frallorna

Alla inlägg under februari 2015

Av Lena - 5 februari 2015 17:17

 

Suddig bild på familjen A!  är inte överens med objektivet som fått sej en

smäll  

 

Elsa fick en stoooor chokladboll  & en peng  GRATTIS GRATTIS!!!  

 

Vi hade med oss pizza & efterså fikade vi en massa gott 

 

 

Kollade in Hugos söta Totte!!   

  Så åkte vi vidare & stannade till på Bion i stan & köpte ett precentkort till gulliga Eva med man, tyckte dom skulle få se Trevligt folk!!  

 

Blev lite snopen när himlen var helt grå när vi vaknade, men det lättade, så vid halv ett åkte vi till åkervägen & myste...

 

... minus 8 på morron, men bara 4 minus när vi åkte, fast vinden gjorde att det känndes lite kallt i alla fall, det blåste över åkrarna...

 

... vilket Märta & Malte struntade helt i...

 

 

... även om det bara är en rak väg finns många nya dofter...

 

 


 

... djuren gör sina spår över åkrarna...   

 

... gick en koppel vända i den byn, kollade in "våra" åkrar i bakgrunden, få se när vi besöker dom, om det finns skoterspår att gå på ner dit...

 

... tänk så idyllisk vår gamla fina byskola är, ettan till 6:an, på rasterna åker dom skidor på åkern, fina spår!

  Bakade en sockerkaka i långpannan till skatorna, nötter & sorosfrön, ser lite ut på bilden, men det är mycket  -gillades!  

 

Vackra gammla grannkatten Tusse är hemtam här nu & kommer först när jag öppnar dörren, mat mat mat tack! & såklart får han det, han vet i alla fall vart han hör hemma & har en fin familj, men maten borta är ju som bekant godare  

 Våra Aika som ville ut innan vi åkte ville dock in i värmen & äta!

 

Märta hittade solen när vi kom hem, den lyser faktiskt nästan ner på golvet, så puffen flyttades runt.


I morrn är det möte för alla SSAB varslade med facket, eller nej en avdelning i taget, men för mina är det i morrn, få se vad som sägs, det är orolig stämning på jobbet, många spekulationer, uppgivenhet & sorg...


Nu ska vi kolla tv & kylan är tillbaks, men det ska visst bli mildare & mer sol i morrn, vi hoppas på det.


                               Kram på er  


Av Lena - 4 februari 2015 14:20

 

Ha ha ha -väntar  ni på sockerkaka?  -då förslår den inte långt  

Fast det är faktiskt så, att Kajor är rädda endra, dom äter sällan från maten jag lägger ut, undra varför?...

 

... tog en promenad i minus 8 genom byn...

 

... denna vackra gård ägde min gubbes farfar en gång i tiden, men sålde den & köpte granngården som var mycket större, den vi äger idag...

 

 

... men Märta! -vad ska du dit & göra?  


Igår kvällst var Malte onådin i rumpan, så jag försökte klämma "säckarna", men... hur svårt kan det vara? -jätte knepigt faktiskt! men Malte låg & njöt när jag höll på på golvsängen & han somande tillockmed  höll säkert på en halvtimme, & till slut tror jag jag lyckades  & han sov gott hela natten  ringde min granne (veterinär) på förmiddan & frågade om hon ville ha "kanal-kaffe"  kallar säckarna så iställe för "anal"  & det ville hon! -hon kollade & kunde konstatera att jag hade lyckats igår kvällst!  


Idag ska vi kalasa för syster dottern   vars kalas vi tidigare missade pga. jobb. vi ska bjuda på pizza & fika  


                                  Kram kram  



Av Lena - 3 februari 2015 21:45

 

Så var hon klar, fick vila på min täckjacka & sitt täcke i väntrummet tills hon kvicknade till, allt gick så fort så jag hann knappt ens blinka! så skönt.

 

Av med sköna rosa filten som Gunilla (Gunillakliniken) kom & lade på henne  & traskade ut & hem.


Dom hade fått in fler akutfall, så vi blev en halvtimme försenade, vilket såklart inte gjorde något, bara underbart att dom sjuka fick hjälp  fler akuta väntades in & omstuvning i dagschemat .

     

Märta -som skulle vara trött hela dagen enligt veterinären- var åxå det, myste ner sej på mjuk pläden, men när...

 

...maten kom fram så blev hon pigg! eller pigg & pigg, blev en sittande ätning

 

 

Malte "posar" vid snöhögen, det är svårt att få undan snön nu även för plogtraktorn, & högarna är gigantiska... precis sådana man önskade som barn att få bygga grottor i  

 

Så vackert

 

Steset på andra gården ser vi snart inte!


I morse på Lokalnyheterna så visade dom hur dom nu fick frakta bort snö från Lugnet i Falun inför WM, då upploppet nu låg "högre" än publiken!!  & tänk så dom var oroliga i början av året, sparade snö, skulle få låna från Vasaloppet för att sedan frakta tillbaks  & så fick dom så det räcker & blir över till slut ändå  


Minus 9 & lätt snöfall just nu, snöat hela dagen, emellanåt flingor stora som dasslock.


Sovit oroligt, blir så slut när jag blir orolig, men nu känns det bra.


Ska bädda ner oss strax, bara låta Malte slå en sista kvällsdrill, Märta var nyss ut på gården & skrämde bort alla troll  

 

Hmm... ja lätta kanske flingorna är   men så många & stora! såg jag just nu kl 22.23 på kissvändan...


                                 Kram på er  



Av Lena - 2 februari 2015 17:17

 

Snön vräker ner, finns inget slut på den tror jag...

  ... gubben skottar & kör snöslungan...

 

 

Jag ser flera snömonster som klamrara sej fast på grenarna!  

  Malte & jag gick genom byn, vet inte om jag gör om det, fötterna slinter under en då snön släpper & det är is under, bara rena turen att jag inte ramlade, & man sväljer nästan tungan när man rycker till & fötterna försvinner  

 

Ja ni... vilket besked SSAB lämnade idag här i Borlänge...


Satt här vid datorn, gubben i garaget, när det gick ut ett medelande om att gubbens, sönernas & flickvännens jobb ska läggas ner... flög upp från stolen, sprang ut till gubben, vi krockade i tvättstugan.... stog bara & såg på varandra...


Ja så är det... platsen dom jobbar på läggs ner, med början i oktober... & vi berörs ju gånger 4:a...


210 personer berörs samanlagt... förflyttningar? få gå?... tankarna är många & ingen vet något...


En jobbarkompis till gubben var just här då det sas på radion, en annan hade just åkt, ingen visste något om detta...


Sönerna & flickvän som är fackligt ansvariga & personalansvariga hade fått sms om att omedelbart bege sej till SSAB, där var massor av folk & chefer, inget fattade varför man var där? tills den "högsta" släppte bomben...


Ja så kan det gå, från den ena dagen till den andra...


Flickvännen är en klippa, hon sa som så, att nu står säkert en annan dörr på glänt dax att öppna! nya möjligheter & nya utmaningar  -så sant, det är så man måste tro & hoppas! men det var verkligen en chock... en riktig chock...  


Omtumlande... omtumlande... & tungt...


                                           --------------------------


I morrn ska Märta ta bort en utväxt i ett nosveck, den ska brännas bort & hon blir lokalbedövad, jag är orolig...


                                   Kram kram  



Av Lena - 1 februari 2015 22:30

 

Vilket snöande hela dagen!! vägarna i byn blir bara mindre & mindre...

  ... & traktorplogaren får bara svårare & svårare att få undan snön & högarna bara växer...

 

  Malte & jag tog oss en förlängd byapromenad i snövädret, vi var lagomt isfrusna när vi kom in igen.

    Åkte in till stan för att köpa lite saker till köket, & där i korsningen en bit från oss hade en husbil fått stopp! hujeda mej för att vara ute & köra husbil i detta väder  

 

Dessa paserade riksvägen, inväntade varandra & visade verkligen omtanke till varandra  & var med all säkerhet glad åt all snö som kom!  

 

Åkte förbi till grannbyn & köpte en till stoooooor hundpläd!! makalöst mjuka, Märta & Malte älskar dessa! den förra klippte jag itu & lade halva i bilen & en del inne som dom ska vara på båda 2!  nu har vi fler inne  & så i stan var vi in på Jysk & köpte en billig madrass till soffan & ett extrapris påslakan för 75 kr som jag ska häfta fast madrassen med, kommer bli super  fanns inte så många färger att välja på, & jag ska ju ändå ha ett täcke på sedan, bara jag hittar något.

  Köpte åxå stols & soff tussar/förhöjningar, & så blir det till att klä stolarna ytterligare, då slipper vi kapa benen på bordet, som jag känner nu i alla fall. Fixat en stol  märkbart högre!  men snacka om att det blir styltor!!  

 

Sytt en paradhanduk av ett gammalt lakan jag köpte, blev så bra så, lite trångt där emellan fönstre, men ville ha hyllan där ändå.


Snön vräker ner fortfarande!! pust...  ... & 8 minus...


                                    Kram på er  


Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards