frallorna

Alla inlägg under juni 2012

Av Lena - 14 juni 2012 19:12

 


 

Fina Prinsen & jag tog oss en skogspromenad med lite bäck bad  


 


 

& så blev det Malte & Märtas tur!!


 


 

Visst är den vacker grannens husvagn! nostalgi!   

 

Jobbat klart för veckan, käns skönt  nu ska jag samla mej lite, hämta kraft, ibland är mitt jobb tufft & känslofyllt... ändå det bästa  

 

                           Kram mina fina som kikar in!  


Av Lena - 13 juni 2012 20:37

 

Jag, mobilens kamera & vovvarna tog oss en bya promenad, då regnet väntades komma, men vi fick inget över oss! bara runt oss  


 

Petrus var pruppnödig, gick ner i ett dike, såg honom inte, men han plaskade på & levde om!! -va gör du frågade jag??


 

-leker i geggan sa han muntert!!  


 

Så då gick vi ner till ån & han fick bada en stund! gillades!!  


 

Efter en halvtimme fick Malte & Märta åxå en samma promenad, ner till...


 

                                           ... ån...


 


 


 

Regnet åkte på sidan om oss hela tiden, mörka moln om vart annat... & för en stund sedan mullrade det...

 

Så mycket mer har inte hänt, så det blir ett...

 

                           ... hej hej & må så gott från oss!!  


Av Lena - 12 juni 2012 20:39

 

På väg till skogen... kollade ut... oj! ... vi fick vänta en stund  


 


 


 


 


 


 


 



 


 

Blev en underbar stund i skogen vid tjärnen  & i vanlig ordning myste vovvarna! gubben fikade, åxå i vanlig ordning  

 

                        

Har 2 tuvor rabarber som ser ut så här!!!! blommstängeln är närmare 1.80-2 meter!

Har hört att när rabarbern blommar, så ska man ta bort blomman, för annars tappar den sin smak, någon som vet??

Det har jag alldrig gjort iof. & jag brukar inte göra så mycket med den heller, men i år har jag gjort flera pajer & nu saft! mmmm den blev god  

 

Om någon nära här vill ha? så hojta till bara! jag har så det räcker & blir över!! 

 

Denna är en ur gammal sort, nu för tiden är rabarberplantor som man köper med mindre oxalsyra, men denna med mer syra har använts så länge vår planet funnits!! eller tusen år före kristus, som jag läst, den användes bl.a för att rena sej inuti & hålla sej fri från mask! & så har den många hälso bringande nyttigheter!!

 

Nu ska jag fixa mat till gubbarnas matdosor tills i morrn, ungsbakad lax, potatismos & äggsås!

 

                                        Kram på er!!  

 

 

 

 

 

 

   



 

Av Lena - 12 juni 2012 09:30

 

Helgrå morgon, fast strunt samma!  jag ska strax iväg till jobbet, sedan hem, & som jag tänker nu? så ska jag koka rabarbersaft! för er som alldrig smakat hemkokt rabarbersaft, så kan jag säga att ni missat något! det var dock länge sedan jag gjorde sådan, men nu ska det bli av!!!.... kanske i alla fall 

 

                                          Kram på er!!   

Av Lena - 11 juni 2012 20:04

 

Äkta Svenskt!! & dessa gubbar var så otroligt goda så jag "nästan" svimmade   så söta & lite smultronlika! mmmmmmums  


 

Älsklinge var trött efter förmiddags skiftet & slumrade av när vi pratade här i datarummet...


 

... de var då jag åkte ner till Lanthandeln & köpte dessa, när han vaknade fick han glass & mosade gubbar, & jag fick en puss!!    


 

Regn & åter regn sedan jag kom hem, mycket inne lek för vovvarna & mycket sömn åxå, vi har vartit riktiga latmaskar!!

 

Fick sms från en kompis, som tog Ryan Air till Pisa, sedan vidare med båt till en Ö som heter Elba, där dom hittat ett boende alldelens vid en sagolik egen strand med mjuka vita stenar & turkost vatten, & en panorama utsikt som inte gick av för hackor... lät inte helt fel  

 

Skulle kunna tänka mej att ta vårt rullande hus & dra till Grekland eller Italien, hundarna med förståss!! för utan dom blir det ingen resa  

Inte i år, men vem vet? i julklapp fick gubben kartböcker av mej, en för europa  

 

                                        Kram på er!!    


Av Lena - 11 juni 2012 15:34

 

Ena stunden sol, i andra vräker regnet ner... men varmt är det hela tiden!

 

Kom hem från jobbet före gubben, gått med vovvarna, fixat mat & tagit en panodil, nu ska jag sjunka ner på golvsängen & hoppas att knackelibangen ger sej av  

 

                                     Kram & fin måndag!!  


Av Lena - 10 juni 2012 20:14

 


 

                                               Petrus!!   

 

Gubben tog ingen jacka med sej, kallt var det inte, men en filt var skön, gissa om hundarna gav skall när han kom genom skogen!!  

  

 

  

Ja vad gör man när ens hjärtan vill ut?  

 

Huvudvärken blev bättre!! alltid något!! men mår illa & så, fast jag ska inte klaga, jag vet många i min närhet som har miljoner gånger värre saker att kämpa med...

I ena grannbyn, sitter en tjej på 27 år i rullstol med långt skriden ALS... kän på den ni som orkar...

I en annan grannby sitter en änka 50+ med mycket svår MS, vars man kämpade mot cansern många år, rullstolsburen & personliga asistenter dygnet runt...

En mycket älskad vän med mycket svår psykisk ohälsa...

 

Ibland tänker jag, när ska lyckan grusas för mej/oss?

 

Är så taxam för varje dag vi får vara friska, verkligen taxam för livet  

 

-Carpe Diem- 

 

I morrn jobb -mitt älskade jobb  om huvudvärken håller sej borta...

 

                             Kram alla fina som kikar in!!  



 

Av Lena - 10 juni 2012 11:42

Så  här är det!!

 

I förrgår, då när jag "tröståt" för att jag inte var på fralle specialen i Kålmården, så bad jag gubben köpa med sej en Kebab pizza hem, när han var in till stan.

 

Då gräddas ju bara en botten, & så läggs sallad & massa gott "godkänt" jocks ovanpå & så dressing  

Det skulle jag skrapa av & äta!! -jo tjena! smakade ändå lite lite av botten åxå, för de där blev lite för mycket för min karaktär!  

 

Dagen efter, igår alltså, var det en halv halva kvar av pizzan, gubbe & hundarna had åxå ätit av den, & den biten slök jag till frukost med hull & hår!!

 

Jag har nu levt med glutenfri kost länge, men fick för mej att -tänk om? jag inte är gluten sjuk?? för någon gastroskopi gjordes alldrig, då jag lade om kosten själv... & för att kunna få svar via den undersökningen, måste man äta gluten kost! så för mej var det för sent då... 

 

Har i många år haft järnbrist, får påfyllningar via dropp flera gånger per år...

Bad sist att få läsa min journal på vårdcentralen, där kom fram, som jag alldrig fått vetskap om, att en läkare skrivit till Blodcentralen för råd angående mej & min järnbrist.

Svar kom & där stod det att jag skulle genomgå en gastroskopi för att utesluta gluten! då mina problem kunde bero på det... det brevet & svaret nådde alldrig mej...

 

Jätte bra Vårdcentral! men stafettläkarna är många, så kontinutet blir det alldrig...

 

I den vevan hade jag börjat äta LCHF vilket ju är glutenfritt & kände hur bra jag mådde!!!

 

Numer äter jag inte LCHF, då jag inte ville vräka i mej den mängden fett..., men ner i vikt de går man  

 

En gång under denna period har jag "fuskat" & fått i mej mjöl mat, gisses så sjuk jag blev!! huvudvärk & ja.. man mår så pissigt så det är svårt att förklara!!

Fast ändå tänkte jag den gången att, jag kanske hade nått virus i kroppen?...

 

Nu mår jag lika & än värre, huvudet brister snart jag mår som jag vänt ut & in på mej...

Tagit tabletter, dricker kaffe, men inget hjälper, eller är det en hjärnblödning på "G"...

 

-Nej nu måste jag tro på mej själv & förstå att jag INTE TÅL GLUTEN!!  

 

Shitaz pomfritaz nu går jag in i sovrummet & mörkret & lägger mej!!

 

        Kram kram från en som alldrig mer ska äta något med gluten i!  

 


 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards