frallorna

Alla inlägg under augusti 2013

Av Lena - 12 augusti 2013 12:24

 

Igår kvällst -Det börjar ta sej där ute, nu är det bara fönstret som ska i där, sedan skjutpartiet på andra gaveln, & så är vi instängda!  

 

Vi har vaknat nu  & är faktiskt strax på väg med rull huset  men det blir bara en kortis.

å  

Så här ser det ut när Märta säger att hon är mer hungrig  

 

                              Fin posande älsklingar  


Solen strålar & varmt, men molnen runtom är svarta...


                      Kram mina fina  



Av Lena - 11 augusti 2013 19:59

 

Så var det bekräftat! Naturskydds föreningen har samanställt Kottarnas liv i Sverige & vår stad var en av dom tätast bekottade städer!  

Kottebarnen ska väga minst 700 gr för att överleva vintern, så nu har jag börjat mata dom med strömmning, gillas! är inte det en fet fisk va?

Ska lägga 700 gr ris i en plastpåse, & så lyfta ett kottebarn & snabbt känna om dom väger lika? för att sätta den på en våg borde vara hopplöst? ska fixa hit min Kotte vän till hjälp  

 

Dom här flygande Harkrankarna tycker jag är sååå söta!  

 

& den här stackarn hade flugit helt fel!

 

Så gubben fick till slut hjälpa den ut, där den flög bort på en gång  

 

Sonen med flickvän & vår andra som kom hem en stund på kvällen, & som vanligt barikaderar hundarna sina favorit knän!  

  

Pussarna delas frikostigt ut, fast Malte pussade brossan med så slaffsiga pussar så brossan fick till slut nog!  


Nej vi kom inte iväg idag heller, det regnade ju så väldigt över hela Dalarna, så vi åker i morrn istället -tror jag! är bäst att tillägga  


                     Kram på er mina fina läsare  

Av Lena - 10 augusti 2013 20:49

 

Gubben är lyrisk över Blocket "fyndet" vi gjorde i Uppsala  & en skön dag

på köpet.

 

Medans dom lastade på dörrarna så gick "vi" en liten promenad i villa området.

 

Åkte sedan vidare & stannade för fika    -mackor, sockerkaka, kaffe, "hundmat" & vatten denna varma dag som det blev.


  Bakade en glutenfri franska så fort vi kom hem, & av den gjorde jag   toastar, som vi åt med sallad, & gubben fick biffar

på sidan om.


Ringde min bror, dom var ute på sjön fortfarande, & vi missade det bästa någonsin av Poker Runn, nåja, fast kul för dom   Poker Runn är alltså enormt snabba racerbåtar som kör fort fort mellan olika stationer som är utsatta i Runn, Vikasjön & Ösjön, drar spel-kort på dom olika stationerna, som dom sedan spelar Poker med ikväll. Själva spelandet ikväll är ju inget att se, men när dom gasar på under dagen & V-8 motorerna mullrar & ryter, de är grejer de  


Ikväll & inatt är åska utlovat, molnen är svarta, så den kanske kommer, hör inget ännu i alla fall & i morrn ska vi visst vakna till åska åxå & hela dagen ska den brumma.

Vi stannar hemma i natt, men kommer åka uppöver en sväng i morrn, lite att stå i innan bara, se till så att Katter & Kottarna får sin mat, det ser sönerna till, som bor här under tiden.


                                  Kram kram  





Av Lena - 10 augusti 2013 11:41

 


Malte Malte vem är väl som du... han ger av sej själv mer än livet, en kram & tröstehund av Guds nåde... det går inte att beskriva hans innerlighet med ord, då den är så totalt enorm, han vet inte på vilket ben han ska stå för att vara oss till lags, & så rolig på det, token vår *hjärta*


Igår packade vi i Husbilen & var på väg norröver för att plocka Blåbär när gubben hittade glas skjutdörrar på Blocket till altanbygget, så vi blev hemma istället & sitter nu i bilen på väg mot Uppsala för att fynda!


Runndagarna & Poker runn missar vi -medvetet- kändes skönare igår att bara få åka iväg till skogarna...

Nu åker vi iväg på en liten tripp ikväll istället, & söinerna får se om huset & mata katter & kottar.


Kram på er mina fina & miljoner tack för alla tröste rader i går *hjärta*







Av Lena - 9 augusti 2013 08:43

 

Idag är det 1 år sedan vi miste Petrus...


Tänker inte skriva mer... än att det gör så ont ännu... så ont... så ont... & ord kan inte förklara vad mitt hjärta känner...


Mitt barn, min kärlek, min goa lilla underbara krumelur  älskar dej  

 


                                För alltid i mitt hjärta  

Av Lena - 8 augusti 2013 22:25

 

Blev en vända till stan för att köpa färg & sedan fika hos mina föräldrar.

                           


 

Hemma väntade en ensam Kotte unge, åt så snällt med katterna  annat är det när mamma Kotte är med! då talar hon verkligen om vilken som bestämmer!!  kolla här...


(Filmen är från igår kvällst)

Jagade den stora Kotten som kanske är en "han" pga storleken, men han gick bara undan & brydde sej inte så värst, -gnatiga kärring tänkte han  

Hör hur hon kuttrar & väser & kottebarnen vet inte hur dom ska göra, fick se mej & gick emot, allt för att försvara sina barn, men ikvällst som sagt, ja då fick då ett barn gå ut ensamt  

Attans dålig skärpa jag fick till.


Regn & regn...


                                        Kvällskram   

Av Lena - 8 augusti 2013 11:08

 

Klockan var 23.00 igår kvällst, jag stod i dushen när gubben kom & sa, kom ut på altanen & lyssna, det något som inte stämmer...


Ett fasansfullt vrål av som vi tyckte kom från "en" Islandshäst av dom alla som går här nedanför, ett riktigt döds vrål, har aldrig hört något så ohyggligt i hela mitt liv...

Islandshästar har gått där i över 20 år, & dom har bråkat & gruffat, med detta var något helt annat, tankar som skenar genom huvudet, en Varg? en Björn?

Helt plötsligt blir det knäpptyst... & jag sa till gubben -nu dog den...

På med kläderna, & så kastade vi oss i bilen & åkte dom 3-400 meter det gällde...


Hästägaren själv hade hört detsamma & rusat ut, gick runt hela stora sommarhagen med lampa, han hade heller aldrig hört något liknande...

Han ropade att han inte såg hästarna, men där vi stannade stog dom, han räknade in dom & kollade över alla 5, precis då ser jag ett ganska så stort djur fara uppför backen i gräset mot där vi bor, det slagn lite hit & dit, måste legat & tryckt... inte en räv eller katt, klumpigare & större var den & jag vet inte? men jag fick det till svart, & allt gick ju så fort, nu var det ju åxå beckmörkt ute, men jag får för mej att det lyste från någon stolpe...

I storlek med en Labrador? eller mindre Shäfer? i efterhand idag tänker jag Djärv?


Jonas som han heter ägaren tackade för att vi kom, pratade en kort stund, fy så uppjagad jag kände mej, spak i benen var bara förnamnet...


-Var djuret bara ner till vattnet & drack & försökte ta en rövare på en häst som kanske låg ner? -var det fler djur? -vad som hände får vi väl aldrig veta... om det inte visar sej något sår på någon av dom.


Malte & Märtas kiss här hemma på gården efter händelsen kändes fruktansvärt obehaglig & jag hade min flaska DOG DEFENSE i handen!


Gubben åkte förbi där på morgonen & han såg inga synliga skador på någon av dom.


Mulet & lite kyligare, ska in till stan i eftermiddag & kanske fika hos mina föräldrar.


                                       Kram på er  



Av Lena - 7 augusti 2013 14:52

 

Får jag presentera Maj!!  -ja hon hette så kvinnan som var dottern i huset där vi hämtade den, så nu får soffan heta så här hos oss  


Världen är ibland så liten, vi var till Söderbärke & hämtade den, & mannen i huset som nu bodde på hemmet & var nästan 100 år, kom från Gördalen, & var vän med Amanda från Mörkret som åxå min farmor var god vän med, eller var dom tillockmed kusiner? & när Amanda flyttade från ensamheten i Mörkret till barnen i Ludvika för några år sedan så hälsade han ofta på henne, numer är ju både farmor & Amanda borta.


Soffan kommer ursprungligen från Uppsala & är från slutet av 1800 talet! -oj sa jag som trodde ca 30-40 talet!   gediget bygd förståss & TUNG! armstöden kan man fälla ner så den blir som en säng.

1.60 lång, så den är så söt & inte klumpig.

   -Ja vad har jag då för ider för den? Jo att den skulle målas i en fin varm gammal grön färg & kanske även detta krön som faktiskt passade så fint på ryggen, sedan samma färg på dom vackra stolarna som ska stå på var sida...

-Men! jag är faktiskt förälskad i tyget som sitter på nu åxå, & krönet är nog för fint för att målas över... så det spar jag nog till sängen som ska byggas...


Jag har ju kommit i den åldern där man börjar gilla dessa murriga färger  -skojja bara  men i ungdommen & lite till, så var jag mer modern i färgerna, numer älskar jag diarre-brunt, toalett-grönt, pink-gult & orange  .... så jag måste känna in lite innan jag gör slag i saken. Under sitter orginaltyget, glömde fråga hur den såg ut innan...


Nåväl, jag är så oändligt lycklig för soffan  & Maj fick en burk...

 

... Hjortronsylt som jag var uppe & kokade i morse, kunde inte passat bättre  


-Vad tycker ni om tyget & färgen???


 

Stannade till i Smedjebacken & fikade, satt på stenen där borta vid änderna, uch så dåligt samvete jag fick, som bara hade 1 bulle att dela på till alla dom! fast dom åt mjukt hundgodis åxå  

 


 

Knatade runt i hamnen lite innan vi for hemåt, så otroligt varmt & kvaft ute, men jag klagar inte  


                                   Kram på er!  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards