom en till kaninfru med man, vilket liv!!!  


Som våra vänner Troy & Henrik sade, denna kanin ska inte ha barn som har huvudansvaret om honom, utan endast vuxna, & tänk om alla kunde tänka så, för så enkelt det är att skaffa djur åt barn som sedan tröttnar...


Jag hoppas han förstår vilken Tur lott han helt plötsligt drog  hur hans liv vände & blev till Paradiset  hur 3 vuxna familjer hjälpt honom till detta liv som nu är  


I mitt hjärta är det bara värme nu & det jublar!!   


                                 -----------------------------------


Febern försvann helt först igår, men nu hostar jag, så något jobb står inte på agendan ännu.


Snöat enormt & blåst idag, på kvällen nu blev det till regn, kollat direktsänd hästhoppning från golvsängen & 5 milen


Sonen & tjejen kom förbi på kvällen, hade varit i Trysil vid hennes släkt, han hade köpt en helt galet söt "Troll gubbe" till mamma  som visst bara roooopade mitt namn sa han!!   jag visar honom i morrn  


                       Kram mina fina som kikar in  


Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards