frallorna

Alla inlägg under juni 2013

Av Lena - 20 juni 2013 09:01

 


Vaknade tidigt, såg fel på klockan & gick upp, ut med vovvarna, undrade varför Malte inte ville pruppa & varför dom var så trötta? satte grillen i huvet på mamma  


Efter en stund inne & en koll med glasögonen på, så var kolockan bara 6.30!  

-& det är tidigt för morron-trötta Malte & Märta  


Så det kan bli...


Nu ska jag strax iväg till jobbet, fast bara en kort stund, sedan handla & fixa lite Midsommarmat.

 

Blommorna var i alla fall vakna & arla timmen var lite molnig fast varm, nu ser man massor av blått & en sol som tittar fram både här & där  


                                  Kram & fin torsdag  

Av Lena - 19 juni 2013 20:43

 

Så här såg min dag på jobbet ut  Relaxen på badhuset, satt på taket & bubblade, eller faktiskt så är det nästan skönast när bubblet är avslaget  bara ligga där & sola i vattnet  

  Äter gör man i fin miljö.

Simmat & gympat i stora basängen & sedan njutit i en av Relaxens 4 olika bastuar, som är sådär lagomt varm & med Borneos regnskog som låter så ljuvligt, man lägger sej där inne & håller fullkomligt på att somna...


Så här låter Borneo, dämpad belysning, med bara diodrar i taken som ändrar färg...


På onsdagar är det damernas, det är då vi brukar vara där, & idag var vi helt ensama mesta tiden, brukar sällan vara många själar där på dagtid.


Varit & kollat till Karin åxå, i morrn ska hon pumpas ur, få se hur mycket vatten som kommer in igen, & se hur tät hon är...

 

Nej nej sa jag till gubben som skulle ta av Märta selen & sätta på halsbandet, hon går INTE i vattnet, så hon kan ha den på, jo tjena! vattnet var så skönt så hon lufsade på mer än någonsin, & längre ut än såhär åxå  


                                       -----------------------------------


 

Igår somnade Kaisa in... tror hon var ca 20 år... 


Gubben hittade henne på höskullen i ett hörn, hon hade gått undan för att somna in... jag saknade henne igår morse, inte likt henne att inte komma när jag ropar, så jag anade på en gång att något inte stämde...


Jag hade faktiskt tänkt att hon skulle få somna i våras, men hon hängde ändå med bra, & då tänkte jag att hon skulle få njuta av sommaren först...


Jag tror inte hon lidit, tror bara att hon inte orkade mer, hon älskade att bli kliad & var kelen ända in till slutet...


Känns befriande att jag slapp ta beslutet om att hon skulle få somna in, för det är så fasansfullt... samtidigt känner jag skuld...


Petrus & Foffe tog emot henne, det vet jag, Siri likaså & förståss hennes mamma Lotta som blev 18 år  


-men nu räcker det med stjärnor i himmlen... vill ha mina stjärnor kvar på Jorden...


Hon är begravd bredvid Foffe  sov så gott fina älskade Kaisa  


                                         ----------------------------------


                                          Kram kram    


 

Av Lena - 18 juni 2013 20:57

 

Sådär ja! då har Karin rullats i plurret  nu ska hon "bara" svälla upp lite, så hon flyter åxå  

 


 


 

Malte badade & vattnet var inte alls kallt  

 

Ångbåten Monshine lades åxå i.

 

Nu blir vassruggen hennes plats någon dag, sedan blir det bryggplatsen som vanligt.


Vaknade vid 03.00 av åskan som slog, gick upp & drog ur alla viktiga kontakter, sedan låg jag vaken & lyssnade en timme ungefär, sedan var det slut för en stund.


Kl 06.30 vaknade Malte & jag av världens brak så sängen skakade! den var igång igen...

Skapade ett jätte kaos i Dalarna, en tryckvåg av en smäll slog ut fönsterutor i ett bostadsområde, eldklot som rullade inne i husen & bostäder som luktade brandrök...ett garage brann ner till grunden inte så långt från oss osv. men ingen mäniska kom till skada, hoppas det gällde alla djur åxå  


På mitt jobb idag åkte jag en del buss & såvidare & överallt pratades det om nattens oväder...


Malte brydde sej inte alls i åskan & Märta hon sov.


Ikväll blir det tidig sängång


                                         Kram på er  


Av Lena - 17 juni 2013 20:35

 

Ojdå! vilka långa klor, växer som ogräs, ska fixa dom omgående  

  Handlade på vägen hem, 2 buntar Sparris till Märta & mej & Midsommaren     En rågad ask med Svenska Jordgubbar, ja inte rågad här då, för jag nallade på vägen hem i bilen  mmmm så goda.

  Fått dille på (Dumpligs) grönsaksknyten av Risblad!   & så gör jag olika dipp såser, blandar risvinäger med olika finhackade grönsaker, soja & allt möjligt, inga recept, bara blandar & ger  På bilden är det majs & spenat som jag kryddat & rullat in i papperen. Jag äter dom direkt, varken, steker, friterar eller ångkokar, så tok enkelt & tok gott!!  


Gubben är ute & äter med jobbet, grillbuffe på Haganäs med efterföljande bastubad, inte avis alls, jag gillar "hemma" bäst!  


                                  Kvälls kram på er  



Av Lena - 17 juni 2013 09:04

 

Bild från igår 

                                     Sötnos i Blåbärs riset  


Midsommarveckan, så var den helt plötsligt här! -redan? tänker i alla fall jag...


Kanske? blir det sjösättning för Karin i morrn, eller "sjöläggning" ska vi kanske säga, för hon tippas i & får ligga & svälla i några dagar, hon funkar inte att vattna hemma, då Ek är så hårt material, & kanske? att hon funkar på Midsommardagen  om vi har tur...


Nu ska jag iväg till mitt underbara jobb en stund, gubbe & vovvar får roa sej själva här hemma, i sol & sommarvärme  


                                  Kram på er & fin måndag  

Av Lena - 16 juni 2013 18:38

              

Fixade lite skatmat av glutenfritt bröd som jag haft liggandes i frysen länge nog nu, inget fel på det, men kryddat med anis & fänkål, urk burk...  

 

Mycket smör, lite ost & det gillades! katterna kollade bara läget

  Det gäller att få in så mycket i näbben det bara går  tänk vad jag älskar dessa skator  

 

Min bror kom hit & fixade med sin bil, så det blev 2 garage fia stunder & ingen i...

 

... skogen! där bara njöt vi av att se vovvarna mysa på istället  


Men lilla Märta!! -va har du i baken???  -eller vad har jag matat i dej???  

-Vet faktiskt inte varför hon bajjade blött, men fick vackert ställa sej i vattnet för rengöring!  Malte bajjade åxå blött! men han tvättade sej själv  

Visst är det vackert, en tjärn i skogen dit inte många hittar, vår egen lilla pärla.

 


 


 


 


 


 

Det regnade dom 5 första minuterna, men sedan blev det bara finare & finare, men då kom knotten, så gubben ställde sej längst ut på en gammal båt, där det var lite vind så dom blåste bort.

 

Båt koja! hur kul & spännande var inte den då?  

 


 


 

Pinnleken är igång! fast Märta vill inte leka så villt, utan tar det lite försiktigt.

 

                         Men hon gasa på åxå!  

 

Även om Malte hade velat bli än mer jagad  -som på Petrus tid...


1 timme myste vi på där vid vår Pärla, Malte badade & faktiskt var det inte alls så kallt i vattnet, fast ok, bada skulle jag inte velat gjort  


Pluss 10 när vi kom, pluss 17 när vi åkte  


Nöjda vovvar som pruppar ikapp, men vad jag vet har dom ätit samma som alltid...


                      Kram på er mina fina som kikar in  


Av Lena - 16 juni 2013 10:30

 

Så kom vi upp till Häradsbygden & Student festen, & mingel på gården

 

Hade sonen i huset med oss upp, fick en öm kram av pappa  

 

-Sådär ja! nu kan festen börja!!  

 

Linnea som gått Natur, firades med påmpa & ståt!

                                  GRATTIS GRATTIS!!!  

 

                                 Kramar & glädje  

 

Ha ha... det skaypades med en kompis som jobbar i England, fast hon ville inte vara med på bild  

 

Syskon skyp!  -denna teknik va 

 

En kusin som åxå tagit studenten! Grattis Alva!  

 

 

Johannes alias "Benjamin"  kommer snart på film   -& jag fick min "personliga" intervju   

 

Kusiner som får en bildvisning från inspelningen tror jag  


 

Det dukades bord lite varstanns, först maffiga smörgåstårtor, sedan maräng-jordgubbs- tårtor

 

& när dom serverades hade värmen tilltagit! så alla bord flyttades ut...

 

... & det blev ett helt underbart trädgårds café  

 


 

Presentöppning!

 



 


 

Varför blev flaggstången sned?? är det ett kamera fenomen? för inte var den väl sned?   -nej så kan det ju inte vara, bygdens längsta måste ju vara rak...  

 

Gubbsnack  om bilar gissar jag...

 

                          ... en stolt morfar   

 



 

                                           Kompisar  


 

Lincoln var med, fast inte våra, himmel vad denna sköning gör sej bra på bild   


 

 Mi fina söstra "Eva" & goa Irene!  


Festen blev fantastisk & vädret likaså

-Tack familjen Sjöblom för en underbar dag  


                                     --------------------------------


 

Innan vi åkte igår fick vovvarna en skön promenad, & idag om en stund väntar en vända till "vår" lilla tjärn, där vi tar en fika, vädret är varierande, många mörka moln, men inget regn ännu


                                 Kram & fin söndag  





Av Lena - 15 juni 2013 11:12

Linnea & Märta på promenad


Idag ska vi upp till Leksand & Gratta min underbara barndoms kompis dotter som tagit Studenten!!! GRATTIS LINNEA!!  -bra jobbat!!  


Hennes bror Johannes hämtar vi upp här i stan, som kommer med tåg direkt från Syd Tyrolen i Italien, för att åka med oss upp dit.


Han ska åxå Grattas efter att ha gått 2 år på en Teater Folk högskola, & hade sådant flyt, så rätt vad det var, ringde telefonen & det frågades om han kunde komma på en "kasting" till Stockholm? resan betald bara han kom!  


Rollen blev hans!!   -vem kanske jag inte får säga? men i Hannes Holms nya film Sune på bilsemester!!  


Så dagen efter Folkhögskolans avslutning satta han sej på planet ner till Tyrolen & har spelat in i en månad nu, & sedan fortsätter lite mer inspelning om någon vecka.


Så nu får jag en egne stund på 40 minuter att intevjua honom om hela balunsen & film världen  innan vi är framme & en stor skara väntar, åxå lika nyfikna på att få höra om hans nya "film stjärne liv"  


Skämt å sido, så är & förblir han den samme, en jordnära mjuk & go kille, men som har "det" vad gäller skådespeleri, & vi lär nog få se honom i flera roller framöver 

 

Här är Johannes med en hand på ryggen, spelade i Hushagen uppsättningen, där mamma Eva var regsisör


Linnea hon åker på måndag till England/London där hon ska vara barnflicka i en familj i 1 år  -barn på flykt kan man säja!


Nu ska Malte & jag ta en promenad i värmen.


                                 Vi ses! Kram   



Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards