frallorna

Alla inlägg under maj 2013

Av Lena - 6 maj 2013 19:16

 

Blev ingen åkervända när jag kom hem, vi tog en bya promenad istället, kanske tar vi åkern i morrn eftermiddag, om det inte är för varmt.

 

Fyndat ur sköna skor 299 kronor, som hittat! fast kvaliten är väl kanske inte den bästa, men färgen är det!!  åååå så snygga jag tycker dom är! exakt vad jag sökte  


En underbar dag på jobbet, & nu är det tv slappning på golvsängen.


                                          Kram på er  

Av Lena - 6 maj 2013 09:28

 


Nu iväg till jobbet en stund, vovvarna är hemma med pappa & när jag kommer hem blir det en härlig åkervända.


Solen strålar & värmen är påslagen ute, yess yess  


                           Kram på er & fin dag!  

Av Lena - 5 maj 2013 19:12

 

Vi tog oss en promenad till skogen i utkanten av byn, en liten bäck att svaka sej i, fast det är väldigt lite vatten...

 

... oj så Märta fick kämpa för att komma igenom  

 


 



Fy då vilket jätte hopp det blev! tänk om han missat   trodde verkligen inte att han skulle göra hoppet...   

 

Då skulle han landat här ner där Märta står, på mossa visserligen, men uch då... 

 


 

Malte dregglus!  snyggt på nått vis  

 


 

& så lite vatten svalka på väg hem igen.

 

Ena sonen kom hem, ville grilla & så tvättade han...

 

                              ... bilen så den blänkte...

 

... & hjälpte till att klyva ved, nu är det inte många "pinnar" kvar, men så högt att stapla så jag räcker inte upp, kan bara vara handräckare  


Mästarnas Mästare om en stund, helig timme för mej, älskar programet & föresten, det blev ingen rabarberkompott, hanns inte med, men rabarbern står kvar tills nästa gång jag tänker tanken  


Nu ska vovvarna & jag gå ut till gubben som klyver ved, & kissa!  


                              Kram på er mina fina  


 


Av Lena - 5 maj 2013 11:57

 

Gösses vilken värme det har kommit! & mer ska det bli  Märta hon ligger ute på framsidan & solar, Malte solar inne.


Såg att Rabarbern har kommit en så pass bit på väg så jag nu kan göra en rabarber-kompott tills gubben kommer hem från förmiddags skiftet. 

-Jag gör den glutenfri, blandar rabarberbitar med solroskärnor, casewnötter, tar nog lite fikon, blåbär & honung! låter det konstigt? kanske det blir åxå   jag tar bara lite vad jag har & blandar runt, tror det kan bli super  & så vaniljglass till såklart 

 

Skulle inte alls ha detta igår! ni var välkomna ändå!   men jag blev så glad   Hortensian & Hibiskusen kommer platsa i köksfönstret!  Morbergs-Rosevinet ska intas på Österlen & fralla huvudet har redan sin givna plats på väggen  & inte minst hundgodi & hundpaket  

Tusen Tack  


Något ska göras snart, tror det blir en bya promenad ner till ån & lite svalka


                            Kram på er & fin söndag  

Av Lena - 5 maj 2013 01:46

 

Idag på promenaden var Tussan som vanligt kär i vovvarna, denna gång fick Malte hennes kramar  

 


 


 


 

                                   Tokiga Tussan då!  

 

Gick in mot skogen en liten vända...

 

... & sedan hem för att förbereda maten...

 

... till Stig Ove, Martina, Kerstin, Amanda & Maria  Tror Stig Ove försökte spela "luft piano" eller?  

 

Malte: -Hos Maria fick man slicka tallriken!  

 

Ättärättn blev Rullrån, Panacotta med Hjortron(sylt) som jag plockade i augusti, då när vi försökte fly från sorgen...


Det enda som då kunde skingra sorgen små stunder, var att tänka ut en meny som jag skulle bjuda dessa fina "tröste" mäniskorna på... nu fick dom smaka hjortronen som jag plockade på myrarna där jag gick & grät...


Gråter gör jag ännu... saknar min Prins, min fina fina Prins...

 

Här får Amanda en Malte puss  Finaste Amanda  

 

Men oj Martina vilken bulle du har på magen!!  


Tack för ni kom mina fina  

 

Nu vill Märta sova!!! klockan visar just nu 02.04 blir lite uppe i varv när huset blir tyst & tomt, trött är jag inte ännu, men ok Märta, vi går & nannar ändå  


                                          Kram kram  

Av Lena - 3 maj 2013 21:27

 

Undra om Märta är närsynt???  

 

Pluttan i morse  -byter dom aldrig påslakan kanske ni tänker? -jodå  eller så tvättar jag på förmiddagen & bäddar i rent men samma på kvällen  


Faster & man & jag har hälsat på min far idag, som mår bättre & bättre, efter att ha varit tablettförgiftad av sjukvården, så kan det gå  han har åxå Parkinson.

 

Min kusin ringde & ville ha råd av gubben min, & då var vi ändå i stan så vi tittade förbi...

 

... denna vackra Pettersson "Hajen" från början av 1900 talet som min kusin med fru äger,har tyvärr blivit utdömd  till allas vår sorg... men att vara utan ett liv på vattnet går inte, så dom har skaffat lite mera jobb...

 

... -nämligen detta!   blir nog bra bara det är färdigt!  

 

Min bror & fru håller åxå på att bygga om i båten deras...

 

Blir så bra så när det är färdigt!  

 

& så har kotte kommit!  såg skit efter honom eller dom på trappen för en vecka sedan, men igår kvällst såg jag en som bad om mat fick duga med knappar, vet att dom gillar det, för dom äter med katterna annars, både blöt & torrfoder, eller pankaka någon gång   lite blyga så här i början av sesången, men sedan blir dom tamare & tamare   


                                           Kram på er  




Av Lena - 2 maj 2013 17:16

 

Jobbade bara kort dag idag, sedan hem & iväg på en åkerpromenad i storm!

 

Inget som vovvarna brydde sej nämnvärt om, fast det tog emot att gå framåt, men i dalen här, där var det ganska så bra lä

 

Vätskepaus   Det har tittat upp fler & fler vitsippor, härligt!

 

Lagomt när vi efter 45 minuter kom tillbaks till bilen började det hagla som bara den, fast det var "lokalt"

 

Men hemma igen ser man hur det vräker ner både här & där. Värmen visar 12-13 grader, men det känns svalare även om solen lyser.

 

Tänk att denna Maskgros har slagit ut under köksfönstret!  mot strömmen så älskar jag dessa vackra skapelser, skulle aldrig falla mej in att utplåna skönheten, & tycker det är bra att dom är mest överallt, blir så gult & fint då 

 

Jaha! så har andra sonen som varit bil lös länge åxå köpte en samma som brossan som vi skjutsade till Karlstad förra veckan, denna åkte gubbarna idag & kikade på i Köping, & den fick följa med hem! så nu är dom nöjda & lyckliga båda 2  medans mor & fars gamla sunkiga trotjänar bilar får hänga med i många år till, skamfilade & så, men vad gör det? bara dom går framåt är jag nöjd  

 

Idag tog jag min sista peng som jag fick i födelseprecent & köpte 2 ljuvliga påslakan för, tyvärr gör sej inte färgen rättvist! bakgrunden är antik gul på nått vis & rosorna är mjälla & milda, så nu ska dom blå ut från husbilen & in med rosor!  

 

Igår var jag in på min favoritbutik i Insjön, skulle kolla på påslakan, men dom hade inga jag gillade, men vaxduk hade dom, med detta mönster som jag letat ihjäl mej efter, & så fick alla som handlade en Dalahäst duk på köpet! för att butiken bytt namn från Gripsholm till Home, valfri färg, jag valde...

 


 

... denna milda färg, en beig/grönaktig, har redan 2 stycken, en röd & en blå, älskar dom! så jag blev tok glad, & hela 1.20 långa, ska invigas till helgen när jag har hundträffs fest här  


Strax till Italienska kursen.


                                          Kram på er  




Av Lena - 1 maj 2013 22:37

 

Häradsbygdens största flagga vajade i vinden...

 

Hon bor så vackert min barndomsvän  

 

Flaggan var hissad för oss båda, jag har fyllt & hon fyller snart.

 

Det var inte meningen att någon av vovvarna skulle stanna, gubben skjutsade upp mej, vi hade ärende till Claes i sjön (Claes Olssons) & så skulle han ta hem deras bil & göra en service på, & komma upp & hämta mej.

Men när vi kom dit vägrade Märta åka med tillbaks, hon ville stanna, visade det så otroligt väl, så jag hade inte hjärta att säja nej  fick vara lös...

 

... & gick en promenad med dottern Linnea  

 

Så droppade "folket" in & en av hennes systrar hade med sej sin Kesshound Lincoln! gissa om Märta blev glad! skrek rakt ut som bara en fralla kan  


Sedan såg det ut så här mest hela tiden, Märta hade så kul så jag vet inte vad, hon fick nästan dilerium  

 


 


 


 

Vi bjöd på kallskuret av olika slag, sallad, potatis sallad, paj, ägg, röror m.m

 


 


 

Så blev det fika & Eva hade gjort en marängtårta med Jordgubbar  

 


 


 

Alla förutom dottern i huset som fotade.


 


 

                   Så sagolikt snäll denna sötis  

 

För ett år sedan tog jag ett så otroligt vackert kort på honom, det gav jag matte & husse idag, som förstoring & fint inramat  

 

Puss då sa Lincoln innan han åkte hem till sej, vi kanske ses någon mer gång  

 

Lincolns matte har designat & formgivit denna häst, som kallas Gustafs hästen, prototypen fanns i en by strax bortom oss, där systrarna lekte som barn i släktgården med en kopia av denna, den finns kvar ännu hos systern. Den är gjord i Siljansnäs någon gång på 1800 talet

Nu har hon gjort denna som finns i både sto hingst & ett föl, min är ett sto  

Man & svans är av lin & hela hästen är täljd ur ett enda stycke.

 

Tillockmed strålen under hoven finns där

 


 

Känner mej så enormt lycklig över denna unika hem täljda häst, Leif är en äldre man som täljer dessa hemma hos sej, en & en för hand, slipar, betsar, lackar & putsar än mer, hon får bara hem ett fåtal om året till försäljning & dom går som smör i solsken  

Om 2 veckor sitter hon i Tällberg på en Trähästens dag & visar upp den, & hon hade bara lyckats få ihop 6 hästar att ta med till försäljning.


En unik & så vacker gåva  som jag fick av systrarna + en systerdotter  & så fick jag en Mårbacka pelargon, hur kul som helst det åxå  


Fantastisk dag & Märta sover djupt nu, efter 5 timmars mys med Lincoln.


Ingen mat hade jag tagit med till henne, då det inte var planerat, så hon fick nöja sej med Rostbiff  för det var ju faktiskt kalas!!  


I morrn ska jag visa vad jag fyndade på vägen upp till Leksand


                                       Kram på er  

 




Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards