frallorna

Alla inlägg under augusti 2014

Av Lena - 14 augusti 2014 23:07

 

Faster i blåbärs-riset


Jag åker till skogen sa jag till gubben på förmiddagen, ville ha både blåbär & kantareller, hade ju sparat på tillväxt  

- & vem står på skogsvägens början om inte min faster med man! stannade & vi skrattade, blåbärsplockare hela bunten  dom hängde på mej till mitt ställe, jag blev nöjd, men dom har stora fodringar på dom blå  vi åkte åt olika håll sedan, jag för att leta mera svamp & dom för mera blåbär

   

Oj oj oj! vad med gulingar jag hittade, gick en lång väg för att nå dessa, & belönad blev jag  -delade med mej till en underbar äldre granne som inte längre kommer ut i skogen, hon blev så glad så jag vet inte vad  

 

Rensade blåbär hemma & inne då regnet började vräka ner, stora & fina endra!

 

Ringde faster med man på eftermiddagen, hämtade dom & bjöd på -kantarell-Västerbottenostspaj- med bröd, sallad, skinka & vin till!  -en ack så mysig *glutenfri* middag! då både faster & jag är sådana  


Sonen med flickvän har åxå varit här på kvällen, hjälpt mor med telefonen, fixade Vifi, nått jag hört talasom men inte vet vad det är, IQ befriad som alltid  


Någon sömnad hans inte med idag, men det kommer förhoppningsvis en morgondag.


                           Kram mitt i natten  

Av Lena - 14 augusti 2014 00:05

 

 

Ja ni... en gång i tiden kallade vi oss för Mulle Troll  men det var innan jag upptäckt hur sjuk denna underbara ras var, att inte klara av att hoppa i skogen, att vara ett äkta Mulletroll... tyvärr, men så ser jag på denna ras...


Men idag fanns Mulleskogen på en stig, vi gick den vackra stigen fram...

   

... & Märta som ska in överallt fick gå in i kojan!  

 

... hur kul som helst ju! /Märta  

 

Slappning med finaste husse  

 

... lite Ostkaka med egenkokad & plockad hjortronsylt!  

 

Åkte hemöver, stannade på en rastplats, tänkte åka till Grythyttan...

  

... när gubben upptäckte ett läkage bakom hjulet...

 

... ut med sängkläderna & under sängen för att kolla, & där hittades felet, mekaniker som han är, ett övertryck i en ventil så glykol rann ut  ...

 

... så vi bestämde oss för att åka hemåt, här när vi åt satte vi under en bytta, så inte giftet rann ut, & Malte hade bästa läget på en kompis i husbilen brevid!  


Ja så nu är vi hemma, lika skönt var gång man kommer hem  även om vi älskar lika mycket att vara ute på rullande äventyr  



När vi stannade där vid glykol läckan, stannade en man bakom oss & kom ut -fina frallor ni har!!  -min dotter har åxå en lite fralle-flicka på 4 år, men hon har tyvärr just fått nackdiskbråck för andra gången på ett halvår...

... sånt jag inte vill höra... vill ha tron att vi ska lyckas slippa detta helvete en gång till... på båda...

...-Vi pratade länge......

-den som inte upplevt ett diskbråck på sin älskling vet inte vad jag/vi pratar om... att se helvetet i vitögat, se sitt älskade hjärta ha så helvetiskt ont... maktlösheten innan hjälpen... -medecin eller döden-...


                                 -----------------------------


I morrn ska jag fortsätta "pimpa" altanen, sy tyget vid gaveln på sängen & så  måste ruska tag i mej själv, se dagen an & leva vidare, våga tro på livet...


Jag faller ofta... så är det... men klättrar upp igen & igen... tack vare min underbara trygga & så oändligt älskade & underbara man  -jag vore ingen utan dej  


                                    Kram på er  


 

Av Lena - 12 augusti 2014 21:10

   


Vi stannade kvar här där vi åt, tog det lungt en stund.

Malte tyckte besöket var jobbigt, han var stressad & dregglade efteråt & somnade så djupt över 2 timmar, blodprovet som togs var svårt att ta, samma som hemma sist, han är lika svårtsucken som jag :(


Åskan drog bort & det belv en ljum kväll så vi tog en skön kvällspromenad & nu är han sej själv igen <3


Nu ska vi kojsa ihop där bak, kolla tv & slappna av tills John Blund kommer <3


                                   Kvällskram <3

Av Lena - 12 augusti 2014 17:47

 


Samma underbara bemötande som alltid <3 Ida hette hon & gillades av Malte <3


Malte kommer gå över på allergifoder då hon misstänker allergi, det har även vi misstänkt... han får åxå en medecin för magen, & öronen var inte heller helt ok, så dom ska åxå behandlas, provsvar på blodprov får jag om någon dag, sedan telefonkontakt om 2-3 veckor, därefter får vi se hur utredningen ska fortskrida.

Något jag funderat på men inte fått något svar på var, att analsäckarna kan det bli problem med om hunden har allergi! inte alls ovanligt, fick så många svar & fick åxå veta annat som kan orsaka Maltes difusa problem, som just dessa komprimerade hundar kan drabbas av i magen.

Så som i vanlig ordning här på Ulltuna, blir man lika fantastiskt bemött & dom har ALLTID när jag varit här tagit sej ALL tid i världen, detta besök tog över 1 timme.


Detta är Ulltunas sjätte veterinär vi träffat & alla har varit helt fantastiska, visat empati, förståelse, aldrig stressat, & verkligen brytt sej i oss alla <3

-så ja, dom är änglar på det stället <3


Medeciner utagna på Apoteket här i Uppsala, handlat lite go-mat på Coop & nu sitter vi en bit utanför stan & har just ätit till åskans dunder, mysigt ;)


Åker strax vidare, vart vet jag dock inte ;)


                          Kram på er som kikar in! <3


Av Lena - 12 augusti 2014 11:24

 


Vaknade till en blå himmel & värme. Frukost & en promenad innan ett besök för Malte, hoppas vi har samma tur som alltid, att träffa en *ängel*


                                Kram & fin dag!


Av Lena - 11 augusti 2014 14:28

 

-Var är Malte funderade jag när jag satt i köket, jo här! fast då under det röda täcket, han myste  


Pysslat & pimpat, blir finare & finare  


Nu ska vi ta Rull-huset, för i morrn har Malte tid på Ulltuna för en genomgång.


Regn & regn, fantastiskt för dom som är berörda av elden, men ändå är det visst svårt, då dom måste gräva brandgator runt hela elden...


                       Kram så syns vi senare!  

Av Lena - 10 augusti 2014 22:27

 

Igår åkte vi till Torsång & tog en glass, vi 4:a delade lika på 2 bägare!  ...

 

... sedan till hamnen för att tvätta av Karin sotet som kom från Sala röken fär någon dag sedan, det var det jag hade ork till... Poker Runn fick vara...

 

... eller vi kollade till min kusin åxå som hade maskin haveri i båten  

  Idag uträttade vi en del ärenden i stan, hem & fixade, underbara syrran med man kom förbi en 5 minutare, & sedan iväg till hamnen för att kolla Karin igen, köpte med en räkmacka till gubben & vovvarna, själv tog jag en gurkskiva  

 

En liten hamn promenad.


Igårkvällst när gubben fixat klart snickeriet & jag höll på att måla himlasängen i garaget, så kom en granne förbi på kvällskissen med sin hund -vill du ha en öl frågade jag? han tackade ja  efter 2 minuter kom närmaste grannen, samma fråga där & han tackade åxå ja, strax efter kom hans fru som fick ett glas vin, blev garage prat & skratt i flera timmar medans jag målade & målade, prat & skratt, underbart  

 

Sängen -min dröm- tog fart på riktigt nu på kvällen, den har ändrat karaktär med tiden, men resultatet blev så fantastiskt...

 

... så här ser det ut nu  men där på långsidan av väggen, har jag en fantastisk fotoram, där en förstoring av vovvarna ska sitta  & i morrn ska ett tyg upp vid gaveln som täcker fönstret, ett vackert i grönt  


Visst blev det fint! bättre sent än aldrig, får hoppas på några sköna höstvilo pausar & då behöver nog inte det vackra moskito-mygg-nätet användas heller  & många fler kuddar ska i  

Nästa år ska åxå dom vita brädorna nere & uppe bli Lindblomsgrön Pärlspont.


                  Kram mina fina som kikar in  


Av Lena - 9 augusti 2014 11:39

 

2 år sedan du somnade in, vår Kämparnas Konug, vårt hjärta  


Det gör så ont idag, så ont så ont... eller ont gör saknaden var dag...


Älskade dej så gränslöst  dina pussar   din glädje  din kärlek till allt  


Tårarna rinner... vill vrida klockan tillbaks...


Kram underbara Teddy Björnen Petrus  i våra hjärtan för evigt  


                                ------------------------------

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards