frallorna

Alla inlägg under augusti 2012

Av Lena - 23 augusti 2012 16:31

 

Vår sista stund tillsamans...


Petrus hade inget magknip...


Natten mot söndagen var jobbig, & på morgonen åkte vi till Strömsholm...

Väl där var han nu förlamad i bakdelen...


Troligen diskbråck. 2 val, avlivning eller operation, vi valde det sista...


Första prognosen var att det inte var något diskbråck, då kontrastvätskan flöt som den skulle, utan en blödning någonstans...


Sedan röntgades han igen & man fann en blödning & ett troligtvis? diskbråck i alla fall & detta vid en felställd kota, därför gick han inte att operera...


Han fick sjukgymnastik en gång i timmen från morgon till kväll...


Vid en sådan här prognos, tar det ca 4-5 dagar innan man vet åt vilket håll det går...


För Kämparnas Konug Petrus, gick det åt fel håll...


Komplikationer med urinen m.m


Vi har haft förmånen att få prata med dom mest underbara veterinärerna...


På onsdag kväll fattade gubben & jag det svåraste beslut någonsin, att låta honom få somna...


Han satt i en bur & såg ut som en liten gubbe sa dom, tittade med sina stora bruna ögon, såg vilsen ut & lite ledsen...


Torsdag morgon...


Gubben & jag satt i ett litet rum, jag satte mej på golvet, dörren öppnades & där är vår PRINS!!!  

Den glädje över att se oss kommer jag alldrig kunna återberätta... han dränkte oss i sina underbara pussar...


Efterssom han var förlamad hade han en gåsele på sej för bakdelen.


Vi gjorde så ett sista test med en helt underbar veterinär, Jenny...


Hon tog sej all tid i världen, & när vi inte förstod, förklarade hon i liknelser, hon var enorm...


Vi hade bestämt att vi skulle få ha Petrus med oss i husbilen så länge vi ville...


Vi traskade ut till den, det kändes så horibelt, att han nu bara kunde gå med hjälp, hann som varit så full i spring...


Vi hade bäddat ner i fram, bak satt Märta & Malte...


Vi tokpussades, kramades & så fick han äta allt gott i hela världen, köttbullar, ostskivor, leverpastej, älsklings hundgodis av alla de slag, bullar m.m

han åt med en glupande aptit & drack en stor bytta kallt vatten...


Han fick träffa Märta... han morrade åt henne... fick träffa Malte, Malte värjde sej & Petrus blev stel, så dom fick vara kvar där bak...


Vi lade oss ner, vyssade, smekte honom, pussade, talade om att han var vår älskade kärlek...


Ute sken solen, öppna fönster svalkande vindar & Petrus somnade mellan oss på en teddypläd...


Han sov så djupt så djupt, var så totalt avslappnad, hans lilla nos vickade, frambenen sprang & ögonen rullade, han drömde... & jag vet att han ditills på Strömsholm inte varit så avslappnad... för han var en familjehund, det var med oss han var trygg, inte bland okända mäniskor...


Petrus vaknade efter en lång & skön Törnrosa sömn, fick mer mat, ända tills han inte orkade mera, utan rapade!


Vi fortsatte pussa honom...


Sedan kände jag oro för om han skulle få magknip...


Tiden var inne...


Underbara veterinären Jenny, kom ut till oss i husbilen, Petrus hade redan en kanyl i frambenet...

Hon berättade lungt & mjukt hur det gick till...


Gubben låg i sängen med Petrus lutad i sin famn & höll om honom, jag låg mot honom, jag tog hans ansikte i mina händer, han litade på mej, vi såg varandra djupt in i ögonen, det var vi, han & jag... & sedan var allt över på en sekund....


Vet att jag sedan skrek, resten är ett enda töcken...


Detta ok får jag nu alltid bära på mina axlar, att jag svek honom...


Malte & Märta fick träffa honom igen, men ingen ville vara hos honom...


Vi hade honom kvar hos oss en halvtimme, innan gubben lade honom i sin kista...


Vi får hämta hans urna i morgon...


2 veckor idag sedan han somade...

& om möjligt så mår jag bara än sämre... allt gör bara så fasansfullt ont...

& han kommer alldrig tillbaks... vårt 4 fotade älskade barn  ...


                                              Kram /Lena

Av Lena - 18 augusti 2012 12:44

 

En kort vända på en ö nära hamnen & lite bensträck.

      Malte far fram, Märta hänger på, men inte som pappa Petrus skulle gjort...

 


 


 

Vi  hade nattvakt vid hamnen i natt som var, med min bror & fru...

 


 


 

Dessa godingar får man tampas med om man har en träbåt...


Nattspindlar, som kommer fram & jagar i mörkret, stora är dom åxå!

-Ibland pillar det till i nacken när man åker Karin, & så tittar man ner mot bröstet, då kommer det en krypande från nacken...

Dom blir väckt av vattenskvalpet, efterssom dom bor utanpå henne, ja i åxå för den delen...

-gissa hur det käns!...

 


 

Kl 05.00 åkte vi hem, vackert...


Vi flyr fältet igen nu...

Igår var en vidrig dag, allt sköljde över mej...

 

  I natt drömde älskade gubben om Petrus  han gick & bar på honom här hemma, & drömmen kändes skön...                                           

    

                                        Carpe Diem

                    

                  Kram alla mina älskade fina bloggläsare   

Av Lena - 17 augusti 2012 14:15

 

Igår åkte vi ut med Karin igen...


Ena älskade sonen var med, åt mat, pratade & kastade macka... sol, bad & värme..

 

Efter att gubben gått ut på trädet, så sprang Malte efter & sedan fram & tillbaks gång på gån, vände på en femöring som ingenting

 


 


 


 


 

                                             Sotat eldstaden!

  

Igår kväll inföll sej en sådan tomhet... tappade alla känslor, allt blev ett enda vakum... kände ingenting......


Idag bara är jag............... lilla Petrus  vi längar efter dej...........................


Plockat hallon... gjort svart vinbärs gele... sånt som inte kräver någon energi, men ändå nått att göra....  & pussat på mina fina här hemma 

 

Älskad & så oändligt sakand -vår fina Prins Petrus  -.......................


                                         Carpe Diem    

Av Lena - 15 augusti 2012 20:30

 

Vi orkade inte vara hemma, så vi packade i husbilen & drog norröver en liten vända...

 


 

Har så många fina vänner, som försår hur vi känner  känns underbart  

Tack fina SO -vi behövde prata, kände vi efteråt... & som du ser blev fikat uppskattat! 

  Tappade all aptit, när Petrus somnade in, då lagade min finaste mamma en kålpudding att ta med på vändan vi nu varit på, för hon visste att sojafärs & kål, nej det hade inte Petrus gillat. Har så svårt ännu för att äta saker han gillade...

Denna var den godaste maträtt jag någon gång ätit i mitt liv, & jag kunde äta utan att känna ångest... när jag berättade det för mamma nu på kvällen, så ställde hon sej på en gång & gjorde ett gäng till, som jag får hämta i morrn, det är en mammas omsorg det 

 


 


 


 


 

Hittade lite hjortron, alltid något & så handplockade jag blåbär.

 


 

Malte & Märta har haft skoj med varandra, om än hon inte hänger med på tok fnatten Malte får, som pappa Petrus kulle ha gjort...

 

Har sparat lite Petrus hår som jag tar fram & snuffar på lite då & då  

  

Ge mej en puss pappa, sa Malte hjärtat  


Förlusten av vår älskade Petrus gör så ont så ont så ont...

Jag går & säger hans namn hundra gånger om dagen... Petrus.... lilla Petrus.... Petrus ungen... Petrus... & så gråter jag...


Var så skönt att vandra där på myrarna i stillhet, bara få vara, gråta om jag ville, & minnas allt fint han fått uppleva... men sorgen är lika fasansfullt tung...


-Carpe Diem- för i nästa ögonblick kan det vara för sent...

 


                                               Kram  /Lena


 





Av Lena - 13 augusti 2012 12:36

 

Vi gick emot våra känslor igår åxå, & åkte ut till en ö... känslan var så overklig...

 

Malte var så loj & vilsen, inget spring i benen, när vi gick runt ön gick han bakom mej...vadade lite i vattnet, men inget hopp & lek...

 


  Fika fick dom, lixom gubben & det åt dom med god aptit.


Idag är Malte åxå loj, undra om det börjar komma ikapp honom?... eller är det våra brustna hjärtan som betynger honom?...

Fast en glädje som fick oss att le som han gjorde på förmiddagen, var att äta upp kakorna på kakfatet som stod på köksbordet!  3 ballerina choklad, hoppas han inte blir sjuk av chokladen?... & 2 mujka blåbärskakor, dom var hemmagjorda & nyttiga.


Ingenting känns lättare, allt är så svart, svårt & mörkt, -finns det någon väg ut?...


Det första jag frågar gubben när vi vaknar är:

-kom Petrus till dej i drömmen inatt?

Men ännu har han inte gjort det, till någon av oss...

 

Fick ett så fint kort nyss, med finaste tanke & styrka, men vet inte från vem?... men det kändes alldelens underbart, Tack 


                                       Kram  /Lena


 

Av Lena - 12 augusti 2012 12:27

 


 

Vem ska Aika nu krama, tvätta & gosa med? Petrus & Aika älskade varandra  


Tårarna rinner fortfarande & smärtan är lika svår...


Kan inte äta heller, det känns som jag måste straffas för beslutet vi tog... vet att det låter knasigt, men så är det...

Kunde inte äta mer än någon jordgubbe under tiden han låg på Strömsholm heller, men har just tvingat i mej 3 gurkskivor & en halv tomat & en liten bit ägg... för dessa tre saker gillade inte Petrus...

Våra hundar har alltid fått smaka när vi ätit, här har vi inte haft dumma regler som att man inte får tigga vid bordet...

Det gör så ont, om jag nu skulle äta allt gott han åxå skulle gillat...


Suttit & skrollat tillbaks i min blogg... & ser en glad Petrus, en lycklig Petrus  & för några minuter kan jag le & andas...


Sorgen har många ansikten, & min blogg kommer inte vara någon glädje källa på länge, det känns ändå skönt att kunna skriva några rader här, få ventilera mina känslor...


& Tack alla för era underbara komentarer, dom värmer mitt trasiga hjärta  läser dom alla, men orkar inte svara...


              Kram mina fina vänner, & tack för att ni finns  

Av Lena - 11 augusti 2012 18:41

  


Nu pappa ska jag berätta för dej, vad vi gjort idag!


Mamma fixade kaffe, & massa godis till oss, som vanligt du vet  


Jag letade & funderade lite, önskade att du åxå var med oss...

 

Jag drack bara lite vatten där vi annars brukade bada & ha så skoj...

 

... tvåbenta pappa, & mamma drack kaffe med tårar i...

 

... så började Märta att leka med mej, & vi hade störtkul   & så är det så skönt att se mamma le, för hon älskar att se oss ha skoj ihop  

 

Vi jagade varndra, det var störtkul!!  men jag saknar dej pappa...  

 

Jag lade mej ner en stund & tänkte på dej, vart är du nu? har du det bra?...

 


 


 

Vi lekte en stund till & så fick jag ett frallefnatt som mamma säger, då

log hon igen 

 

Efter en timme gick vi till grusplanen du vet! tänkte vi skulle leka med en pinne, du vet, ha så där roligt som vi alltid hade då, men det var inte kul... för vi är bara 2 nu...

-saknar dej älskade pappa  

 

Så Märta bar tillbaks pinnen till kanten, så åkte vi vidare....

 


... till Romme, där stora flygplan startar lite nu & då under helgen, som ska till Dala Järna & göra uppvisningar.

 

Pappa, du skulle inte gillat ljudet av den här flygmaskinen, han gjorde så marken dånade när han flög en liten uppvisning vid flygfältet...

      Vi satt där i solen, eller i skuggan, & mamma tyckte det var så skönt en stund...


Du förstår Petrus, mamma & pappa saknar dej så det gör ont, & jag har fått en ny uppgift här hemma, -att vara Puss & tröst hund  & jag tar min uppgift på största allvar, -visst är jag duktig pappa?...


Vi fick massor med lättkokt Renskav på kvällsmaten, de skulle vi fått på söndagen, då när du mådde så dåligt...

-Vad får du för mat pappa? hoppas du får lika god mat som vi alltid fått här hemma i alla fall...


Nu ska vi strax åka till hamnen & se till Karin, sätta på batteriladdaren visst.


Vi åker hela bunten, för mamma börjar tycka att det är jobbigt här hemma, -du vet med tårar & så...

 

Pappa saknar dej åxå  han gråter & gråter & flyr in i saker han kan göra, & så vill han gå & gå & gå, som när vi bodde där vid sjukhuset du låg på, då gick han & jag från morgon till kväll alla dagarna, Märta & mamma hängde åxå på emellanåt, men så gick hon in i husbilen ibland åxå, -& blödde ur hjärtat sa hon.


   Kram min bästa pappa, jag älskar dej & saknar dej   /din Malte  



Av Lena - 11 augusti 2012 08:28


Till min starka mamma


Min mamma är så stark

det säger faktiskt alla.

Men i ensamhet om natten, har jag sett hennes tårar falla


Under sömnlösa nätter

kommer jag tassande på tå.

Hon vet inte om att jag är där

för att hjälpa henne förstå.


Lika ändlöst som strandens vågor

och hennes smärta...

Jag vakar över min starka mamma

som alltid bär mej i sitt hjärta.


Hon bär ett leende,

ett leende som hon tror döljer.

Men genom Himlens dörr

ser jag tårarna som följer.


Min mamma försöker hantera döden

för att hålla mej kvar.

Men alla som känner henne vet

att det är den enda möjlighet hon har.


När jag vakar över min starka mamma...

genom himlens öppna dörr

försöker jag förklara att änglar skyddar mej nu

så som hon gjort förr.


Men jag vet att det inte hjälper

eller lättar bördorna hon bär,

har du möjlighet, gör ett besök...

och visa att du håller henne kär.


Vad hon säger

hur hon mår

Min starka mamma har ett

hjärta fullt av sår.



Tack så oändligt mycket för denna underbara dikt du gav till mej Johanna  

Har läst den gång på gång på gång, & den lenar så skönt i mitt hjärta...


Petrus kom inte till mej i drömmen i natt...

Det gjorde istället Vera! Marinas vackra Vera... vaknade & drömde om, & hon kom även i nästa dröm...


Jag var så glad när jag vaknade till varje gång, för drömmarna var så sköna...


Men nu vet jag inte vad dom handlade om, det är borta.. & varför kom just hon?..


Vaknat tidigt, sitter här med Märta i knät, Malte sover med sin älskade pappa  


                                       Kram /Lena





Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards