frallorna

Alla inlägg under september 2014

Av Lena - 11 september 2014 20:43

 

Lugn dag idag åxå, hade ärende i stan när gubben vaknade, sedan fick han släppa av oss en bit hemmifrån så vi fick dagens promenad i sol & på asfalt, då alla 8 tassarna är så röda mellan tårna över & under emellan, inte själva trampdynorna & byvägens stenar är vassa  vi smörjer & smörjer & hoppas på bättring  


I morrn lingonplockning i lingonskogen, om vädret är på vår sida, min & grannens  


Nu strax Hela Sverige bakar  


                                  Kram på er  

Av Lena - 10 september 2014 22:03

 

Igår kväll när jag precis postat inlägg här på bloggen, så fick jag en akut förfrågan om att jobba natten, tackade såklart ja!  

Sovit knappt 2 timmar när jag kom hem i morse, dimmig i huvudet, men vi tog en promenad i Romme i alla fall, attans varmt var det åxå  


Inga knop gjorda, kollat kvällens tv avsnitt & nu ropar John B på mej  men först en sista Malte drill, Märtas är redan gjord  


                        Kram & sov så gott  

Av Lena - 9 september 2014 18:50

 

Gubben åkte till jobbet & jag tog Malte med mej till den vackra & fina skogen, mjuk & inga omkullvälta träd, en skog som Malte kan få vara i....

 

... men snacka om förvåning... nu bara ett kalhygge  men så ledsen jag blev, fy fy fy så eländigt... detta var "vår skog" så otroligt vacker, full med svamp & mjukaste mossa, har trampat här i så många år, men nu bara ett minne blott... precis hela det huggna var "vårt" suck suck...

 

Nåja, jag vet ju att när träden nått sin tid så ska dom ner, men ändå...

 

Vi travade vidare en bit på vägen för att vika av, dit där det åxå alltid finns Trattar, men där fanns INGEN! inte vår svamptur idag, men Malte var glad  

 

Det enda som följde med hem var 2 hjortflugor hitills som jag fått tag i i håret, & jag känner att det finns fler, pillar till så där obehagligt, men det gänget håller sej kvar  

 

Märta var hemma & sov, -veterinären ringde, sköldkörtelvärdet var inom referensvärdet, men ändå inte som jag vet att Märta ska ha för att vara pigg! så nu ökar jag på Leventan aningen.


Kokat en omgång äppelmos åt grannen, & skulle koka mer till oss åxå men det hanns inte, får bli i morrn.


Nu samma som igår, Halv åtta & Idol!


                                     Kram på er  

Av Lena - 8 september 2014 18:47

 

Skön liten åkervända & Malte var uppvärmd av en promenad innan han fick detta fnatt  Märta går kopplad & är så nöjd med det.

 

Igår tog vi hem Karin, hon kom i sent & endast en kort tur tog vi i henne, sommaren blev inte som vi tänkt oss, då Märta fick sitt nackdiskbråck, men idag mår hon bra fast får ta det lungt fortfarande.

Men det är just det, hon är så pigg nu & vill leka med Malte & oss, vill fara runt som ett yrväder här hemma, men allt detta får hon ju inte, inte Malte heller, men han lyssnar ju när vi säger till, & att få ögonkontakt med henne i dessa situationer är svårt, så då är den enda lösningen att ha godis tillgänglig, för endast det kan få henne att fokusera & stannar av  ibland är det lite trixigt att hon är döv.

     

 

       

   

     

Båtlivet är helt underbart & än underbarare med vår, min bror & kusins

familjer  lata dagar, bad & god mat  men jag tar inget förgivet numer, kan bara hoppas att nästa sommar blir fin & att alla får vara friska  men först en höst, vinter & vår!  & -Carpe Diem  


Nu strax Halv åtta & sedan Idol, regn, dörren öppen & det smattrar så skönt på altantaket, mysigt  -jo! klämt analsäckar har åxå blivit gjort, päckel sa Malte, kollade Märtas åxå, tur grannen & vän är veterinär   


                                       Kram på er  

Av Lena - 7 september 2014 21:14

 

Vaknade till flera gånger under dom 3,5 timmes sömn efter att jag kom hem, sov inte så bra efter nattskiftet med andra ord  


Nåja, det gör ju inte så mycket när jag inte skulle ut i natt igen  


Åkte till Romme en vända när jag vaknade så M & M fick lufta vingarna  sedan var eftermiddagen min  VM finalens direktsändning med Sverige på plats, hade inte den största tron för "vår" del & det blev åxå en fjärde plats.


Gjort ljvlig mat, alldelens för god  inte bra för den figur som iof. inte finns  


Nu ska jag sjunka ihop med gubben & vovvar på golvsängen & bara somna när jag inte orkar hålla ögonen uppe längre...


                              Kram & godnatt  

Av Lena - 6 september 2014 13:39

  På tisdagen var vi ute & letade efter blåbär, kammade noll, men hästhoppningen "live" kunde jag se under turen på datorn via Svt play! teknikens under är ibland fantastisk  

 

 

På kvällen kom ena sonen med sambo hem en snabbis, till maltes förtjusning, han älskar sin storebror så man blir helt varm i hjärtat, dom har något visst ihop  

 

Så på onsdag morron bar det av mot Roslagen, en precent som min pappa (styvfar egentligen) fick på sin födelsedag i våras, en valfri tur med husbilen & mat å så  

Här har vi stannat för lunch vid Forsmarks bruk, hundrana fick massa promenader & vädret var kanon

 

Nästa anhalt var Herrängs Marina & hamn, där vi dukade upp ett fika bord & ringde efter hans syster med man som bara bor några hundra meter därifrån & bjöd dom på kaffe, dom visste inget & blev sååå paffa & glada förstås  

 

Blev över 2 timmars prat & skratt & promenader i hamnen, så härligt

 

Fasters man är en berättare av stora mått, man blir helt farsinerad av allt han kan berätta från förr, om livet, tokerier & sånt som hänt där runt Herräng.

 

Syskon!  

 

Men det mest spektakulära för dagen var väl att båtarna åker genom skogen tillockmed!  

 

Plockade ihop efter & följde med dom hem för att jag ville plocka...

   

Hasselnötter!! alltså dessa färska är bara så underbart goda & det finns hur mycket som helst, men lite knicksigt att få...

 

... ner dom, men vi hjälptes åt, en drog ner kvistarna & några plockade  

 

Ekar finns det åxå i parti & minut, & drog upp plantor av båda sorterna som jag ska plantera när någonstans på gården, tänk att ha ett eget Hassel snår  

 

Så kuskade vi vidare på kvällningen & stannade till i Öregrund, himlen var bedövande vacker där vi stannade till vid havet för att...

 

... äta korv & smörgåsar. Blev en fantastiskt kul & fin dag.

 

Torsdagen gjorde vi ingenting, mer än att Märta hade tid vid Vettris för Sköldkörtels prov & så fick dom titta i hennes öron & göra rent dom helt.


Blev glatt överaskad, då 2 av dom jag gillat på Falu Djursjukhus nu jobbade där, bla. djurskötaren som fanns för oss när Malte & jag låg inne när han fick sitt diskbråck  Fick åxå en tid samma dag på eftermiddan, då Malte  nu fått furunkolos bölder på 2 "tår" & är så röd under mellan, tass salva fick vi & öronen såg fina ut. Handlade även öron rengöring, champo & mat, nu blir jag Vettris trogen, för priset var åxå mycket bättre  

 

Igår gick vi en promenad på mjukt gräs i Romme...

 

... & idag på förmiddan tycker Malte att det är bra löjligt att få lov att ha tossor på, desutom rosa!  har en driva tossor i tvättmaskinen, men man tager vad man haver däremellan  

 

Vädret är kanon...

 

... & mina Åkerö växer & frodas  

 

Plockat blandade äpplen, Sävstaholm i botten, Transparant blanch & så lite röda små så moset blir fint rosa!


Hästhoppning mellan moskoket, direktsänd hoppning ända tills kl 18, sedan ska jag jobba natt, glömde av mej & tog natten, det är ju Salut ikväll, det vackra fyrverkeri tjohejjet vid älven som vi alltid är på, men ja ja, jobbet är ju åxå kul & gubben jobbar förmiddag & är nog trött ikväll, så han får somna tidigt & jag jobba denna gång  

På eftermiddan idag är åxå Dodge Sigel, han från Jills veranda i grannstan Falun & gör en entimmes spelning på en gratis festival, men den är snart & gubben är inte hemma från jobbet ännu, så det blir att få vara nöjd med att höra honom på radio  som vanligt, men det hade varit kul att vara där.


Nu ska mosas & hoppa!


                              Kram på er  



Av Lena - 5 september 2014 20:32

 


Bilden är någon vecka.


Har inte blivit av att sitta inne i rummet vid den stationära datorn där jag kan blogga enkelt & i den datorn lägger jag åxå in alla bilder, därför har det blivit en paus ;)


Men i morrn kommer jag igen, jobbat natt natten som var & blev väckt 1,5 timme efter att jag somnat när jag kom hem, men i morrn är jag piggelin igen hoppas jag & lägger upp bilder på vad som hänt! :))


                            Kvällskram på er *hjärta*



Av Lena - 2 september 2014 22:09

 

Bild från i våras


Idag har vi varit ute & åkt husbil, åkte till en skog långt bort, men där fanns "bara" kantareller, attans åxå, för jag ville verkligen ha blåbär :((

Nåja, hoppas dom finns i någon annan skog istället ;)


I morrn ska vi åka till Roslagens famn <3 med husbilen & med mina föräldrar & hälsa på släkten! :))


Har varit en lång dag, nu ska vi kojsa så vi orkar upp i ottan ;)


                                    Kram kram <3

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards