frallorna

Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Var ska jag börja? fniss...

Av Lena - 15 mars 2013 10:09

 

Tror jag börjar med Italienska kursen  


Jag var först på plats, strax efter kom den där äldre damen, vi satte oss bredvid varandra som förra gången. (tänk va? alla satte sej som första gången)

Fick våra böcker, spännande! slog upp fösta sidan & hör mej själv säja högt till kvinnan!

-å titta en karta! -va bra! -nämen ligger Toscana där? trodde det låg i innlandet!...

-& lixom under detsamma jag säjer detta, så hör jag hur totalt dumt det låter, ungefär som om jag kommer från Mars!

Hon måste tänkt, -vet hon ingenting? & jag såg hennes förvåning i ögonvrån... funderar snabbt som kattsingen hur jag ska rädda situationen, men finner inga bra alternativ...  

Saken var den att jag inte tänkt på att Toscana hade så lång kust sträcka... fast ok, ganska så dum i huvudet är jag åxå förståss...


Alla kom & lektionen började...

 

... å hjälp... nåja... -det jag lärde mej att säja igår var:


-Hej jag heter Lena & är Advokat & kommer från Sverige! (fast jag är ingen Advokat!) & skulle jag precentera gubben så kan jag bara säja att han är anställd eller student!!  


-Ja så kommer det låta om vi kommer till Italien! &...

 

... -jag pratar inte så bra Italienska!  


Damen som jag satte bredvid kunde redan Spanska Franska & Latin & var pensionerad Gymnasielärare, dessa 3 språk är som Svenska, danska & Norska, man kan förstå dom.

Tror hon tycker lite synd om mej som har så få celler, så hon visskar & förklarar till mej, snällt!  

På andra sidan om mej sitter en kvinna som verkar vara " Avvocato", som jag numer kallar Avocado, (ja inte så andra hör, bara i tanken) hon har ett vackert etui med guldemblem som hon viker upp, med block, pennor & fack, allt så vackert & städat! själv hafsade jag med ett papper, det enda jag hittade, ett sådant jag skriver lönen på, men baksidan fick duga!...


Vi hade mycket högläsning en & en, & jag har lärt mej att jag MÅSTE! säja STOOOOOP! -nu fattar jag ingenting! & faktiskt så när läraren då börjar förklara, så hör jag några säja -aha & jasså? så jag kanske inte var den enda i alla fall som inte förstog  

& tänker än en gång på det Kongolianska ordspråket:

-Den som frågar mycket ökar mångas visdom  

Eller så är jag bara allmänt dryg?  men jag tycker i alla fall att det är

SKIT KUL!!!!!  


Igår kväll....

 


 


 


 

I morse mötte mej denna syn när jag steg upp, gubben somnade på golvsängen & Malte gick till honom i natt någon gång, sötisarna mina  

  Ute då var det sketans kallt!.... kallt nu åxå men vi ska få skönare på dagen, & om? det blir så, så ska vi ta kaffe där uppe i skogsbrynet på åkern, för vi har åxå en strålande sol  


                          Kram på er & fin freda!  



 
 
Tina

Tina

15 mars 2013 13:17

Hahahaaaa! TACK! Lena, för dagens asgarv. Det har varit glest mellan dem i två veckors tid här...
Nu ser jag redan fram mot nästa veckas Italienska. Med hon med etuiet och alla de andra dårarna :) du är fantastisk!

http://www.tinric.com

Lena

15 mars 2013 20:00

Ja jag ser åxå fram emot nästa "pers" ha ha ha... ;)

Ja hon med etuiet kallar jag Avocado, för hon ser ut som en Advokat & det heter på Italienska Avvocado & jag måste ofta göra liknelser så jag lär mej, någon tråd lös i huvudet på mej & kvinnan är säkert jätte trevlig fniss... ;)

Kram på dej & Tack!♥

 
wiolettan

wiolettan

15 mars 2013 14:52

Ojoj, tack, tack det var jätteroligt att få följa med dig på din italienska kurs.
Jag tycker att du skötte dig perfekt och tror att du kommer att lära dig mycket där, och, roligt får du det också.
Fina bilder av dina älsklingar.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
skånepågen

skånepågen

15 mars 2013 15:00

Sono probabilmente finito con l'itinerario ora.
Località in Italia, Venezia, sul mare Adriatico, Siena, Bologna, Florenze in Toscana, Milano, Piuro nelle Alpi italiane.

Översatt;
Jag är nog klar med resplanen nu.
Platser i Italien, Venedig vid Adriatiska havet, Siena, Bologna, Florenze i Toscana, Milano stad , Piuro i Italienska alperna.

Fråga på du, det är då du lär dig :-).

http://aake.bloggagratis.se

Lena

15 mars 2013 19:58

Oj oj du kan prata du!! avis är jag ;)

Vilken spännande resplan! kanske kan vi få några "inside" tipps tills nästa vår ;) då vi har tänkt ge oss av dit....

Jag har bara tänkt Toscana hitills, men så sa vännerna som besökt Umbria eller Umbrien kanske man säger, att det var makalöst vackert, gränsar mot Toscana, & ja vi har ju ett drygt år på oss att fundera hi hi...

Kram på dej♥

 
pezze

pezze

15 mars 2013 17:06

:)
min storasystrarna (två äggstvillingar) e halvitalienare.. för morsna var gift med en italienare.. medan jag e 100% svensk så.. orättvist ;)

men hon kan vara en del fraser o ingen expert.. men italien har hon åkt månngga ggr med systerna o deras pappa då de var mkt små... :)
tror nog jag vill åka dit ngn gång o få se hur det e i verkliga livet...
o lyckatill med kursen du :)

http://humbybumbysknasigavarld.bloggagratis.se

Lena

15 mars 2013 19:53

Tack! :)) & jag kämpar på! ;)

Jag jag har heller aldrig varit där, men jag vill dit! hoppas att även du kommer dit någon gång :))
Ja tänk om du haft lite Italienska blod i dej, då kanske du kunnat prata detta fantastiskt vackra språk!! ;) men att vara helSvensk går inte av för hackor det heller hi hi ;)

Kram kram♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards