frallorna

Direktlänk till inlägg 22 december 2012

Lördag...

Av Lena - 22 december 2012 17:58

   

Så här har det snögat hela dagen, så någon brist av det vita till Jul kommer vi inte ha!

  Skotrarna är många som åker förbi, en kolon var på 9 i rad, tänk så kul dom har!!

 

Igår kom Julpost till Malte & Märta! från London & Kickan & Rob!

-yess yess vovvades det i kör!!  öppnade godiset idag... tugg tugg tugg...

-GILLADES!!! 

 

Se så gulliga hundchoklads förpackningar!  Tack hälsar Malte & Märta  

 

Så satte jag på mej pannlampan & tog mej upp på vinden hos grannen, 5 ljuvliga mattor fick följa med hem!! såååå fina  tänk så många slitna arbets skjortor & nötta kläder som är invävda i dom... så gamla & så fina  

  Först så skurade gubben golvet, å då ser jag, att han skulle fått ett par nya flyfot skor av Tomten!! -ja ett par nya lång kallingar hade inte heller suttit fel!   

 

Malte & Märta var med under hela tvätten & tyckte det var ytterst spännande!  

 

Skura skura med grönsåpa....

 

.... skölja skölja...

 

Denna tänkte jag först skippa då den var lite naggad i en kant, men bården är så vacker, så den fick åxå bli ren

 


 


 


Gjort en torkställning av 2 stegar, så varmt i garaget närmare 30 grader, så dom är förhoppningsvis torra tills i morrn, då ni, kommer det dofta av såpa i hela huset!!  


Förutom detta så har jag slagit in paket & kollat hästhoppning, & någon längre hundvända har vi inte hunnit med idag heller....  


Snart väntar den varma Brie tårtan med nötter & honung & ett glas rött till 


                      Kram mina fina som kikar in   


 
 
Ingen bild

Kerstin

22 december 2012 18:30

Men så vackra gamla mattor,visst är det något speciellt och charmigt med gamla mattor,dom har nog varit med om en hel del,för inte tala om trasorna som dom är vävda av,för det är nog inte några nya trasor som det är i dagens trasmattor.Jag har också slagit i julklappar i dag och lagt in en massa sill,åt oss å ungarna,nu blir det bare å slappa under julhelgen!
Kram Kerstin.

Lena

22 december 2012 18:39

Ja dessa mattor har många många år på nacken, riktigt gamla & belevade & trasorna är säkert utslitna klänningar & jobbar skjortor...

Äter inte sill, men på Julbordet ska den ju finnas ;) & hemma inlagd är självklart godast! :))

Må så gott i Jul Helgen♥

Kram kram♥

 
Kikkan

Kikkan

22 december 2012 18:47

Bra att gosiet gillades, jag gillade förpackningen !!! Vilka fina mattor.. kul att det fortfarande finns hemvävda mattor kvar och såpdoften ♥♥ underbart. Jag ska nog tvätta ett av elementen med lite såpa!! för jag är rädd att drabbas av den där virusen 'julstädning' :-)) :-)). Kramisar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

Lena

22 december 2012 19:04

Japp!! gott var det!! hi hi.. fast dom fick inte allt på en gång ;) det får allt räcka hela gelgen igenom! :)))

Ja den iden är inte dum! element tvätt ;) det kommer dofta mumma hemma hos er ;) använder man föresten Såpa i England?? tyvärr är det ingen risk här heller att det skulle bli "överstädat" skratt ;)

Kram & God Jul♥

 
GeddFish

GeddFish

22 december 2012 18:55

Roligt med äkta trasmattor, känns nästan som på min barndomstid. Mamma och jag klippte mycket mattrasor, en tant vävde dom åt oss.
Idag har jag skurat golven i lägenheten med just såpa, det är en underbar doft. I morgon åker jag iväg. Kram alla fina♥ och GOD JUL.

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena

22 december 2012 19:01

Ja jag förstår det♥ trasmattor är trasmattor, med alla invävda minnen av gamla kläder♥ & som i ditt fall minnen när ni klippte trasorna♥...

Såpa är väl för underbart!! :))

Kram & God Jul!!♥

 
Simona

Simona

22 december 2012 20:39


Min mamma brukade väva mattor med sin vävstol när jag var liten.
Själv har jag aldrig fått äga en vävstol då de tar en sådan plats.

God Jul önskar jag dig och de dina Julkramar ♥ ♥ ♥

http://pågottochont:blogspot.com

Lena

23 december 2012 17:32

Ja dom tar sin plats ;)

Tack & en GOD JUL till dej & din familj!!!♥

 
wiolettan

wiolettan

22 december 2012 21:54

Fin bild av vinter i Dalarna.
Härliga trasmattor. Det ligger mycket arbete bakom dessa. Jag vet för jag har själv vävt många, många mattor i min dar, då jag var ung.
Men, vilket jobb, att tvätta och skura, ni är energiska.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Lena

23 december 2012 17:30

Jasså, du vävde åxå mattor, ja det gjordes nog i många stugor förr, jag gick en "Hemteknisk" linje på gymnasiet, där lärde man sej vävning från grunden, sedan fick jag mormors vävstol som jag vävt mycket på + att svärmor vävde, men dessa mattor som jag hittade är äldre än så.
Det gick lätt att tvätta dom, & kul var det åxå, förr brukade vi göra sådant på somrarna vid någon brygga, men men, detta funkade åxå ;)

Kram & en riktigt fin GOD JUL på er!!!!♥

 
skånepågen

skånepågen

23 december 2012 10:01

Jag ber att få önska en God Jul till Dig och de dina.

http://aake.bloggagratis.se

Lena

23 december 2012 17:26

Tusen Tack :)) & en GOD JUL till dej med familj!!!

Kram♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards